BLESSURES IN HET VOETBAL

Blessures... de grootste obsessie van de voetballer! Enkel, voet, knie, spierblessure... hoe bereid je je voor op de grote terugkeer na een lange blessure?

football_kipsta_decathlon_blessure

Als het je overkomt...

Dan moet je onmiddellijk handelen, zonder aarzelen: ijs, warmte, een strap, de eerste minuten zijn van cruciaal belang.​​​​ Toch is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan, want de vragen rijzen al snel op in je hoofd:

“Heb ik het echt horen kraken?” “Zo erg zal het toch niet zijn, of wel?” “Hoeveel tijd zal ik nodig hebben om te herstellen?” “Zal ik weer op de been zijn tegen de kwartfinale van de beker?”  

Dit soort vragen moet je vooral vermijden, je moet ze blokkeren en je concentreren op het hier en nu. We worden immers zeer snel overmand door emoties en ons onderbewustzijn, die onze geest aan het wankelen brengen waardoor we de feiten gaan ontkennen.   Tegenover onze coach, onze teamgenoten, onze collega's en vooral tegenover onze partner thuis minimaliseren we de zaken vaak door te zeggen: "Het is niet zo erg, maak je geen zorgen, morgen zal het wel beter gaan". En het ergste van al is dat je het zelf nog begint te geloven, dat je jezelf ervan overtuigt.  

Je hebt dan twee opties. Je kunt het hoofd laten hangen en in een hoekje gaan zitten huilen, of je kunt het als een opportuniteit zien, een kans om te vechten en er sterker uit te komen.

football_kipsta_ice
pilates voetbal

Tips om zo goed mogelijk met je blessure om te gaan

> Spierverstevigingsoefeningen: een sessie bij de kine, de foam roller, een goede massage, core-oefeningen, buikspieroefeningen, pilates of yoga (met al hun heilzame effecten), ... je mag je zeker niet vervelen.

> Berg alle balvormige voorwerpen op bij je thuis ;-)

> Drink meer water dan gewoonlijk, de hele dag lang

> Gebruik je blessure om je ploeg op een andere manier te volgen: moedig ze aan, analyseer de looplijnen en de tactiek. Misschien schuilt er wel een toekomstige trainer in je!

> Je hebt wat meer tijd: profiteer van je gezin of ga op stap met je vrienden.

> Profiteer ervan om je mentale kracht te verbeteren: yoga, meditatie of andere trucjes...

We bereiken de laatste fase

Eindelijk bereiken we de laatste fase van deze "poging" om je als voetballer te destabiliseren. Het is de belangrijkste en meest delicate fase, ingeleid door deze welbekende uitspraak: "Je kunt weer gaan sporten en voetballen, maar doe het rustig aan".

Gevaar! Je spelersinstinct steekt opnieuw de kop op, nog heviger dan tevoren. "Yes, het zit erop, ik heb het overwonnen! ". Een grote vergissing. Een blessure laat zich al gemakkelijk vergeten, maar blijft vaak sluimeren in de luwte om nadien feller terug te keren.

Onze laatste tip is dan ook om nooit, maar dan ook nooit, te vroeg of te hevig te herbeginnen. Probeer om dat duivelse stemmetje in jou het zwijgen op te leggen: "Hey, het is dit weekend match, het zal wel lukken".

Wees dus redelijk en neem de draad geleidelijk weer op. Doe mee met enkele balspelletjes, speel rustig mee met een wedstrijdje onder collega's tijdens de lunchpauze... Alleen op die manier kun je je blessure overwinnen en bereik je je topniveau weer zonder kleerscheuren. Geloof ons, we spreken uit ervaring! 

voetbal kipsta decathlon

EEN AANTAL TIPS DIE JE KUNNEN INTERESSEREN