5 GOEIE REDENEN OM VOOR DE CROSSTRAINER TE KIEZEN 

Aan iedereen die zijn lichaamsconditie op peil wil houden en die mooie, strakke lijn wil terugvinden, aandacht! Al eens gehoord van een crosstrainer, het alles-in-één cardiotoestel waarbij je met één beweging het trappen op een hometrainer, het trappenlopen van een stepper, de voor- en achterwaartse beweging van een roeitoestel en de heilzame effecten van running combineert?

En weet je welke troeven hij zoal te bieden heeft?

Nummer 1

MET DE CROSSTRAINER SLANK JE AF

Wil je graag van die overtollige kilo's af, zoek dan niet langer, de crosstrainer is het perfecte toestel voor je: een half uurtje per dag trainen op een crosstrainer, aan 70 % van je maximale hartslag, is de perfecte work-out om heel doeltreffend overtollige calorieën te verbranden. Niet enkel de oefeningen lijken gemakkelijker, omdat je al je spieren belast, je verbrandt vet alsof het niets is. Je richt je niet tot één enkel deel van het lichaam, de belasting wordt gespreid. Een heuse troef om je trainingen vol te houden, gemotiveerd te blijven en snel resultaat te boeken.

number2

MET EEN CROSSTRAINER ZET JE 80 % VAN JE SPIEREN AAN HET WERK

Dit toestel biedt je een complete work-out. Met een crosstrainer spaar je geen enkel deel van je lichaam. Elk spiertje moet aan de bak: door op de pedalen te duwen belast je zowel je dijen, billen als kuiten; tegelijk moeten ook je armen, schouders en borstspieren werken om de hendels te bedienen. En dan is er nog een troef: door de specifieke beweging van het toestel ben je verplicht om rechtop te blijven (handig voor mensen met rugklachten), waardoor je spieren heel natuurlijk samentrekken.

number3

EEN CROSSTRAINER IS GOED VOOR JE HART

Cardiotraining, warm aanbevolen bij een fysieke of motorische revalidatie, is het perfecte middel om fit te blijven en je cardiovasculair stelsel in topvorm te houden. Door regelmatig aan lichaamsbeweging te doen versterk je je hart, stimuleer je de bloedsomloop en verlaag je je cholesterol. Een crosstrainer combineert die heilzame effecten, én je verbetert er ook je ademhaling mee. Professionals uit de zorg- en gezondheidssector zijn het er allemaal over eens: dit is de ideale manier om je hart te versterken.

Nummer 4

EEN CROSSTRAINER IS NIET BELASTEND VOOR JE GEWRICHTEN

Nul gevaar voor je gewrichten, nul risico op blessures: dat is één van de grote voordelen van de crosstrainer. De ellipsbeweging bootst je natuurlijke loopbeweging na, door het gewicht van je lichaam gelijk te verdelen over de twee benen. Resultaat: je spaart je gewrichten van de minste impact, je traint je spieren zonder dat je beweging stokt. Sporters stappen regelmatig op de crosstrainer om zich fysiek klaar te stomen of om weer in vorm te geraken na een blessure.

Nummer 5

DE CROSSTRAINER OM JE AF TE REAGEREN!

Wat is er beter dan je hoofd even leegmaken en jezelf volledig te geven in een sessie cardiotraining? De crosstrainer biedt vooral fysieke voordelen, maar je mag ook de mentale voordelen niet vergeten. Sporten is goed voor lichaam én geest: je spant je in en schudt de stress van je af. Wat meer is, sport maakt gelukkig! Tijdens en na de inspanning komen er endorfines vrij in je hersenen. Dit zijn de fameuze gelukshormonen. Nog een goede reden om te bewegen, thuis en in je eigen tempo. En wat handig meegenomen is? Je bent vrij om te kiezen wanneer je je crosstrainingssessie inplant: 's morgens als je opstaat, 's middags tijdens de lunchpauze of 's avonds om stoom af te blazen.

DE TIPS VAN ONZE COACH

Weet je niet welke work-out je best volgt, begin dan met deze basissessie van 30 minuten:

- Warm je lichtjes op, gedurende 10 minuten, aan een rustig tempo (wandelen)

- Voer je tred geleidelijk op: 15 minuten trainen naargelang je duurvermogen (je tempo zit goed als je nog een praatje kunt slaan of een tekst luidop kunt voorlezen zonder naar adem te moeten happen)

- Vertraag nu je ritme weer, en houd dat nog 5 minuutjes aan.

 

 

Zo, nu weet je wat de 5 voordelen zijn van de crosstrainer. Om zichtbaar resultaat te boeken, train je best 2 keer per week, gedurende 45 minuten. Laat wel genoeg tijd tussen je sessies. En vergeet vooral niet om genoeg te drinken en te stretchen na je inspanning! Twijfel je, of heb je te kampen met hart- of rugproblemen, artrose of broze knieën, ga dan eerst even langs bij je huisarts.

NAAR BOVEN