ONTDEK SPIERVERSTERKING

We hebben het hier niet over groot spierballenvertoon... wel over stevige spieren! Voel je je slapjes, minder sterk of gewoonweg minder in vorm? Dan zijn spierversterkende oefeningen misschien wel iets voor jou, en iedereen kan die doen! Spierversterkende oefeningen zijn geschikt voor iedereen en een eenvoudige manier om een mooier, strakker lijf te krijgen. Maak alvast je sporttas klaar, dan geven we je intussen meer uitleg!

spierversterking thuis

WAT IS SPIERVERSTERKING? 

Vanaf ons 30ste verliezen we elk jaar gemiddeld 0,5% van onze spiermassa. Dat klinkt vreselijk, maar het is niet anders (en geloof me, ik ben zelf ouder dan dertig dus ik kan het weten). Ongezonde eetgewoontes en een gebrek aan beweging kunnen die afbraak nog versnellen. Maar niets is onherstelbaar! Spierversterkende oefeningen zijn, mits een aangepaste intensiteit, geschikt voor iedereen, en helpen om het lichaam opnieuw sterk en strak te maken en als het ware veroudering tegen te gaan. Toch mag je spierversterking niet verwarren met krachttraining: voor spierversterking hoef je geen zware gewichten te tillen of te trekken en ook zal je spiermassa er niet van toenemen. Hoofdzaak is dat je je lichaam traint met het eigen lichaamsgewicht en door bepaalde bewegingen te herhalen. De verschillende oefeningen zullen, als je ze regelmatig doet, na een poosje een merkbaar effect hebben op je houding en ook op je figuur, dat strakker wordt. Ze zorgen ervoor dat onder andere je buik, billen en dijen steviger worden. Ook andere spiergroepen kan je specifiek trainen, met de vele oefeningen die dit type training biedt. Spierversterking is ideaal om je beter in je vel te voelen, je skelet gezond te houden en een sportiever figuur te krijgen!

DE REGELS VAN SPIERVERSTERKING

Je kan thuis trainen, uitsluitend door je eigen lichaamsgewicht te gebruiken. Op die manier voer je verschillende bewegingen uit die je spieren aan het werk zetten om ze steviger te maken. Afhankelijk van je fysieke gesteldheid zullen bepaalde oefeningen als de plank, de stoel, buikspieroefeningen en ander leuks je meer moeite kosten dan andere. Sommige oefeningen bestaan uit veel herhalingen, bij andere moet je een bepaalde houding een poos volhouden om je spieren op de proef te stellen en sterker te maken.

Het voordeel van spierversterking is dat je het in een sportzaal kan doen, onder begeleiding van een coach, met accessoires of op toestellen, maar ook gewoon bij je thuis, door regelmatig de oefeningen te herhalen die je goed doen en die steeds gemakkelijker zullen gaan naarmate je ze langer doet!

Ontdek spierversterking

WELKE VOORDELEN BIEDT SPIERVERSTERKING?

Door de juiste bewegingen steeds te herhalen, versterk je de stabiliserende spieren die zorgen voor een goede lichaamshouding. Mensen die aan spierversterking doen verminderen zo het risico op rugklachten, doordat ze vanzelf een betere houding hebben. Een belasting van de spieren heeft ook een stimulerend effect op het beendergestel: spierversterking zorgt voor het behoud van een goede botdichtheid en beschermt tegen bepaalde aandoeningen zoals osteoporose. En spierversterking zal ook, geleidelijkaan, een merkbaar effect op je figuur hebben.

Zonder dat het volume van je biceps of dijen toeneemt, wordt je slanker en vermindert je vetmassa. Je lichaam is gezond en stevig, en zal je dankbaar zijn!

IS SPIERVERSTERKING IETS VOOR JOU? 

Iedereen kan aan spierversterking doen: je kan de intensiteit en de oefeningen aanpassen aan jouw persoonlijke situatie. Spierversterking valt vooral in de smaak bij senioren die in goede lichamelijke conditie willen blijven, maar het is ook een ideale aanvulling op een andere sport. Ook als je niet sportief bent en je conditie te wensen overlaat, kan je zonder problemen met spierversterking beginnen. Naarmate de sessies vorderen, krijg je meer uithoudingsvermogen en wordt je training een gewoonte die je niet meer kan missen!

WAT HEB JE NODIG OM AAN SPIERVERSTERKING TE DOEN

Je T-shirt of sweater en short, korte tight of legging moeten ook de lichaamswarmte afvoeren en ademend zijn. Want bij spierversterking zal je waarschijnlijk wel wat inspanningen moeten leveren! Hetzelfde geldt voor je sokken: kies materialen die de lichaamswarmte afvoeren. Aan je voeten draag je bij voorkeur relatief lichte sportschoenen die makkelijk zitten en ervoor zorgen dat je stevig staat. Afhankelijk van de oefeningen kan een zool met lichte demping aangenaam zijn.

Een trainingsschema voor spierversterking? 

Vind je het toch fijner om begeleiding te hebben en wil je graag een trainingsschema voor spierversterking dat je week na week vertelt welke oefeningen je thuis kan doen? Wij hebben de oplossing: onze app Decathlon Coach! Gratis sportprogamma's die je buiten of lekker warm binnen kan doen, in de rubriek 'coaching programma's'.

gratis sport app

  Nu ken je alle geheimen van een training die je elke dag kan doen om opnieuw in vorm te komen en voor een strak en slank lichaam te gaan. We kijken trouwens uit naar je reacties en adviezen nadat je kennis hebt gemaakt met deze trainingsvorm!

nieuwevisualontdekpilates

Sylvia

Redactrice, overtuigd van de voordelen van lichaamsbeweging, sportster en mama van een jonge gymnaste, met goede tips rond gezondheid en sport.

Alle goede informatie om de sport te vinden die het best bij je past!