NL
NL

Een marathon voorbereiden in 9 weken met Decathlon Coach: weken 1 en 2

Doelstelling: 3u30

Een marathon voorbereiden in 9 weken met Decathlon Coach: weken 1 en 2

Een marathon voorbereiden vat je beter niet licht op. Er zijn evenveel valstrikken als redenen om terug te vallen op een professioneel uitgewerkt trainingsschema. Decathlon Coach stelt er meerdere gratis beschikbaar. We besloten dat het tijd is voor het schema "3u30 op de marathon - in 9 weken". Het programma telt vier sessies per week. Vooruit, we kunnen van start! Treed gerust in onze voetsporen.

waarom decathlon coach?

Ik liep al twee marathons. De eerste in 3u33', de tweede in iets minder dan 4 uur. Voor die eerste kwam ik net uit een mooi wielerseizoen. Mijn weerstand was dus niet slecht maar ik had niet specifiek op de afstand getraind. Voor de tweede had ik wel regelmatig getraind, hoewel zonder plan, tot wanneer ik last kreeg van kniepijn die ook tijdens de race kwam opspelen.

Voor deze derde poging zette ik mijn zinnen op een voorbereiding die naam waardig. Het wordt dus een schema om onder de 3u30' te proberen duiken tijdens de marathon van Vilnius.

Ik werk bij Decathlon maar gebruikte nooit eerder de Decathlon Coach-applicatie. Dit is meteen een mooie gelegenheid. Tussen de gratis aangeboden schema's zit er inderdaad eentje dat me perfect uitkomt: "3u30 op de marathon - in 9 weken", aan een ritme van 4 sessies per week.

Al is mijn basisconditie in orde, toch blijft dit schema een behoorlijke uitdaging. Ik zal je vertellen hoe dat precies zit.

Een marathon voorbereiden in 9 weken met Decathlon Coach: weken 1 en 2
Een marathon voorbereiden in 9 weken met Decathlon Coach: weken 1 en 2

week 1

Back in the game! Het is hoog tijd om te starten met dit schema dat me in de beste conditie hoort te brengen voor de marathon van Vilnius die volgt op 12 september.

Sessie 1 houdt het nog kalm. Ik besluit er vanaf maandag mee te starten. Ik liep sinds lang geen intervallen meer. We houden op een rustige 30-30’’. Het gevoel zit behoorlijk goed, maar ik blaas mezelf niet op.

Na de zware regens en overstromingen die mijn streek troffen, trek ik er vrijdag pas op uit voor de tweede sessie- 1u joggen over heuvelachtig terrein. Een beetje laat, maar ik krijg versterking van Maxime, die aan dezelfde marathon zal deelnemen. Met 293 hoogtemeters op 10 km is de sessie heuvelachtig.

Volgens mijn agenda is het nipt, maar vanaf morgenvroeg staan de 3x2 km aan een volgehouden snelheid gepland. Niet ideaal, maar soms is dat zo.

Zondag is het aan de lange ren van 1u30'. Vergezeld door twee vrienden, zoek ik hiervoor opnieuw de heuvels op. Dat helpt!

Tot nog toe verlopen de sessies goed. Ik haal voordeel uit de tips van de coach en, van nature erg stram, doe ik ook enkele reksessies.

WEEK 2

De coach kondigt aan dat de trainingen deze week steeds zwaarder worden. Ze laten zich inderdaad voelen.

De VMA 10 x (1'-1')-sessie van dinsdag doet me veel deugd. Ik voel me al wat sterker. Verder valt het niet te ontkennen dat de kleine berichtjes van de Decath'Coach helpen om me aan het schema te houden.

Net als tijdens de eerste week ben ik genoodzaakt om de laatste drie sessies van de week in drie dagen tijd te lopen: vrijdag, zaterdag en zondag. Vreemd genoeg kost het 1u30' joggen me de meeste moeite. Ik raak een beetje oververhit en stop dan ook na 1u15'. De eerste afwijking van het schema!

De volgende dag ben ik dan wel weer voldoende fris voor de 2x3km aan een volgehouden snelheid. De ene dag is de andere niet... Ditmaal sta ik alleen voor de zondagse lange ren (1u45). Ik heb een beetje last van de benen omdat ik een derde opeenvolgende dag ga lopen. Toch vind ik een goed ritme tijdens een lus van 19 km aan 5'29" per kilometer.

Week 3 lijkt behoorlijk stevig, alvorens we het in week 4 kalmer houden. Op naar de volgende sessie!

Een marathon voorbereiden in 9 weken met Decathlon Coach: weken 1 en 2
Een marathon voorbereiden in 9 weken met Decathlon Coach: weken 1 en 2

NICOLAS

SPORTER op (bijna) alle terreinen

Copywriter @Decathlon Belgium. Basketter, wielrenner en gelegenheidsmarathonloper.