10.000 STAPPEN PER DAG: EEN FABELTJE?

10.000 stappen, dat komt overeen met ongeveer 7,5 kilometer per dag. Wie een zittende job heeft, vindt dat misschien behoorlijk veel. Wees gerust, je bent niet de enige. Je moet weten dat meer dan de helft van de mensen niet aan dat aantal stappen komt. Hoe komt dat? Hoe raak je aan meer stappen? En vooral: hoe integreer je die stappen in je dagelijkse leven op lange termijn?

WANDELEN IS AAN SPORT DOEN ZONDER ERBIJ NA TE DENKEN

Laten we het van de goede kant bekijken. Trouwens: wandelen heeft alleen maar goede kanten! Wandelen blijft de voornaamste manier om zich voort te bewegen en zich te verplaatsen.Het is dus een lichaamsactiviteit die je elke dag beoefent. Al lijkt het anders dan sport omdat je het onbewust doet, het is de eerste stap die je zet naar een fit en gezond leven.

NEWFEEL panoplie

JE WANDELTIJD GELEIDELIJK VERLENGEN

Als goede leerling zul je meer gemotiveerd zijn om dagelijks 10.000 stappen te zetten als je weet dat je daardoor gezond blijft.
Maar laten we die ongeduldige ambitie die ons soms parten speelt even opzij schuiven. Waarom ongeduldige en niet buitensporige ambitie? Omdat 10.000 stappen per dag perfect haalbaar is!

Als je je streefdoel wilt bereiken, mag je echter niet te snel willen gaan. Stel dus redelijke doelen voor jezelf. Is de langste verplaatsing die je doet de dagelijkse wandeling naar de brievenbus, dan moet je niet ineens drie keer het blokje rond willen stappen ... Begin met 10 minuten wandelen en voer je dagelijkse wandeltijd geleidelijk op.

WANDELEN VOOR EEN ACTIEVE LEVENSSTIJL

Je denkt wellicht dat 10 minuten wandelen per dag best haalbaar is, maar daarom ben je nog niet gemotiveerd om elke dag buiten te komen om te gaan wandelen. Het helpt als je wandelen ook bekijkt als middel om een concreet doel te bereiken, niet alleen als sport.

Wandelen is immers meer dan een aantal stappen die je moet zetten, het is ook een manier om je te verplaatsen!
Met andere woorden: je kiest om te wandelen in plaats van de auto te nemen om naar de bakker* te gaan op twee kilometer van huis.

Het heeft alleen maar voordelen: je vermijdt het verkeer tijdens de spits, je verzet je gedachten tijdens het wandelen, je bespaart geld en vooral: je begint te genieten van het wandelen op zich.

*Je kunt ook wat verderop parkeren, en de trap nemen als er een is!

IS HET DAN EEN FABELTJE, DAT VAN DIE 10.000 STAPPEN PER DAG?

NEE, HET IS PERFECT HAALBAAR

- 10.000 stappen per dag, dat is perfect haalbaar. Of je er nu vanzelf aan komt dankzij een mobiele job, of doordat je graag wandelt, het is allebei goed.Heb je de kaap van de vijf cijfers nog niet gerond, dan heb je nog alle tijd om er te geraken.

INDIEN NODIG MET EEN BEETJE HULP

- Lijkt het doel van de 10.000 stappen per dag nog veraf en wil je gewoon zachtjes aan terug beginnen te sporten, dan kun je MY WALKING CHALLENGE aangaan via de gratis Decathlon Coach-app. Met de aangepaste trainingsprogramma's krijg je meer motivatie tijdens je vorderingen, of je nu wandelt voor het plezier, de sport of de challenge. Je kunt dus op een speelse manier actiever worden.Daarvoor zijn wel de gepaste wandelschoenen aangeraden.

 

MAAK ER GEEN OBSESSIE VAN

- 10.000 stappen per dag, het lijkt misschien een fabeltje omdat je er al zoveel over hebt horen praten dat het lijkt of je jezelf moet overwinnen om het te bereiken. Met het gevaar dat je je motivatie verliest als het niet zou lukken. Staar je dus niet blind op cijfers. Probeer het te relativeren. We zijn nu eenmaal geen robots.

DENK AAN JEZELF!

- Zolang je plezier blijft beleven aan het wandelen, heb je al gewonnen. Kijk dus verder dan de chronometer en het aantal stappen.Het voornaamste is dat je beweegt. Dat wil zeggen dat al wat je doet, meetelt. Dus ook als je borstel en dweil pakt om te poetsen ... Dat doe je vanaf nu zelfs met de glimlach!

NAAR BOVEN