NL
NL

DE HOMETRAINER: PAS JE SESSIES AAN VOLGENS JE DOEL

Een hometrainer is ideaal om thuis aan sport te doen. Met dit veelzijdige toestel kun je verschillende doelstellingen bereiken, maar dewelke?

DE HOMETRAINER: PAS JE SESSIES AAN VOLGENS JE DOEL

Gewicht verliezen, in vorm blijven, je uithouding verbeteren, cellulitis verminderen… Aan voordelige effecten geen gebrek met deze fiets! Hier vind je onze trainingstips om jouw doelstellingen op een optimale manier te bereiken. Wat wil jij bereiken?

GEWICHT VERLIEZEN MET INTERVALTRAININGEN

Die overtollige kilootjes verliezen die er in de loop der jaren ongemerkt zijn bijgekomen, dat willen velen onder ons. Door onze drukke agenda's hebben we echter allemaal de neiging om dat telkens uit te stellen. Toch is een beetje goede wil, samen met de juiste uitrusting, al voldoende om ons doel te bereiken!

Wil je sporten om aan je lijn te werken, zonder daarvoor naar buiten te moeten, dan behoort de hometrainer tot de beste oplossingen. Maar hoe begin je eraan? Om je vetmassa te doen wegsmelten is er niets beter dan intervaltraining. Vergeet die eindeloze sessies waarbij je van begin tot einde in hetzelfde tempo trapt. Het geheim zit hem in de variatie, zowel wat betreft je tempo als de duur van je sessies.

DE HOMETRAINER: PAS JE SESSIES AAN VOLGENS JE DOEL

- Om af te slanken raden we je aan om drie sessies per week te doen, of vier sessies voor de diehards. Met een programma van drie trainingen per week kun je twee intervaltrainingen en één gewone cardiotraining inplannen.

- Tijdens je intervaltrainingen moet je afwisselen tussen zeer intensieve fases en recuperatiefases, en dit gedurende 20 tot 30 minuten. De meeste hometrainers bevatten overigens geïntegreerde programma's. Je moet dus alleen nog maar klikken op datgene wat je interesseert en je bent vertrokken!

- Tijdens je cardiosessie moet je gemiddeld intensief trappen, minstens 45 minuten lang. Het is de bedoeling dat je goed transpireert, zonder echter volledig buiten adem te raken.

Met dit programma, gecombineerd met een evenwichtige voeding, zou je de eerste resultaten al na een maand moeten zien. En dat geeft meteen moed om ermee verder te gaan :)

DE HOMETRAINER: PAS JE SESSIES AAN VOLGENS JE DOEL

IN VORM BLIJVEN MET DE HOMETRAINER

Als je dagelijkse bezigheden je helemaal opslorpen, vergeet je vaak aan je gezondheid te denken of verwaarloos je misschien zelfs je lichaam. Je raakt makkelijk buiten adem, je bent moe, je hebt geen energie… Kortom, je voelt je niet top op dit moment. Dat is helemaal geen aangename vaststelling en dus wil je nieuwe gewoontes aankweken om hier iets aan te doen.

Een hometrainer is een praktisch en efficiënt toestel om je energiepeil omhoog te krikken zonder zelfs de deur uit te hoeven gaan. 's Ochtends bij het ontwaken, tijdens je middagpauze of 's avonds terwijl je kookpotten op het fornuis staan, je vindt ongetwijfeld wel een moment om wat te bewegen en op die manier voor jezelf te zorgen.

Wat de frequentie betreft, raden we aan om met twee tot drie sessies per week te starten. Geen paniek als je de eerste maar 20 minuten volhoudt. Je lichaam heeft immers wat tijd nodig om te wennen aan de inspanning. Probeer daarna iedere training 5 minuutjes langer te maken. Hoe meer je sport, hoe gemakkelijker dat zal worden.

JEZELF OVERTREFFEN EN JE UITHOUDING VERBETEREN

Als je vooral je uithouding wilt verbeteren of je prestaties wilt verhogen, dan moet je eerst en vooral regelmatig trainen. Dat is geen geheim. Het is de enige manier om resultaten te zien van je inspanningen, dus doorzetten maar! ;)

Hou ook je hartslag goed in de gaten, want dat is een goede indicator. Maak je geen zorgen, het is helemaal niet moeilijk. Je hoeft alleen je maximale hartslag te berekenen, die overeenkomt met 220 min je leeftijd. Voor optimale trainingen raden we aan om rond de 70% van je maximale hartslag te blijven. Wil je je hartslag gemakkelijk kunnen volgen en je trainingssessies optimaliseren, dan is een hartslagmeter iets voor jou. Op die manier haal je het beste uit jezelf naar boven op je hometrainer.

Tot slot geven we nog een laatste tip mee om je uithouding te verbeteren: laat je hart slaan! En dat lukt het best met intervaltrainingen. Probeer je sessies dus te variëren qua intensiteit. Wissel heel intensieve fases af met recuperatiefases, om je explosiviteit te trainen en je grenzen te verleggen.

DE HOMETRAINER: PAS JE SESSIES AAN VOLGENS JE DOEL
DE HOMETRAINER: PAS JE SESSIES AAN VOLGENS JE DOEL

STRAKKERE SPIEREN EN MINDER CELLULITIS

We vrezen er allemaal voor, maar toch is cellulitis een natuurlijk fenomeen dat bij zowat alle vrouwen voorkomt. We schatten dat 90% van hen er last van heeft! De oorzaak? De vrouwelijke hormonen, die we oestrogenen noemen. Dus ja, het maakt ons tot wie we zijn en we kunnen er niet veel aan doen. Laten we het dan maar relativeren :)

Toch kan dit natuurlijke fenomeen geaccentueerd worden door een slechte voeding, problemen met de bloedsomloop, erfelijkheid, gewichtstoename of een zittend leven. Sommige van deze factoren hebben we niet in de hand, maar we kunnen wel aan onze levensstijl werken en meer gaan bewegen. Meer wandelen, de fiets nemen in plaats van de auto voor korte trajecten of (opnieuw) gaan sporten bijvoorbeeld. Een van de meest handige en gemakkelijke opties is thuis sporten. In dat geval kan de hometrainer voor jou de ideale oplossing zijn. Je kunt bewegen zonder buiten te moeten komen en intussen naar muziek luisteren of een film bekijken. Je lichaam verkiest ongetwijfeld je hometrainer boven de zitbank!

Om cellulitis tegen te gaan moet je twee tot drie keer per week gedurende 30 tot 45 minuten trainen. Dat is de tijd die je nodig hebt om een aflevering van je favoriete reeks te bekijken. Dat is goed te doen, niet? Train je toch wat minder lang, dan heb je dat toch maar gehad en het kan alleen maar deugd doen :)

HERSTELLEN VAN EEN BLESSURE

Na een verstuiking of operatie aan je knie of je enkel dient je lichaam te revalideren. Om deze zwakkere zone te verstevigen heb je kinesitherapie nodig. Deze sessies zijn echter beperkt in de tijd, dus wat doe je daarna? Wel, na deze sessies bij de kinesitherapeut kun je het werk thuis voortzetten op je hometrainer.

Eerst en vooral is het noodzakelijk dat je hiervoor de goedkeuring hebt van je arts. Pas dan kun je aan de slag. Uiteraard gaat het hier om rustige bewegingen en lichte oefeningen. Het doel is om het verzwakte lichaamsdeel in beweging te brengen, zonder het echter te forceren. In het ideale geval raden we aan om twee keer per week 30 minuten te oefenen. Maar ook dat hangt af van het advies van je arts.

Deze sessies zullen ervoor zorgen dat je beter recupereert en sneller geneest. Bovendien is het de gelegenheid om kennis te maken met de hometrainer als je het nooit eerder hebt gedaan, of om te blijven fietsen als je ervan houdt :)

Nu je weet waarop je moet letten, hoef je alleen nog maar je sportoutfit aan te trekken en van start te gaan! Wat ook je doel is, zet jezelf niet te veel onder druk. Train regelmatig, oefen geduld en de resultaten zullen beetje bij beetje zichtbaar worden. Vergeet er vooral niet van te genieten, want dat blijft het eerste doel van sport!