NL
NL

“Luister naar je lichaam, en doe waar je jezelf goed bij voelt”

Portret Chloé: sporten tijdens je zwangerschap

Portret Chloé: sporten tijdens je zwangerschap

Mag ik als vrouw nu sporten wanneer ik zwanger ben? En welke sporten dan precies? Het zijn vragen die veel vrouwen zich ongetwijfeld stellen tijdens hun zwangerschap. Een eenduidend antwoord is op deze vragen ook niet te vinden. Wij spraken met Chloé Depas, Decathlonner in hart en nieren, en zelf mama van Marie en Felix.

Portret Chloé: sporten tijdens je zwangerschap

Sporten is altijd een belangrijk deel geweest van Chloé, en dat bleef ze dus ook doen tijdens haar eigen twee zwangerschappen: “Ik ben zelf altijd een sportieve vrouw geweest, dus was het logisch voor mij om actief te blijven. Maar elke zwangerschap is anders. Bij mijn eerste kon ik blijven sporten tot 5 weken voor de bevalling. Bij de tweede moest ik stoppen na 4 maanden, en moest ik zelfs op handen en knieën naar toilet gaan ‘s nachts uit angst dat mijn bekken gingen breken. Dat was voor mij een grote eye-opener. Want waar kan je nog terecht, en wat kan je wél nog doen als je zo veel pijn hebt?”

Taboe

Met die gedachte begon ze zelf zwangere vrouwen te begeleiden op sportief vlak. Want de informatie die langs allerlei kanten binnenstroomt (gynaecologen, dokters, internet …) is lang niet altijd eenduidig. Wat kan en mag je nu nog doen van sport als je zwanger bent? Het lijkt wel alsof sporten tijdens je zwangerschap een beetje taboe is. “Kijk naar wie je was voor je zwangerschap”, adviseert Chloé,  “want die persoon ben je nog steeds. Luister naar je lichaam en pas jezelf aan waar nodig. Een dooddoener is vaak dat je geen zware lasten mag heffen. Maar mijn lichaam was het gewoon om als crossfitter 80 tot 90 kilogram te squatten. Toen ik 5 maanden zwanger was, squatte ik nog steeds 60 à 70 kilogram. Voor velen leek dat onverantwoord, maar voor mij voelde het vertrouwd aan, mits een kleine aanpassing. Een ander voorbeeld: ik ken een turnster die tot op 7 maanden zwangerschap handstand is blijven doen. Opnieuw, omdat haar lichaam dit gewend was en aan kan.”

Portret Chloé: sporten tijdens je zwangerschap

Moet je als zwangere vrouw dan nergens rekening mee houden, en kan je om het even welke sport blijven beoefenen? “Natuurlijk niet”, reageert Chloé, “contactsporten zijn bijvoorbeeld echt wel gevaarlijk. Wat niet wilt zeggen dat je per se moet stoppen met voetballen of basketten. Ik begrijp soms niet goed dat trainers hier niet meer en beter op inspelen. Je kan perfect een aangepast trainingsschema volgen waarbij je je focust op looplijnen of tactiek. Zo blijf je actief, en nog belangrijker, hou je ook dat groepsgevoel dat zo belangrijk is voor een teamsporter. Maar vermijd duels en harde contacten met de bal.”

Portret Chloé: sporten tijdens je zwangerschap

SPORTPRESTATIE

Sporten tijdens je zwangerschap werkte voor Chloé bevrijdend, maar daarnaast benadrukt ze ook welke voordelen het voor je kindje kan hebben: “Het helpt ook bij de doorbloeding naar je baby toe. Je werkt bovendien aan een sterk lichaam, aangezien je je spieren blijft gebruiken. Want onderschat het niet: bevallen van een baby staat echt gelijk aan een sportprestatie! Dat is zo intens en uitputtend voor je lichaam. Hoe fitter je naar een bevalling kan aan, hoe vlotter ze zal verlopen. Daar ben ik wel van overtuigd.”

Portret Chloé: sporten tijdens je zwangerschap

OMRINGD ALS TOPSPORTER

Tot slot wilt Chloé toch ook niet voorbijgaan aan de rol van de partner en andere partijen om bij te springen waar nodig: “Durf hulp in te schakelen. Durf tegen de papa te zeggen dat je tijd nodig hebt om even te gaan sporten, en neem daar dan ook je tijd voor. Daarnaast heb je eventueel nog de steun van kraamhulp, (schoon)ouders, eventueel je vroedvrouw … Laat je goed omringen door mensen, zoals een echte topsporter. Jij bent nu het middelpunt van wat er moet gebeuren, en jij verdient de begeleiding die je nodig hebt om weer helemaal op je positieven te komen. En ook al is de informatie die je van iedereen krijgt verschillend, filter deze dan, want de beslissing ligt uiteindelijk altijd in jouw kamp!”

podcast

Sporten tijdens en na je zwangerschap

Zin om meer te horen over dit onderwerp? We nodigden Chloé, zelf mama van 2, uit in onze studio voor een leuke babbel, die leidde tot deze podcast. Beluister hem op Spotify, Apple Podcasts of gewoon hieronder in dit artikel.

Portret Chloé: sporten tijdens je zwangerschap

chloé depas

Chloé Depas werkt al meer dan 9 jaar voor Decathlon. Ze begon in de winkel van Olen als afdelingsmanager, en via passages in Waver als exploitatieverantwoordelijke, opnieuw in Olen als directeur in opleiding, werd ze uiteindelijk directeur van de winkel van Maasmechelen. Bij die overgang werd ze zwanger van haar eerste kind Marie, en dacht ze na over haar toekomst. Ze kwam tot de conclusie dat ze niet gelukkig was in deze situatie, en besliste halftijds terug in de winkel van Olen te gaan werken als verkoopster, en halftijds coach te worden in CrossFit Lividum in Herentals, want die sportieve passie had ze al die jaren een beetje gemist. Vandaag werkt ze nog steeds halftime voor Decathlon als HR-verantwoordelijke voor de Limburgse winkels, is ze crossfit-coach en geeft ze dankzij haar Master Lichamelijke Opvoeding bij haar thuis personal training aan zwangere vrouwen tijdens en na de zwangerschap.