7 tips om fit te blijven tijdens het grootste voetbalevenement van de zomer

7 tips om fit te blijven tijdens het grootste voetbalevenement van de zomer

Het belangrijkste voetbalevenement van deze zomer gaat van start: tijd om je favoriete ploeg aan te moedigen. Maar al die uren die je voor het scherm doorbrengt, in combinatie met ongezondere voeding, kunnen ervoor zorgen dat je conditie op een laag pitje staat als het toernooi eindigt op 11 juli. Daarom geven we je zeven tips om gedurende het hele toernooi fit te blijven. Hopelijk zijn dit zeven tips voor zeven wedstrijden van onze nationale ploeg!

1) Probeer niet alle wedstrijden te bekijken

Toegegeven, het uitstel met een jaar heeft ons nog meer doen uitkijken naar dit evenement. Maar is dat een reden om alle 51 competitiewedstrijden te willen zien (live of de herhaling)? Dat betekent niet dat je enkel genoegen moet nemen met de wedstrijden van het nationale elftal of van de ploeg waar je voor bent. Maar geef toe dat je ook wel zonder de 90 minuten Oostenrijk-Noord-Macedonië kan. Bekijk in het slechtste geval enkel de samenvatting en maak van de gelegenheid gebruik om een ​​​​beetje te bewegen.

7 tips om fit te blijven tijdens het belangrijkste voetbalevenement van de zomer
7 tips om fit te blijven tijdens het belangrijkste voetbalevenement van de zomer

2) Profiteer van de dagen dat er geen voetbal is

We zagen het bij tip 1: het wedstrijdprogramma is enorm gevuld, zeker aan het begin van het toernooi, met elke dag wedstrijden om 15 uur, 18 uur en 21 uur. Als je dus een voetbalfan bent, maar ook gewend bent om na het werk te sporten, zal dat ingewikkeld worden. Dan kan je misschien beter 's ochtends of tijdens je middagpauze een sessie inlassen. Gelukkig ligt het tempo op de laatste dag van de groepsfase en daarna in de knock-outfase wat lager: er is dan geen wedstrijd meer om 15 uur. Dat is al iets...

Gedurende de duur van het toernooi zijn er ook 9 dagen zonder wedstrijden. Op 24 en 25 juni (vóór de achtste finales), op 30 juni en 1 juli (vóór de kwartfinales), en op 4 en 5 juli (vóór de halve finales). En vóór de grote finale zijn er zelfs 3 rustdagen, op 8, 9 en 10 juli. Die data kan je al in je agenda aanvinken om langere activiteiten te plannen.

3) Een kilometer voor elk doelpunt

En wat als je nu eens een uitdaging aangaat voor elk doelpunt van je favoriete team? Na elke wedstrijd of als het toernooi is afgelopen, kan je bijvoorbeeld het aantal doelpunten van je team optellen bij de kilometers die je gepland had. Na elke wedstrijd van ons nationale elftal hopen we dan ook dat je (minstens) 13 km gaat hardlopen in plaats van 10... Als je van fietsen of andere sporten houdt, kan je natuurlijk een andere coëfficiënt gebruiken of de doelpunten omzetten in extra minuten inspanning of extra reeksen oefeningen.

7 tips om fit te blijven tijdens het belangrijkste voetbalevenement van de zomer
7 tips om fit te blijven tijdens het belangrijkste voetbalevenement van de zomer

4) Push-ups of crunches bij balbezit

In plaats van op de bank te hangen kan je ook bewegen terwijl je naar de wedstrijden kijkt. Schuif je bank opzij en haal er een fitnessmat bij. Kies één of meerdere spelers. Bij elk balcontact van één van hen, doe je een reeks van drie crunches of push-ups (of meer of minder). Zo haal je alles uit 90 minuten tv-kijken.

5) Probeer gezond te eten

We zijn het erover eens: als er voetbal op tv is, staat dat vaak gelijk aan chips, bier en pizza. En daar is niks mis mee. Maar het is natuurlijk niet aan te raden om dit dieet een hele maand aan te houden. Daarom geven we je enkele 'healthy' recepten die, in combinatie met voldoende lichaamsbeweging, kunnen helpen om in shape te blijven. Probeer eens een Mexicaanse buddha bowl op een wedstrijdavond. En waarom geen suikervrije granola de ochtend na een overwinning?

7 tips om fit te blijven tijdens het belangrijkste voetbalevenement van de zomer
7 tips om fit te blijven tijdens het belangrijkste voetbalevenement van de zomer

6) Imiteer de spelers

Hebben de prestaties van de grootste Europese spelers je geïnspireerd? Probeer tussen twee wedstrijden hun bewegingen na te spelen. We geven je acht ideeën voor voetbalspelletjes in de tuin. Probeer ze uit met je kinderen, of met andere 'grote' kinderen…

7) Vier de overwinning met een uitdaging

Als ons land Europees kampioen wordt, moet dat gevierd worden, toch? En waarom niet met een sportieve uitdaging? Vergeet beloftes als: “Als ons land wint, scheer ik m'n hoofd kaal” of “Dan kleur ik mijn haar rood”. Kies in plaats daarvan voor een (kleine of grote) sportieve uitdaging die de (gehoopte) prestatie van je favorieten eer aandoet. Zo werk je niet alleen opnieuw aan je conditie, maar je creëert ook leuke herinneringen voor later. Hier zijn enkele ideeën die kunnen inspireren, maar je hebt nog tot 11 juli om erover na te denken.

7 tips om fit te blijven tijdens het belangrijkste voetbalevenement van de zomer