10 TIPS VOOR GESLAAGDE FIETSTOCHTEN IN DE WINTER

Nu het MTB-seizoen erop zit, is het tijd om de balans op te maken, jezelf goed te verzorgen en jezelf voor te bereiden op het nieuwe seizoen.

Het wordt kouder, de dagen worden korter en de wegen zijn vaak glad na een vorstperiode.

Tijd dus om de nodige voorzorgen te nemen zodat je fietstochten in de winter probleemloos verlopen. Daarom geven we 10 tips mee voor een geslaagde fietstraining in de winter.

number_1

FOCUS OP JE UITHOUDINGSVERMOGEN

Tijdens fietstochten in de winter vermijd je best intense inspanningen. Een seizoen duurt lang en vraagt dan ook een lange en goede voorbereiding.

Daarom heb je een zekere basis nodig vóór je grote inspanningen doet aan de start van het seizoen. Met een goede basis kan je intervaltrainingen gemakkelijker uithouden.

Sla deze fase in het trainen van je uithoudingsvermogen zeker niet over!!

number_2

DOE OOK ANDERE SPORTEN

Voor volledige en doeltreffende fietstochten kan je als aanvulling andere sporten doen en meerdere sporten per week beoefenen.

Zwemmen, running, hometrainer, MTB, racefietsen, piste, spinning, duatlon, triatlon, teamsporten… Keuze genoeg!

number_3

DRAAG EEN GESCHIKTE FIETSOUTFIT

In de winter kan het buiten heel koud zijn (vooral in de schaduw). Je draagt dan best lange mouwen en een lange broek wanneer de temperatuur lager is dan 20 °C.

Zo worden je spieren, je gewrichten en je lichaam beter beschermd en blijven ze lekker warm, en worden blessures en ziektes vermeden.

Bij het mountainbiken hangt je outfit af van de staat van het parcours, de blootstelling aan de zon, de hoogte, enz.

Denk eraan om je op de weg goed aan te kleden in vochtige en schaduwrijke gebieden, tijdens afdalingen en tijdens rustigere fases.

number_4

MAAK GELEIDELIJK AAN VORDERINGEN

Een gouden regel voor een succesvolle wintertraining is regelmaat brengen in je trainingen. Plan je trainingen door beetje bij beetje de inspanning langer aan te houden.

number_5

VARIEER IN SNELHEID

Als je de hele winter lang fietst op je uithoudingsvermogen, dan wordt je lichaam gewend aan een bepaalde snelheid en kan je niet meer zo gemakkelijk van tempo veranderen of versnellen.

Doe dus tijdens je fietstraining zeker enkele kleine sprints (op een soepel verzet) om deze slechte gewoonte te vermijden.

number_6

FIETS IN GROEP

De fase waarin je je uithoudingsvermogen traint, lijkt eindeloos lang te duren wanneer je alleen bent. Motiveer je vrienden of collega’s om mee te gaan!

Op de weg kan je gedurende de uren waarin je je uithoudingsvermogen traint, praten op de fiets.

Tijdens het mountainbiken kan je wanneer je in groep bent elkaar bijvoorbeeld uitdagen, wat de training leuker maakt.

number_7

WERK AAN JE TECHNIEK

Tijdens het mountainbiken kan je perfect werken aan je techniek. Op de weg kan je leren ademen, trappen, fietsen in groep en tegen de wind in, enz.

number_8

VOLG DE WEERSVOORSPELLINGEN

In de winter zijn de dagen kort en is het soms onmogelijk om je trainingen te verzetten in functie van het weer. Toch kan je proberen anticiperen op slecht weer om te voorkomen dat je in te harde wind of regen moet fietsen.

In de winter is de temperatuur het warmst tussen 10 en 15 uur.

Is het écht koud, plan dan een eerste training op zaterdag in de vroege namiddag en een tweede de dag erna in de late ochtend (afhankelijk van de duur van je trainingen).

number_9

SMEED JEZELF EEN IJZERSTERKE GEEST

Fietsen is een veeleisende sport en tijdens het trainen leer je je grenzen verleggen. Maak daarom van je trainingen gebruik om je geest in balans te krijgen.

number_10

DOE STRETCH- EN PLANKOEFENINGEN

Om nog beter te evolueren, doe je aan het einde van de training best enkele stretch- en plankoefeningen.

Plankoefeningen geven extra spierversterking, terwijl stretchoefeningen nodig zijn om je spieren en pezen te ontspannen nadat ze zwaar werden belast.

En het laatste waar je absoluut op moet letten tijdens de winterperiode: je gewicht! Drie kilo extra is het maximum. Anders wordt het echt wel moeilijk om in conditie te blijven…

NAAR BOVEN