NL
NL

HOE GEBRUIK JE EEN ROEITRAINER?

Hoewel hij in fitnesscentra soms in een hoekje wordt geduwd, heeft een roeitrainer heel wat voordelen voor je fysieke gezondheid. Waarom moet ook jij een roeitrainer gebruiken? Dat vertellen we je in dit artikel!

ROEITRAINER 100 DOMYOS

Zin om je roeitrainer uit te proberen? Je hebt gelijk! Een roeitrainer is immers een toestel waar je meer dan 90% van je spieren mee kunt trainen. Van de voordelen van een roeitrainer hoeven we je dus alvast niet meer te overtuigen. In dit artikel geven we je dan ook graag enkele tips die zeker van pas zullen komen als je nog maar pas een roeitrainer in huis hebt gehaald. Welke houding is het meest efficiënt? Hoe beperk je het risico op blessures? We geven je tot slot ook nog enkele trainingsschema's om goed van start te gaan! 

HOE VOER JE DE ROEIBEWEGING GOED UIT?

We kunnen de roeibeweging eigenlijk in drie stappen opdelen. In het begin ga je misschien even moeten nadenken maar al heel snel word je een geoliede machine. In elke stap en tijdens de volledige duur van de beweging moet je je romp rechthouden en je buikspieren aanspannen. 
Stap 1: starten. Je neemt de handgrepen vast terwijl je handpalmen naar beneden gericht zijn. Je zit vooraan op de roeitrainer met je knieën en scheenbenen verticaal ten opzichte van de vloer. 
Stap 2: trekken. Je gaat je benen nu zo lang mogelijk strekken door je krachtig met je voeten op de pedalen af te duwen. Terwijl je in een rechte lijn aan de handgreep trekt, gaan je ellebogen naar achter tot voorbij je romp. De ketting van de roeitrainer moet parallel met de vloer blijven en mag niet naar boven of beneden gaan. De handgreep houd je ter hoogte van je navel en niet ter hoogte van je kin. En houd je rug steeds goed recht, zo voorkom je blessures. 
Stap 3: terugkomen. Om de beweging af te maken, strek je je armen naar voren terwijl je je ellebogen en de ketting van de roeitrainer evenwijdig met de vloer houdt. Je gaat automatisch naar voren, je benen buigen en je komt terug in de startpositie. 
Zo, nu heb je een volledige roeibeweging afgewerkt!

roeitrainer 120 DOMYOS

Laatste tips om geen blessures op te lopen
Hieronder geven we je nog enkele tips om geen blessures op te lopen en ervoor te zorgen dat je vanaf het begin meteen de juiste automatismen kweekt. Tijdens het roeien, gebruik je haast alle spieren van je lichaam, en niet alleen je armen die trekken of je benen die duwen. Je rug- en buikspieren moeten steeds aangespannen zijn. Probeer om je ellebogen en knieën niet volledig te strekken omdat je anders je gewrichten zou kunnen beschadigen.
Zorg er steeds voor dat ze nog lichtjes gebogen zijn. Begin altijd rustig aan je training om goed op te warmen. Zodra je de beweging in de vingers hebt, loopt alles haast vanzelf!

STANDAARDTRAININGEN VOOR BEGINNERS 

Wil je wat vetmassa verliezen? Dan kun je als beginner twee tot drie keer per week trainen op minimale weerstand. Train tussen 30 en 45 minuten. Houd een regelmatig ritme aan, zonder te veel onderbrekingen. Stop enkel wanneer je wat wilt drinken. En dat moet je echt wel doen! Oefeningen met een roeitrainer worden bovendien vaak gebruikt in trainingsschema's om vet te verbranden.

LIEVER EEN CARDIOTRAINING?

Train in dat geval drie keer per week en kies voor intervaltrainingen. Wissel vier volledige, snelle bewegingen af met één volledige trage beweging en dat gedurende 20 tot 30 minuten

Op zoek naar een trainingsprogramma? We hebben precies wat je zoekt.

WIL JE TERUG IN VORM GERAKEN?  

Kies een tempo (best de minimale weerstand als je pas begint) en roei gedurende 20 minuten. De laatste twintig minuten verhoog je het tempo en de weerstand van je roeitrainer door een snel en gematigd ritme af te wisselen. Lees zeker ook ons artikel over de voordelen van een roeitrainer!

Je bent nu helemaal voorbereid om efficiënt en met plezier te trainen, zonder dat je een risico op blessures loopt!

DEZE TIPS INTERESSEREN JE MISSCHIEN OOK: