NL
NL

De voordelen van sport

We hebben het al zo vaak herhaald ... dus doen we het gewoon nog eens: lichaamsbeweging heeft 1001 voordelen. Voor lichaam én voor geest.

De voordelen van sport

Voor heel wat mensen onder ons is lichaamsbeweging en sport een gewoonte: we zijn elke dag actief, alleen of in groep, en beoefenen allerhande disciplines. Ontdek samen met ons waarom sport nu zo goed voor je is.

Meer dan twee derde van de bevolking is minstens één keer per week actief (bron: 'Les Chiffres Clés du Sport', 2017). De redenen? Die zijn er te over, geloof ons! Kinderen beginnen te sporten omdat ze hun ouders bezig zien, en daarnaast is sporten gewoon leuk, je verlegt je grenzen, je blijft fit en gezond, je houdt een gezonde levensstijl aan, je lichaamsconditie vaart er wel bij, je kan het met vrienden doen, je deelt een passie...

De voordelen, zowel fysiek als psychisch, zijn legio. En vaak zijn ze ook gelinkt, daar zijn gezondheidsprofessionals het over eens. Terwijl de ene vooral wil presteren en zichzelf geregeld uitdagen, doet de andere aan sport om gezondheidsredenen, vanuit de reflex om elke dag zorg te dragen voor je lichaam en het risico op bepaalde ziekten te beperken.

In dit artikel leggen we je in geuren en kleuren uit wat er nu zo voordelig is aan regelmatige lichaamsbeweging. Vergeef ons als we een paar geneugten vergeten, er zijn er immers zoveel!

Waarom is sporten en bewegen zo belangrijk?

Er wordt aangeraden om vijf stuks fruit of porties groenten per dag te eten - niet vergeten om je appel en mandarijntjes mee te nemen voor het vieruurtje en om wat erwtjes op je bord te scheppen tijdens de middagpauze - en om regelmatig aan lichaamsbeweging te doen. Dat advies hoor je geregeld, daar moeten dus goede redenen voor zijn ... In werkelijkheid is sport een antwoord op het feit dat we almaar meer een zittend en sedentair leven zijn gaan leiden. Minder dan drie vierde (71%) van de mannen en iets meer dan de helft (53%) van de vrouwen haalden de voorbije jaren de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op het gebied van fysieke activiteit, met name 2,5 uur per week gematigd intensieve lichaamsbeweging of 1 u. 15 intensieve activiteit per week.

Een vaststelling die de WHO aan een aantal problemen toeschrijft: meer armoede, hogere bevolkingsdichtheden, minder parken en recreatiezones in de steden ... En dan, laten we eerlijk zijn: schermen, groot en klein. Die doen ons echt niet meer bewegen, zeker niet als het nieuwste seizoen van onze favoriete serie online staat!  Sport, lichaamsbeweging of sportieve activiteit, maakt niet uit: het gaat erom dat je beweegt.

De voordelen van sport

Hart, longen, gewrichten... fysieke activiteit is heilzaam voor al je lichaamsstelsels. Je zet ze immers aan het werk, en zo worden ze weerbaarder en ben je beter gewapend tegen allerhande aandoeningen en kwalen, zoals beroertes, suikerziekte en obesitas. Sport maakt ook je botten steviger en voorkomt ziektes zoals osteoporose. De mogelijkheden zijn legio! Naast die fysieke voordelen heeft sport ook tal van geneugten voor je psychische welzijn: minder stress en angstgevoelens, een beter slaapritme, meer zelfvertrouwen... Kortom, om je lichaamsconditie en gezondheid op peil te houden en te verbeteren, is sport minstens even belangrijk als gezond eten. Trek je sneakers dus aan en laat die endorfines maar komen!

De voordelen van sport voor het hart

Door regelmatig fysiek actief te zijn versterk je het vermogen van je lichaam om zuurstof te vervoeren, waardoor je spieren ook beter werken. Welnu, zoals je wel of niet weet, het hart is een spier. En voor een betere zuurstoftoevoer naar de spieren en dus ook naar het hart, hoef je heus geen zware inspanningen te leveren. Het gaat er vooral om dat je regelmatig aan je uithoudingsvermogen werkt. “Elke dag een stukje rustig wandelen, zonder dat je buiten adem raakt is al prima voor je hart", aldus Laurent, Frans sportarts

Door je verschillende fysieke parameters te verbeteren en door de zuurstoftoevoer naar je hart te stroomlijnen, wordt het tegelijk sterker en zal het meer bloed kunnen rondpompen in je lichaam. Kortom, door te sporten of door lichaamsbeweging ga je je spieren beter 'irrigeren', daalt je bloeddruk met ongeveer 30% en beperk je het risico op beroertes en hartaanvallen.

De voordelen van sport en bewegen, ongeacht je leeftijd, ervaar je snel en naargelang je fysiologie ook heel compleet. “Dankzij sport bevorder je de bloedcirculatie en bereikt je bloed sneller je lichaamscellen, en dat zorgt voor een betere vasculariteit. Op die manier verhoogt het vermogen van je lichaam om zuurstof, voedingsstoffen en energie naar je spieren te voeren.Sport verlaagt ook je gemiddelde hartslag in rust en zorgt ervoor dat je hart vlotter omspringt met inspanningen. Een hart dat traag slaat in rust zal zijn functie op en top vervullen wanneer je het op de proef stelt!

De voordelen van sport voor de longen

Lichaamsbeweging, en vooral dan duursport, is bevorderlijk voor je ademhalingscapaciteit. In werkelijkheid is dat niet helemaal waar: het gaat er vooral om door sport de capaciteiten te optimaliseren die we niet of niet meer aanspreken. "Heel vaak, en tegenwoordig ook meer en meer, blijven onze fysieke capaciteiten onderbenut. Dat is het gevolg van minder bewegen en een vooral zittend leven", vervolgt sportarts Laurent. In 2016 sprak de Franse federatie van cardiologen haar ongerustheid al uit over het feit dat schooljongeren op 40 jaar tijd 25% aan fysieke capaciteit hebben ingeboet omdat ze minder actief zijn en de voorkeur geven aan zittende, niet-actieve hobby's. “Dankzij wat we ook wel 'sportieve reconditionering' noemen, is het perfect mogelijk om je fysieke capaciteiten en niet in het minst je longvermogen terug te winnen. Aan je ademhaling moet je werken, net zoals aan andere lichaamsparameters. Als je begint te hardlopen bijvoorbeeld, dan zal dat venijnige kuitenbijtertje in de laatste rechte lijn voor je weer thuis bent pijn doen en je de adem afsnijden. Maar je zal merken dat je na een paar weken training zelfs geen acht meer slaat op dat rotstukje! De voordelen van sport word je vrij snel gewaar. En dat je dat ook in je dagelijkse leven ervaart, is enorm bevredigend.

De voordelen van sport

Dankzij sportieve reconditionering krijg je je ademhalingsstelsel weer in topvorm en wordt je fysieke paraatheid weer als vanouds. “Die reconditionering is alomvattend: hoe beter je ademhalingscapaciteiten, hoe beter de zuurstoftoevoer naar je bloed. Die zuurstof is een energiebron voor je spieren, waaronder ook het hart" Van je ademhaling hangt een heel systeem af, het is dus belangrijk dat je ze onderhoudt. Er bestaan sporten waarmee je gericht aan je ademhaling werkt en je capaciteiten versterkt: yoga is daar een mooi voorbeeld van. “Met dat soort sporten, waarbij je je vaak ten volle bewust bent van jezelf en van je lichaam, kan je helemaal focussen op je ademhaling en leer je om je middenrif neer te laten en je diepere spieren aan te spreken. Want net die spieren heb je nodig”, aldus onze arts.

Sport helpt je op die manier om zorg te dragen voor je ademhalingsstelsel, omdat fysieke activiteit helpt om dat weer helemaal op peil te krijgen en op zijn volle kunnen te laten functioneren. Daar is eigenlijk niet zo heel veel inspanning voor nodig. Vooral regelmaat is het toverwoord! En uiteraard, als je een fysieke activiteit hervat, bouw dan goed op: meteen het uiterste uit je lichaam willen halen is pijnlijk en een recept voor ontmoediging. Niet vergeten: Rome is ook niet in één dag gebouwd.

De voordelen van sport voor de gewrichten

Sport is niet enkel heilzaam voor je hart en ademhaling: ook je gewrichten varen wel bij regelmatige lichaamsbeweging. "Door te sporten houd je je gewicht onder controle. Zo moeten je enkels en knieën minder gewicht dragen en worden ze dus minder belast", aldus Laurent. Dat is een eerste voordeel. Maar er zijn er ook andere: door regelmatig te sporten vernieuwt je kraakbeen gemakkelijker en verhoogt de kwaliteit van het gewrichtsvocht. “Anders gezegd: sporten smeert de radertjes van je lichaam”, gaat onze arts voort. “Algemeen gesproken onderhoud je dankzij lichaamsbeweging de materie van je pezen, ligamenten en botten, en beperk je het risico op aandoeningen zoals botverkalking.” 

Naast die rechtstreekse fysieke voordelen verbetert sport ook de positiezin of 'proprioceptie'. Dat is de al dan niet bewuste gewaarwording van de houding van al je lichaamsdelen in verschillende omgevingen. “Door te sporten verbeter je de functie van je spiergroepen en controleer je beter je bewegingen”, benadrukt Laurent. “Regelmatig bewegen helpt je om het risico op blessures te beperken en om je beter aan te passen aan je omgeving”, voegt hij nog toe. Men adviseert doorgaans om impactsporten zoals hardlopen, tennis of squash aan te vullen met 'lichtere' sporten waarbij de gewrichten minder onder druk komen te staan, zoals zwemmen, yoga of pilates. Een win-winrecept om jezelf op alle vlakken te verzorgen!