5 TIPS OM TE GAAN WANDELEN MET TIENERS

Je tieners motiveren om te gaan wandelen, is nooit gemakkelijk. Om ervoor te zorgen dat jullie samen kunnen genieten van je tijd in de natuur hebben we enkele tips die helpen om op een leuke manier de tijd te verdrijven.

kinderen wandelen Decathlon Quecha
number_1

DOE HET RUSTIG AAN

Zit je met schermkinderen in plaats van avonturiers? Verbreek die gewoonte dan niet al te bruusk. Begin met kleine familie-uitjes van een uurtje, al dan niet met de hond. Leer hen een gevulde rugzak te dragen met een picknick, en werk langzamerhand toe naar dagtochten.

Eens je in dat stadium bent, is het fijn je parcours op voorhand al uit te leggen en de moeilijke punten al eens samen te overlopen (stijgingen, smalle paadjes, bos-en waterwegen…). Let hierbij zeker op de hoogtemeters om niet voor onaangename verrassingen te komen staan.

Raadpleeg het weer, enkele druppels regen hoeven je niet af te remmen. De hele dag in de regen wandelen kan best leuk zijn. Hou er rekening mee dat je auto op de terugweg onherkenbaar vuil zal zijn en hou rekening met gladde paadjes en valpartijen.

Overloop voor vertrek nog eens de inhoud van alle rugzakken, vergeet vooral niet de snacks en zorg voor voldoende water.

Na de inspanning komt de ontspanning. Neem lekkere verwennerijen mee (granola bars, chocolade en gedroogd fruit, marshmellows) om samen van te genieten bij een mooi uitzicht na een stevige klim. Er gaat niks boven het verlangen naar iets lekkers die jullie samen hebben klaargemaakt voor de tocht.

kinderen wandelen Decathlon Quecha
number_2

WAKKER HUN ENTHOUSIASME AAN

Wil je er graag op uit om even te herbronnen, om even te ontsnappen aan alle heisa van de dag? Een tiener ziet dat tripje niet op dezelfde manier.

Spreek op voorhand altijd goed je doel af, hou ook enkele ludieke activiteiten achter de hand (Geocaching doet het altijd goed). Spreek desnoods af met een koppel vrienden met kinderen van dezelfde leeftijd.

In geval van grote verveling is de leuke groepssfeer je redding.

 

meisje wandelen Decathlon Quecha
number_3

MAAK ZE ZELFSTANDIG

Voor je eropuit trekt, bekijk samen het parcours en ontdek welke punten jullie zoal willen aandoen of bezoeken.

Wanneer de dag is aangebroken, geef hen de kaart en de verantwoordelijkheid om de groep te leiden. Geef hen de missie om de bewegwijzering in de gaten te houden, geef regelmatig aan op de GPS of op de kaart waar jullie zich bevinden, om de vooruitgang aan te geven. Zo gaat het vlot!

Maak de plaatsnamen iets avontuurlijk dan ze zijn: op weg zijn naar “de verborgen grot” of  tocht door het “heldenbos” is altijd spannender dan een gewone rotsformatie of simpele bosweg.

Neem wat accessoires mee: verrekijker, kompas, vergrootglas, potjes, zakmes om onderweg mee te spelen en objecten te verzamelen. Zulke dingen zijn goed om dieren te observeren, oriëntatie aan te leren, of om een dam te bouwen tijdens de lunchpauze.

Zoek op voorhand samen op hoe je een IGN-kaart leest of hoe je met een kompas werkt.
Zo heeft je kid alles in de hand om de hele familie in de juiste richting te gidsen.

kinderen wandelen Decathlon Quecha
number_4

PAS JE RITME AAN 

Er bestaat geen minimum leeftijd om te beginnen met hiken, net als er geen standaard manier bestaat om aan hiking te doen. Alles hangt af van je ervaring en de zin voor avontuur. Al wat telt is dat het even plezant is voor iedereen.

Vanaf 7 jaar is het al mogelijk om een hele dag lang te gaan wandelen (8-10 km) en 600 m hoogte, vanaf 10 jaar kan een kind al bijna afleggen wat een volwassen persoon kan. Zo kan je op een zacht tempo al naar 1000 m hoogteverschil stappen. Probeer dus gerust al eens een tocht met basecamp uit waar je na een lange dagtocht een bivak kan opslaan om de nacht onder de sterren door te brengen.  Maak er een pyjama-party van in het bos en nodig ook wat vriendjes uit. De volgende dag loop je de rest van de tocht uit.

Let goed op: in tegenstelling tot een volwassen persoon zal een kind er niet op letten zijn energie en wandelritme te sparen. Je kind zal dus momenten hebben waar hij heuvels ophost en een uur later zijn voeten zal slepen. Wees geduldig en motiveer.

Neem zeker genoeg kleine snacks mee en voldoende water. Tieners en kinderen hebben minder reserve en hebben vaker nood aan energie-shots om flauwtes tegen te gaan. Ze zouden nogal gemakkelijk vergeten om te drinken, stel dus vaak voor om slokken water te nemen en voorkom déshydratatie.

Enkel jij weet wat je kind en je gezin aankan, pas dus je planning aan aan de stemming van de dag, en aarzel niet om dat te doen wanneer er zich een vervelend moment voordoet. Zo maak je zeker dat je kind in de toekomst met enkel mooie herinneringen aan wandelingen terugdenkt.

kinderen wandelen Decathlon Quecha
number_5

VEREEUWIG DE FUN

De terugweg naar huis is ideaal om samen foto’s te bekijken en de favoriete herinneringen op te sommen.

 

 

NAAR BOVEN