42 KM LOPEN DOE JE NIET ONVOORBEREID

Onze artikelen voor hardlopen op de weg zijn bedoeld voor lopers en loopsters die deelnemen aan wedstrijden met als doel een individuele en/of gezamenlijke prestatie neer te zetten, en zichzelf te overtreffen. Met dit doel voor ogen en met respect voor hun lichaam, volgen ze aangepaste trainingsschema's en zijn ze op zoek naar technisch en persoonlijk advies (kleding, voeding, ...).

WELKE KLEDING HEB JE NODIG VOOR JE TRAININGEN EN VOOR DE WEDSTRIJD?

De eerste stap bij de voorbereiding op een marathon is het bepalen van je doel. Op basis van dat doel kies je vervolgens een aangepast trainingsschema dat ook rekening houdt met je levensstijl en je fysieke conditie op dat moment. Om goed te kunnen presteren kies je ook kleding die past bij je doelstelling en persoonlijke behoeften.

1

DE KEUZE VAN JE SCHOENEN

Om 'vrij' te kunnen lopen, moeten je loopschoenen goed aanvoelen.
Het is daarom belangrijk dat je schoenen kiest die je vanaf je eerste training tot aan de finish van de wedstrijd kunt dragen. Daarom garandeert Kalenji voor zijn Kiprun-schoenen een gemiddelde levensduur van 1000 km. 

En om nog beter voor je voeten te zorgen, draag je bij voorkeur specifieke hardloopsokken die wrijving beperken, de transpiratie afvoeren en indien nodig steun geven.

running hardlopen marathon uitrusting
2

DE KEUZE VAN JE KLEDING

Wat kleding betreft, kun je het best kiezen voor: 

- lichte stoffen die de transpiratie goed afvoeren;
- materialen die niet irriteren;
- een short of hardloopbroek met zakken om eten en drinken mee te nemen. Om in alle weersomstandigheden te kunnen lopen en niet verrast te worden door het weer, kies je voor een licht jasje dat je klein kunt opvouwen en meenemen. Dat kan een wind- of regenjack zijn.
 

"MET DEZE SHORT KUN JE DE MARATHON IN JE ZAK STEKEN!"

“Als productmanager is mijn voornaamste doel het duurzaam begeleiden van lopers, dus zonder dat ze zich blesseren.Eten en drinken speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van blessures.
Deze short is daarom ontworpen met een duidelijk doel: lopers moeten tijdens hun trainingen en wedstrijden 500 ml water (of energiedrank), 6 gels of repen en een smartphone mee kunnen nemen.
En ik had nog een andere vereiste: wanneer je loopt moet je bijna vergeten dat je die spullen meedraagt," vertelt Pierre-Emmanuel Gaillard.

ZAKKEN : 2 zakken achter (2 drinkflesjes van 250 ml), 1 zak voor et 2 zakken aan de zijkant (gels).

IRRITATIE BEPERKEN: langere pasvorm om irritatie tussen de benen te voorkomen.

LICHTGEWICHT : ultralichte stof, 126 gram in maat L.

AFVOER VAN TRANSPIRATIE : openingen aan de zijkanten om de transpiratie af te voeren.

Verkrijgbaar in de winkel en op decathlon.be / van maat S tot 2XL voor EUR 20€.

short marathon running kalenji hardlopen
short marathon running kalenji hardlopen
short marathon running kalenji hardlopen
short marathon running kalenji hardlopen

HARDLOOPSHORT HEREN MARATHON ZWART

running hardlopen marathon uitrusting
3

ACCESSOIRES

Vul je uitrusting aan met enkele nuttige accessoires!

Vertrek nooit zonder gps-horloge om je tijd te meten. 

Vergeet niet om voldoende te drinken. Met de Kiprun marathon-short, de Kalenji-drinkgordel of het Kalenji-drinkvest neem je je soepele drinkflesjes makkelijk met je mee.

HOE BEREID JE JE GOED VOOR OP DE ULTIEME DAG?

Een trainingsschema bestaat uit verschillende loopsessies om het lichaam te laten wennen aan de beoogde afstand en klaar te zijn om het doel te bereiken.

Decathlon Coach biedt meerdere trainingsschema's om je voor te bereiden op de marathon. Deze trainingsschema's zijn opgesteld door Philippe Propage, gediplomeerd internationaal trainer van de Franse Atletiekfederatie. 

Een trainingsschema omvat minstens 3 sessies per week, verspreid over 9 à 12 weken:
- duursessies waarbij je comfortabel moet kunnen blijven ademen (kunnen praten terwijl je loopt).
- sessies waarbij je een specifieke snelheid loopt, waaronder ook af en toe een hogere snelheid dan de beoogde wedstrijdsnelheid.
- intervalsessies waarbij je afwisselend langzamer en sneller loopt om geleidelijk het uithoudingsvermogen te verbeteren.

NAAR BOVEN