5 TIPS OM JE TIJDENS JE WANDELING WARM TE HOUDEN !

Als je niet voldoende bent uitgerust of niet goed weet hoe je op bepaalde situaties moet reageren, kan de koude je ontmoedigen om aan je trektocht te beginnen of de trektocht op een nachtmerrie doen uitdraaien.

Verkrampte en verstijfde spieren, tintelende vingers, verkoudheid. Hier vind je onze tips om comfortabel te kunnen trekken bij lage temperaturen.

number_1

KLEED JE IN LAAGJES AFHANGELIJK VAN JE INSPANNING

We kunnen het niet genoeg herhalen: je moet je uitrusting afstemmen  op de intensiteit van je inspanning.

Als je bij het klimmen je fleece niet uittrekt, loop je het risico dat je meer gaat zweten en nat wordt , zelfs als je een ademend T-shirt draagt.

Eens je nat bent, wordt het moeilijker om je weer op te warmen, vooral tijdens de rustpauzes.

Je kan ook  kiezen voor kleding met ritsen voor verluchting (in de nek, onder de oksels) om je lichaamstemperatuur onder controle te kunnen houden.

Zullen we het 3 lagen-systeem even herhalen?

trekking_gants_quechua
number_2

BESCHERM JE LICHAAMSUITEINDEN

Je moet weten dat je 8% van je lichaamswarmte verliest via de uiterste punten  (handen, hoofd, voeten).

Bovendien zorgt ons lichaam eerst voor de bloedtoevoer naar onze hersenen. Als je je hoofd goed warm houdt, verbruiken de hersenen minder energie om op te warmen en blijft de rest van het lichaam – en voornamelijk de handen en voeten – lekker warm.

Neem dus altijd een paar handschoenen en een muts (of hoofdband) mee voor de zekerheid.

Kies ook voor warme sokken. Ideale sokken zijn ook ademend zodat je natte voeten door teveel zweten vermijdt.
Dit geldt ook voor je schoenen.

number_3

NEEM WARME DRANK MEE

In hartje winter vervang je je gebruikelijke drinkbus of waterzak best door  een thermos.

Als je het koud hebt, heb je niet veel zin om daarbovenop nog eens koud water te drinken.

Een slecht gehydrateerd lichaam functioneert echter minder goed en is vatbaarder voor vermoeidheid en koude (en ook voor kleine ongemakken zoals hoofdpijn en zelfs peesontstekingen …).

Bovendien zal een warm drankje je een opkikker geven en je sneller terug opwarmen als je te erg bent afgekoeld.

number_4

VERGEET JE ONDERKLEDING NIET

Als er erg koud weer wordt voorspeld of als je het snel koud hebt, vergeet dan geen legging  aan te trekken onder je broek (je kan ook in een speciale winterbroek investeren), onderhandschoenen onder je handschoenen enz.

number_5

KNOOP JE SCHOENEN GOED VAST

Knoop je veters strak genoeg, maar niet te strak. Je voet moet goed maar comfortabel vastzitten. Maak je veters losser of vaster naargelang je aanvoelen tijdens het trekken, vooral bij het afdalen.

Een schoen die te vast zit kan je bloedcirculatie echter belemmeren en voor bevroren voeten zorgen!

Wil je hierover meer weten, lees dan ons artikel : « hoe kan je je wandelschoenen goed aantrekken? ».

Geniet met volle teugen van je wintertrektochten!

NAAR BOVEN