5 DINGEN DIE JE KUNT ETEN TEGEN DE KOU

Goede gewoonten, slimme reflexen en tips om efficiënt te vechten tegen de koude... en tegen wat veel mensen denken! Ontdek hier voedingsstoffen die je in een gezond en evenwichtig voedingspatroon kunnen helpen om te vechten tegen winterse kou en vermoeidheid.

HET IS WEER WINTER, EN DE TEMPERATUREN FLIRTEN MET DE 0 GRADEN…

Natuurlijk schaart iedereen zich dan graag rond een lekkere raclette of gourmet om de kou te vergeten… Veel mensen denken nog steeds dat je in de winter rijker en vetter moet eten om je te beschermen tegen de kou. Niets is minder waar! Als het ijskoud is buiten of als je op skitrip bent, heeft het geen enkele zin om rijke, vette gerechten te eten om op te warmen. Temperaturen in vrije val zijn geen excuus om opeens vreetbuien te krijgen!

YOGA
nummer-1

MOET JE RIJKER EN VETTER ETEN ALS HET KOUD IS?

Om je te wapenen tegen de kou heb je geen extra calorieën  nodig! Dankzij ons metabolisme is ons lichaam in staat om onze interne temperatuur te behouden, hoe koud het buiten ook is: dat heet warmteregeling. Als het koud is schakelt je metabolisme een versnelling hoger om meer energie, en dus warmte te produceren. Om die energie te produceren gaat je metabolisme eerst je suikerreserves aanspreken. Als die glucosereserves uitgeput zijn, schakelt je organisme over op je vetreserves. Dat mechanisme treedt echter pas in werking na een langdurige blootstelling aan de koude, en dan spreken we over minstens 6 à 7 uur aan één stuk.  

Bij een kortere blootstelling aan (intense) kou, zelfs voor een of twee uur per dag, hoeft je organisme deze vetreserves dus niet aan te spreken. Geloof de mythe dus niet langer: van meer calorieën krijg je niet meer energie. Oké, we geven toe dat je opkikkert van een lekkere warme maaltijd als het koud is. Maar vergeet die raclette of glühwein!

number-2

VOEDINGSMIDDELEN TEGEN DE KOU

HONING

De beste troeven voor je gezondheid komen uit de natuur. Honing is daar hét bewijs van! Je kunt er echt heel veel winterkwaaltjes mee bestrijden. Eigenlijk heeft honing zoveel voordelen dat je er elke dag zou moeten eten. Honing is goed tegen allerlei microben, heeft veel voedingswaarde en geeft je energie. Het is een zoet goedje, maar bevat toch veel minder calorieën dan suiker. Honing geeft je lichaam een boost, versterkt je botten en bevordert de groei. Bovendien barst het van de nuttige stoffen: kalium, magnesium, ijzer, eiwitten en vitamines A, B, C en E.

rozijn

GEDROOGDE VRUCHTEN Gedroogde vruchten eten en veel sporten: de perfecte combo! Deze lekkernijen zijn rijk aan koolhydraten, die je nodig hebt tijdens het sporten. Ze zijn dan wel klein, maar ze barsten van de energie. Gedroogde abrikozen, bananen en vijgen, gedroogde pruimen, rozijnen en allerlei soorten noten zoals amandelen en hazelnoten zouden echt tot je standaarddieet moeten behoren in de winter. Ze zijn namelijk niet alleen rijk aan essentiële vetzuren maar ook aan mineralen zoals magnesium, ijzer, koper, selenium, mangaan en zink.  

GROENTESOEP Na een wandeling in de kou kan een kom warme soep echt deugd doen. We zetten ze in de winter vaak op het menu, omdat ze vol vitaminen en mineralen zit. Groenten bevatten ook antioxidanten en talrijke andere voedingsstoffen die de cellen in je lichaam beschermen. Bovendien kun je er echt eindeloos mee combineren: kolen, prei, rode biet, champignons. Dit zijn een paar tips om die onmisbare voedingsstoffen zo veel mogelijk te behouden: - Maak de groenten op het laatste moment schoon - Spoel ze af onder water maar laat ze niet weken - Laat je soep niet te lang koken.

chocolade

GROENE THEE Groene thee heeft te veel goede eigenschappen om op te noemen. Je kunt 't zelfs drinken als antiviraal middel bij verkoudheden. Het heeft een drainerende, stimulerende en afslankende werking, en zou bovendien goed zijn tegen kanker en om veroudering tegen te gaan. Je ziet het al: de antioxiderende effecten van dit welzijnselixir hebben veel voordelen. Groene thee werkt ook als vetverbrander, verlaagt je cholesterol, helpt bij spijsverteringsproblemen, bevordert de bloedsomloop en versnelt de eliminatie van giftige stoffen uit je lichaam. Om er zo veel mogelijk voordelen uit te halen maak je het best een infusie van groene of zwarte theeblaadjes, en laat je die minstens 2 minuten trekken aan 90°C. Hoe langer de groene thee getrokken heeft, hoe groter zijn antioxiderende werking.  

ZWARTE CHOCOLADE Je weet ongetwijfeld al dat chocolade goed is tegen angsten, stress of een te hoge bloeddruk. Maar wist je al dat het ook hoest helpt bestrijden? Britse studies hebben namelijk aangetoond dat zwarte chocolade een molecule bevat die helpt tegen chronische hoest. Nog een reden om jezelf van tijd tot tijd eens te trakteren op een stukje plezier! En heb je eens een dipje? Zwarte chocolade (bij voorkeur minstens 70% cacao) bevat magnesium, ideaal om je moraal op te krikken als het koud is buiten.

NAAR BOVEN