IN VORM BLIJVEN TIJDENS DE WINTERSTOP

Je bent voetballer en je bent op zoek naar een programma om in vorm te blijven tijdens de winterstop? Dan ben je hier op de juiste plek beland! Loop niet weg, we beginnen eraan…

winterstopve_hivernale_foot_exercices_forme

Gun jezelf een periode van volledige rust… Maar niet te lang!  ​​​​​

Het is belangrijk om jezelf een periode van absolute rust te gunnen. Zo kan je lichaam recupereren en op adem komen.

Toch mag die periode van inactiviteit niet langer dan 7 dagen duren. Daarna verlies je immers de positieve effecten van je korte break en wordt het des te moeilijker om weer aan de slag te gaan! 

Hardlopen: fundamenteel voor een goede winterstop 

Zodra je week rust erop zit, kun je met een aangepast programma voor de winterstop beginnen. Het is belangrijk om actief te blijven tijdens de winterstop, zodat je nadien de training fit kunt hervatten. Ik raad je aan om een programma te kiezen met een deel hardlopen zonder de bal en een deel met de bal. Je kunt bijvoorbeeld 20 minuten hardlopen in een gematigd tempo, 3 minuten recupereren en vervolgens 15 minuten hardlopen met de bal. Vergeet niet om voldoende te drinken tijdens de recuperatiemomenten. Herhaal dit programma twee tot drie keer per week tot de start van de nieuwe trainingen en wedstrijden.

recuperatietirement_rration_football_kipsta
circuit training

Circuit training: de ideale aanvulling

Ik raad je aan om je programma aan te vullen met een reeks oefeningen (ongeveer 15 minuten) om je spieren te verstevigen en aan je spierspanning te werken. Werk eerder aan je oefeningen dan aan je lichaamsgewicht. Voor je spieren en gewrichten is dit niet de periode om zware inspanningen te doen.

ONZE ANDERE TIPS VOOR VOETBALLERS!