9 TIPS VOOR WIE WEER WIL GAAN SPORTEN

Rustig weer gaan sporten, je lichaam voorbereiden om weer in vorm te komen, goed voor jezelf zorgen, en dat allemaal zonder risico op blessures? Wij leggen je uit hoe je dat doet! 

weer gaan sporten

BEPAAL WAAROM JE WEER WILT GAAN SPORTEN

Als je na een lange tijd weer wil gaan sporten, is het belangrijk om jezelf een duidelijk doel te stellen. Waarom ga je weer sporten: wil je afvallen? Slanker worden? Meer spierdefinitie krijgen? Sterker worden? Pas dan kan je een trainingsschema en -tempo samenstellen.

OMRING JE MET DE JUISTE MENSEN

Er gaat niets boven het advies van een sportcoach om je te helpen een trainingsschema op te stellen om je doelstellingen te bereiken. In het beste geval maak je de volledige balans op van je fysieke conditie. Enkele sessies met een personal coach zijn ideaal om met een goede basis te beginnen. De ondersteuning van een coach is niet te onderschatten: zo werk je vastbesloten en onder goede begeleiding naar een duidelijk doel toe...

JE GOED VOORBEREIDEN

Kies voor je training voor comfortabele kleding. Het heeft geen zin om in te zetten op stijl; kies liever voor fitnesskleding waar je je goed in voelt en gemakkelijk in kunt bewegen. Warm altijd op: 10 minuten sportief wandelen op de loopband of roeien op een roeitrainer is een goede voorbereiding voor je hele lichaam. Maak ook je gewrichten los voor je begint te trainen.

ZORG VOOR AFWISSELING

Goede voornemens maken aan het begin van een nieuw jaar en weer gaan sporten zijn een goed begin. Maar dat volhouden, dat is nog iets anders. Om te voorkomen dat je je binnen de kortste keren weer verveelt, is het belangrijk om afwisseling aan te brengen in je training. Neem geen genoegen met elke keer dezelfde les: je gaat je al snel vervelen en dan geef je het zeker op. Vraag naar het volledige lesprogramma van je club of neem contact op met een sportcoach om die activiteit te kiezen die het beste bij jouw profiel past.  

VIND HET JUISTE RITME

Hoe vaak moet je trainen om echte resultaten te zien? Daar is men het over eens: als je je sportieve doelen wilt bereiken, moet je minstens 2 keer per week, liefst 3 keer per week, een uur lang trainen. Als je bang bent dat je geen tijd hebt om naar de sportschool te gaan, train dan thuis!  

BLIJF MET JE VOETEN OP DE GROND

Houd er rekening mee dat je niet onmiddellijk resultaten gaat zien. Heb geduld, leg de lat niet te hoog en stel doelen op basis van je fysieke conditie. Sla geen stappen over en doe de dingen op volgorde. Bijvoorbeeld: je doel is om 10 kg kwijt te raken. Mik voor de eerste maand dan op 2 kg en niet meer. Zet je gezondheid niet op het spel, begin geleidelijk aan. Stel een rustig trainingsprogramma op, waarin je ook tijd maakt voor recuperatie, zonder jezelf te overhaasten. En vergeet niet jezelf een goede nachtrust te gunnen, dat heeft je lichaam nodig om terug in vorm te komen!

LEER JEZELF GOEDE GEWOONTES AAN

Denk eraan om tijdens je training voldoende te drinken, dat is belangrijk! Een goede hydratatie zorgt voor de nodige voedingsstoffen voor een goede werking van de spieren en stimuleert het herstelproces. Blijf vooral gefocust en plan je trainingen op basis van je eigen capaciteiten en niet die van je buurman of -vrouw. Vergeet aan het einde van je training de cooling-down niet: haal diep en rustig adem, wandel enkele minuten en sluit af met enkele stretchoefeningen.

GEMOTIVEERD BLIJVEN

Als je weer wilt gaan sporten, is het altijd motiverender om dat met z'n tweeën of zelfs in groep te doen. Samen sporten betekent elkaar aanmoedigen en genieten van trainingen die dubbelen als gezellig samenzijn. Dat maakt het veel gemakkelijker om je aan je schema te houden en gaat al die inspanning als vanzelf. Idealiter train je samen met iemand die in een soortgelijke conditie is als jij.

EET VERSTANDIG

Weer gaan sporten is goed, maar het is heel belangrijk om daarbij ook je levensstijl en voeding te herzien! Er zijn een paar belangrijke regels voor een uitgebalanceerd dieet: - Sla nooit een maaltijd over, eet 's morgens, 's middags en 's avonds. - Een tussendoortje: neem een compote, een stuk fruit of een graanreep - Een volledig uitgebalanceerd bord: een derde zetmeel (pasta, rijst...), een derde eiwitten (vis, eieren, vlees), een derde groente. - Wees niet te streng voor jezelf: een kleine afwijking van tijd tot stond kan geen kwaad, het gaat om het gemiddelde over een lange periode... (dus ben je een snoeper, eet dan gerust af en toe een klein stukje chocolade).

ENKELE INTERESSANTE TIPS