5 TIPS OM JE COLLEGA'S EN VRIENDEN WARM TE MAKEN VOOR EEN LOOPWEDSTRIJD 

Bewonderen je vrienden of collega's je mateloos? Ben jij hun idool, de sporter die zij nooit zullen zijn? Of dat denken ze toch? Het streelt je ego uiteraard een beetje, maar zou het niet nog leuker zijn om die status van levende god te delen met je vrienden of collega's. Want enkel dan handel je helemaal in de geest van de sport zelf: competitief, gepassioneerd én altruïstisch. Maak je omgeving dus warm voor het hardlopen!

number1

BESPEEL HUN TROTS 

Het is niet omdat sport vooral staat voor positieve vibes, dat je niet wat listig mag zijn om je doel te bereiken. En wat is er dan beter dan de trots van je collega's of vrienden te bespelen? Dat lijkt je plots vanzelfsprekend, niet? Je vriend Marco is altijd wel te vinden voor een gekke uitdaging, terwijl Andrea soms te trots is om niet toe te happen. Het mooie aan sport is dat een uitdaging eerst al te gek lijkt, tot je ze hebt gehaald. Dan valt het plots wel mee. En dat allemaal zonder het slechte karaktertje in je naar boven te moeten laten komen! Ten bewijze, een klein verhaal uit mijn eigen ervaringen:

Op een mooie aprilavond in 2016 besluit ik om het eergevoel van mijn vader wat te prikkelen:

●  “Papa! Ik heb hier net op Facebook iets gelezen over een coole wedstrijd in Frankrijk!

●  Ach zo? Vertel!?

●  De Ultra Trail van Le Puy Mary Aurillac! 105 km! Doen we die?

●  105, da's niet niks! Wanneer is het?

●  Binnen twee maanden!

●  Ben je gek! Da's veel te weinig tijd om ons voor te bereiden voor zo'n afstand!

●  Komaan, saaie piet … Waar is je zin voor avontuur naartoe?”

De ochtend nadien, zonder dat ik er zelf over begin, vraagt mijn vader me:

●  “Zeg, je hebt me toch ingeschreven?

●  Huh? Wat? Wil je toch meedoen?

●  Mja, waarom niet hé!”

Tja, het beste voorbeeld is het misschien niet, want twee maanden van tevoren beslissen om mee te doen aan een ultratrail is misschien niet echt aan te raden. Maar zo zie je maar, je trots zet je niet zomaar opzij! Deze ervaring was hoe dan ook een mooi lesje in nederigheid én een prachtig avontuur tussen vader en dochter, waar we nu nog vaak om moeten lachen!

number2

STEL EEN BEDRIJFSCHALLENGE OF EEN WEDSTRIJD IN TEAM VOOR 

Wedstrijden in team, dat zijn vaak de mooiste herinneringen. Tussen het begin van je voorbereidingen en de grote dag voel je de spanning stijgen, en naarmate de trainingen vorderen word je almaar hechter als team. De verschillende stappen in de voorbereiding zijn voor je collega's en vrienden ook de ideale kans om geleidelijk te vatten wat hen te wachten staat. Zo staan jullie helemaal klaar en gemotiveerder dan ooit aan de start! De verschillende stappen:

●  Een wedstrijd kiezen. Je hebt de keuze uit enorm veel marathons, en vaak kan je ook in team meedoen. Elke collega krijgt een startnummer, en de prestatie van elk teamlid bepaalt het uiteindelijke klassement. Of je kan opteren voor de estafette.

   Bij bepaalde wedstrijden is er ook altijd een onderdeel voor bedrijven. Daarbij moet je dan om beurten gedurende een bepaalde tijd lopen (10 uur bijvoorbeeld) op een parcours van 1 kilometer of meer (of minder). Het grote voordeel is dat je zelf kiest op welk moment je wisselt.

●  Met wie? “We zouden het kunnen vragen aan Sabine en Théo? Die ken ik niet echt goed...”  Sporten met je collega's, dat is de perfecte gelegenheid om ze te leren of beter te leren kennen.

●  Het leukste moment? Wat je ongetwijfeld het leukst vind in je voorbereiding is de keuze van de ploegnaam. Worden jullie eerder De Onoverwinnelijken? Of de Cheeta's? Of de Bliksems? Om het saamhorigheidsgevoel nog wat te versterken, kan je allemaal in hetzelfde T-shirt lopen, bedrukt met het bedrijfslogo bijvoorbeeld!

● Wat verwacht je team? Bij een wedstrijd op tijd, als Francis normaal als volgende aan de beurt is, maar Marina merkt dat hij zich niet goed voelt, dan kan ze zijn plaats in nemen. En dat zal in dank worden afgenomen. En ook de traditionele schouderklopjes en aanmoedigen van je collega's en vrienden bij elke doortocht zijn onvergetelijk. De trots dat je dit samen doet, en de hechte band die ontstaat, kan bovendien stimulerend werken voor al wie besloot om niet mee te doen ... "Als Martin het kan, dan moet ik dat toch ook kunnen!?"

number3

VOER HET ZONDAGSE BIERTJE NA JE TRAINING IN

Een koel biertje met de maten na een lange zondagse training, dat is de basis van alles. De basis van een vlot herstel (al is dat eerder een urban legend onder hardlopers), de basis van je motivatie én de basis van een hechte vriendschap. Zittend op motorkap van de auto van Vincent, met de schoenen vol modder, het gezicht getekend door zoutsporen, en vooral met een voldaan gevoel! Dat zondagse biertje is een moment dat de banden versterkt en de wat minder vlijtigen onder jullie stimuleert om zich goed klaar te stommen voor dat gezamenlijke doel.

Geen bierdrinker? Geen nood, het laatste restje sportdrank in je drinkbus is een prima alternatief!

number4

GEEF ZE EEN GOED EXCUUS VOOR EEN WEEKENDJE WEG

“Wat zou je ervan vinden om samen naar de kanten van Spa te trekken voor een intensieve trainingsstage?” Op het programma: de heerlijk frisse Ardennenlucht, een stukje snoekbaars met een botersausje en warme groentjes, met een heerlijke Spa Rood erbij... Ah ja, en de nodige trailkilometers ook natuurlijk. Alle gekheid op een stokje, een trainingsweekend is het perfecte middel om even de routine te doorbreken en nieuwe oorden op te zoeken. Daar hoef je echt niet te ver voor te gaan of te diep in je portemonnee te tasten. Het vakantiehuisje van tante Barbara is dan ruimschoots voldoende. Bovendien zijn die paar dagen samen de ideale gelegenheid om elkaar nog wat beter te leren kennen en de gewoonten van de anderen te ontdekken, handig voor de grote dag. Zo weet je bijvoorbeeld dat Julie en jij hetzelfde eten. In de plaats dus van alle twee een hele doos havermout mee te zeulen, kunnen jullie gewoon delen!

number5

ZEG HEN DAT JE NIET ENKEL VOOR JEZELF LOOPT, MAAR OOK VOOR DE ANDEREN

Dat je vrienden en collega's de onhebbelijke gewoonte hebben om met een excuus te zwaaien om maar niet te moeten trainen of meedoen aan een wedstrijd, dan komt dat misschien omdat ze niet echt vertrouwen hebben in hun sportieve kunnen. "Waarom toch", vraag je jezelf af! "Ze zijn tot heel wat in staat" Maar dat weten ze zelf misschien nog niet. Stel dan bijvoorbeeld voor om samen te lopen voor een liefdadigheidsevenement. De perfecte manier om jullie goede hart te tonen voor een goed doel. En in de plaats van naar dat kleine mannetje in je hoofd te luisteren dat je vaak niet de meest bemoedigende dingen toefluistert, worden ze gestimuleerd door de sterke wil om hun grenzen te overleggen ten dienste van het team, van het hogere doel.

Conclusie

Je collega's en vrienden hebben vanaf nu 5 goeie redenen om samen te trainen voor een wedstrijd. En misschien worden je collega's wel je vaste trainingsmakkers én vrienden voor het leven… ?

NAAR BOVEN