NL
NL

EEN SCHERM ZETTEN, GEBRUIKEN EN VERDEDIGEN

Of je nu totaal niet weet wat een 'scherm', 'pick', 'blok' of 'screen' is; of je houdt pijnlijke herinneringen over aan een onaangekondigd scherm, in dit artikel leer je alvast alles over schermen!

Een scherm zetten, gebruiken en verdedigen

WAT IS EEN SCHERM?

Een scherm is een aanvallende techniek waarbij je je lichaam gebruikt om je te verzetten tegen een beweging van je tegenstander en zo een kloof te creëren tussen de aanvaller en zijn verdediger. Met andere woorden geeft een scherm de aanvaller een voorsprong waardoor hij zich gemakkelijker kan vrijspelen. Voor een scherm heb je minimum twee personen nodig: iemand die het scherm zet en iemand die het benut. De buitenspelers benutten het scherm meestal en de binnenspelers zetten het scherm (plaats 4 en 5). Deze laatsten creëren, mede door hun lichaamsbouw, een grotere ruimte die de verdediger moet omzeilen en dus een grotere verplaatsing. Het omgekeerde is echter ook mogelijk als men een specifieke binnenspeler wil vrijspelen. Gewoonlijk nemen de schermzetter en -benutter twee verschillende plekken in het spel in (binnenspeler vs. buitenspeler). Het is eveneens mogelijk om het aantal schermzetters te verhogen om de verplaatsing nog meer te accentueren: We spreken dan van een 'schermwaterval' als 2 schermen worden gezet voor één speler die ze één voor één benut; of van een dubbel scherm (of 'stagger') als twee spelers twee schermen naast elkaar maken voor dezelfde speler die ze dan tegelijkertijd benut. Over het algemeen kunnen we de schermen in 2 categorieën indelen: De schermen die gezet worden voor de spelers in balbezit noemen we 'bezitterschermen' en schermen die gezet worden voor spelers die niet in balbezit zijn noemen we 'niet-bezitterschermen»PS: Er bestaat ook een specifieke categorie voor verdedigende schermen: dit zijn de 'vertragende schermen'. Deze worden gezet door de verdedigers na een schot van de tegenpartij, bij een vertragend scherm gaat men naar de tegenstander toe en verdedigt men deze in de rug om hem zo te beletten een aanvallende rebound uit te voeren. 

WAT IS EEN SCHERM?
een scherm zetten

HOE EEN SCHERM ZETTEN?

De gouden regel: niet bewegen! En ja, als je beweegt kan de scheidsrechter je afstraffen met een aanvalsfout voor een bewegend scherm. Dit is de houding die je moet aannemen: positioneer je loodrecht op de schouders van je tegenstander, sta stevig op je benen en blijf binnen je cilinder (houd je ellebogen dicht tegen je lichaam en bescherm je bovenlichaam of je intieme delen met je armen). Zoek de houding waarin je stevig en op je gemak staat en klaar bent om eventuele schokken op te vangen! Wie zei nu weer dat basketbal geen contactsport was?

HOE EEN SCHERM BENUTTEN?

Een goed gezet scherm is onnuttig als het niet goed wordt gebruikt! Als je een scherm benut, met of zonder bal, moet je zo dicht mogelijk langs je teamgenoot die het scherm zet, passeren: de bekende 'schouder tegen schouder'-passage. Zo dwing je je verdediger om rond het scherm te gaan en heb je dus een voorsprong op hem! Een andere belangrijke regel: de schermzetter moet onbeweeglijk blijven om een aanvalsfout te vermijden, jij moet je verdediger dus mee in het scherm brengen! Tempowisselingen, schijnbewegingen, contacten: het is aan jou om de beste manier te vinden om je tegenstander in de val te laten lopen! 

HOE TEGEN EEN SCHERM VERDEDIGEN?

Er bestaan verschillende mogelijke verdedigingen, allemaal in functie van het profiel van de aanvallers of het moment in de match! Hierbij een overzicht van de meest gebruikte technieken: - Glijden: de verdediger van de schermbenutter omzeilt het scherm door eronderdoor te gaan. - Wisselen: de twee verdedigers wisselen van speler! De verdediger van de schermbenutter zal nu de schermzetter verdedigen. - Volgen: de verdediger van de schermbenutter volgt zijn tegenstander en loopt na hem over het scherm. - Weigeren: de verdediger van de schermbenutter verhindert hem het scherm te gebruiken door hem in de tegenovergestelde richting te leiden.  - De 'step-out': de verdediger van de schermzetter verdedigt de schermbenutter zeer kort (2-3 passen), de tijd die zijn medespeler nodig heeft om zijn achterstand in te halen, en verdedigt vervolgens zijn eigen speler weer. - De 'doos': de twee verdedigers viseren de schermbenutter tot hij de bal loslaat. Een goede communicatie is van essentieel belang bij het verdedigen! En ja, er is niets erger dan geconfronteerd te worden met een scherm dat niet werd aangekondigd door je medespeler (pijnlijke herinnering). Als je speler zich klaarmaakt om een scherm te zetten, moet jij je medespeler inlichten over de kant ervan en eventueel ook over het type verdediging. Dat geeft bijvoorbeeld: 'Scherm links, we wisselen'.

HOE EEN SCHERM GOED GEBRUIKEN?

Met een scherm geef je voorsprong aan de aanvallers, het zorgt dus voor heel wat spelmogelijkheden! En voor elke verdediging van de tegenstanders, bestaat er een aanvallende oplossing.  Als de verdedigers kiezen voor de techniek van het wisselen, dan wordt het evenwicht tussen de tegenstanders dus verstoord (het is dan bijna alsof Muggsy Boggues Shaquille O'neal zou moeten verdedigen, of voor de jongeren onder ons, Thomas Heurtel die tegenover Rudy Gobert staat): dat noemen we een 'mismatch'. Het doel is om dit verschil uit te buiten: het is aan jou om je 1-tegen-1 te kiezen! Maar, als je een scherm benut en je verdediger volgt je, dan moet je een 'curl' uitvoeren, dit wil zeggen dat je rond het scherm draait en je meteen op de ring stort. De verdediger zit in je rug, dus hij kan je niet tegenhouden om te scoren. Als schermzetter is je rol niet minder belangrijk! Door je verplaatsing na het zetten van het scherm kan je namelijk een nieuwe spelmogelijkheid creëren. Het doel was om afstand te creëren tussen jou en je verdediger, hierbij de twee basisprincipes die je moet kennen en aannemen naargelang de voorgestelde verdediging, de actie van de schermbenutter en jouw spelprofiel: - De 'Pick and roll': na het zetten van je scherm, open je je en duik je naar de ring. - De 'Pick and flair': het tegenovergestelde, als je je scherm hebt gezet, ga je verder naar achter (over het algemeen tot de 3 puntslijn) om van ver te scoren. Het is dus belangrijk om de verdediging goed te lezen om zo het scherm ten volle te benutten, want dan zal het steeds een oplossing bieden. Het is trouwens daarom dat schermen vaak gebruikt worden in spelsystemen of aan het einde van het balbezit om snel een positie te vinden om te schieten en de actie af te maken.

een scherm zetten

Zo, nu weet je alles over schermen! Het is nu aan jou om deze informatie in de praktijk om te zetten!

 

ONTDEK ONZE ANDERE TIPS: