NL
NL

KLASSIEK OF SKATING, WELKE DISCIPLINE KIES JE?

We helpen je graag bij je keuze!

langlaufen voor dames

Nee hoor, langlaufen is heus niet alleen iets voor oude knarren, en nee hoor, we zijn deze sport echt niet gaan opdiepen uit de olympische archieven uit de jaren 80. Langlaufen is ook vandaag nog heel populair. Deze complete sport is de perfecte variant voor skiërs, wandelaars, joggers en iedereen die er graag opuit trekt in de vrije natuur zodra de eerste sneeuwvlokken vallen.

KLASSIEK LANGLAUFEN

Op zoek naar een nieuwe, sportieve hobby, waarbij je de natuur lekker glijdend op je latten ontdekt? Kies dan voor deze langlaufvariant. Deze klassieke techniek wordt al gebruikt sinds de discipline is ontstaan. Je glijdt door twee parallelle sporen (de 'loipe'), puur op je arm- en beenbewegingen. Het heeft iets van wandelen, maar om sneller vooruit te komen ga je je bewegingen gewoon sterker accentueren. Je duwt je voort met je stokken en steunt afwisselend op de ene of de andere voet (daarnaast moet je een kleine impuls geven bij elke beenbeweging, om doeltreffender te glijden).

KIES AFHANKELIJK VAN JE MOTIVATIE VOOR:

DE UITRUSTING VOOR KLASSIEK LANGLAUFEN

Ski's voor klassiek langlaufen zijn uitgerust met een anti-terugglijsysteem, handig om vlot vooruit te komen en sneller te vorderen. De schoenen die je gebruikt zijn halfhoog en hebben een soepele zool, om je voeten goed te kunnen plooien en je latten doeltreffend voort te stuwen. Pas je uitrusting aan afhankelijk van de gewenste intensiteit van je activiteit.

Ski_de_fond_choisir_pratique_classique

SKATING LANGLAUFEN

Op zoek naar wat meer beleving, wat meer kicks op de sneeuw, meer snelheid en meer intensiteit, kies dan voor deze techniek.   De stijl is wat moderner en wordt ook wel 'schaatserspas' genoemd. Je komt op geprepareerde pistes en maakt zo'n beetje dezelfde beweging als ijsschaatsers of skeeleraars, en tegelijk gebruik je ook je stokken. Het typische aan deze stijl is dat je een spoor van V's achterlaat na je doortocht.   Deze techniek is wat vinniger, je gaat er ook sneller mee. Een prima keuze voor je glijbeleving! Deze variant is eerder bestemd voor gevorderde skiërs, maar je kan ook heel snel de technische basics onder de knie krijgen met de hulp van een instructeur.

Ski_de_fond_choisir_pratique_skating

DE UITRUSTING VOOR SKATING LANGLAUFEN

Skating-latten zijn wat korter dan de gewone langlaufski's, en de stokken zijn wat langer. In tegenstelling tot bij de klassieke latten heeft het belag hier geen anti-terugglijsysteem. Het is volledig glad en moet geregeld gewaxt worden voor een beter glijvermogen. De schoenen komen dan weer wat hoger, zo heb je meer steun aan je enkels. Pas je uitrusting aan afhankelijk van de gewenste intensiteit van je activiteit.

HET SPEELTERREIN VAN LANGLAUFERS

Net zoals zijn neef, het alpijns skiën, beoefen je ook langlaufen op geprepareerde routes, al dan niet glooiend. En voor die routes wordt net dezelfde kleurencode gebruikt om de moeilijkheidsgraad aan te geven: groen, blauw, rood en zwart. Groen is het gemakkelijkste parcours, zwart de lastigste route. Maar in skigebieden vind je ook steeds vaker speciale zones voor beginners. Kortom, ongeacht je niveau, je zal altijd wel je gading vinden.

NOG EEN ANDERE DISCIPLINE: TOERSKIËN

VOOR BUITEN HET SEIZOEN: ROLSKIËN

Rolskiën, of skiën op wieltjes, is een discipline die je beoefent op geasfalteerde routes en met dezelfde technieken als langlaufen. De klassieke en de skating-techniek met andere woorden. Deze activiteit is bestemd voor alle langlaufers die graag buiten het seizoen willen blijven doortrainen, of voor iedereen die wil kennismaken met een complete, toegankelijke sport.   De uitrusting die je gebruikt, verschilt naargelang je techniek: klassieke rolski's (met kleine, brede wieltjes met antiterugloopsysteem en latten van zo'n 60 centimeter lang) en skating-rolski's (grotere, dunnere wielen, snellere lagers, verhoogde en kortere latten). De schoenen dan. Je kan je gewone langlaufboots gebruiken, of voor een wat geventileerder model kiezen. De stokken zijn voorzien van verstevigde punten zonder schotels, zodat ze minder snel verslijten door het schurende asfalt. Voor je veiligheid raden we wel aan om een helm te dragen. En ook een hesje en een paar handschoenen worden warm aanbevolen. Denk ook aan je veiligheid, draag gerust extra bescherming zoals elleboog- en kniebeschermers.

DEZE TIPS ZULLEN JE MISSCHIEN WEL INTERESSEREN