SKIËN IS GOED VOOR JE

Zin om te beginnen skiën? Ontdek hier waarom je er geen spijt van zult krijgen!

Lees het sportadvies van Decathlon en ontdek waarom skiën goed voor je is

Skiën is een complete sport. Je uithoudingsvermogen is even belangrijk als je evenwicht of de spiermassa in je benen. Deze sport kan je best wel afpeigeren maar laat je ook een ongelofelijk gevoel van vrijheid en snelheid ervaren. Skiën vraagt concentratie en coördinatie. Het is echter zo leuk dat al je inspanningen meer dan de moeite waard zijn.

VERBETER JE UITHOUDINGSVERMOGEN DOOR TE SKIËN

Een dag op de latten is de perfecte combinatie tussen intense inspanningen en momenten van pure ontspanning. Je lichaam past zich overigens voortdurend aan de hoogte, het gebrek aan zuurstof en de externe omstandigheden aan. Als je gaat skiën verbeter je ook je uithoudingsvermogen. Bovendien werkt de hoogte als een soort van natuurlijke doping. Je lichaam moet immers meer rode bloedcellen aanmaken om het gebrek aan zuurstof te compenseren. Nu weet je ook waarom sporters die een goede conditie nodig hebben, zoals voetballers, vaak op hoogtestage gaan.

Lees het sportadvies van Decathlon en ontdek waarom skiën goed voor je is

SKIËN IS OOK GOED VOOR JE HART

Hoe hoger je gaat, hoe minder zuurstof er is. Je hart moet dus sneller pompen om je spieren van de nodige energie te voorzien, zelfs als ze in rust zijn. Stel je maar eens voor wat dat in volle actie moet geven!   Tijdens een dagje skiën vormt de afwisseling tussen fysiek intense afdalingen met een verhoogde hartslag en de beklimmingen om even op adem te komen perfecte training voor ons hart, de spier die we soms over het hoofd zien.   Een hart in topconditie houdt je gezond!

Lees het sportadvies van Decathlon en ontdek waarom skiën goed voor je is
Lees het sportadvies van Decathlon en ontdek waarom skiën goed voor je is

SKIËN, DE PERFECTE OEFENING OM JE SPIEREN TE VERSTEVIGEN

Je voelt in het begin waarschijnlijk alleen maar je quadriceps maar geloof ons, tijdens het skiën laat je je hele lichaam werken: je verstevigt je buikspieren, rugspieren, bilspieren, adductoren, kuiten, enkels en bovenlichaam tijdens je manoeuvres en om je evenwicht te behouden ... Maar dat is niet alles! Tijdens het skiën blijven je gewrichten zeker niet stil zitten: knieën, enkels, schouders, ellebogen, ... zo soepel heb je je nog nooit gevoeld.

VERBETER JE WENDBAARHEID TIJDENS HET SKIËN

Lees het terrein en zorg dat je goede steunpunten vindt wanneer je over de pistes zoeft: tijdens het skiën verbeter je je evenwicht en de coördinatie van je bewegingen om de bochten perfect aan elkaar te rijgen en je techniek te verfijnen.   Als je je op de skipiste in je sas voelt, zul je op geen enkel ander terrein problemen ondervinden. Tijdens het skiën heb je immers geleerd om bewust om te gaan met je lichaam en je wendbaarheid te verbeteren.

Lees het sportadvies van Decathlon en ontdek waarom skiën goed voor je is
Lees het sportadvies van Decathlon en ontdek waarom skiën goed voor je is

SKIËN: ZUIVERE LUCHT EN EEN GOED GEVOEL

Tijdens het skiën adem je de gezonde buitenlucht in, beleef je dolle pret en maakt je lichaam endorfines aan, het gelukshormoon. Je gooit alle remmen los en geniet van de gunstige effecten van de zuivere lucht en de zon. Vitamine D in overvloed zodat je immuunsysteem en je gemoed meteen ook een boost krijgen.   Je concentratie verbetert en je voelt je gewoon beter in je vel. Dat merk je overigens ook in je dagelijkse leven.

Skiën is goed voor je

PAULINE

Communicatieteam Wed'ze, fanatiek skiester en gebeten door de bergen 

Zo, nu zie je het waarschijnlijk helemaal zitten om te gaan skiën. Bereid je nog verder voor met onze adviezen hieronder.

ONTDEK ONZE ADVIEZEN