5 TIPS OM TE RECUPEREREN NA HET WANDELEN

Na gedane arbeid is het goed rusten, zo luidt het spreekwoord, en hetzelfde gaat op voor wandelen. Om optimaal profijt te halen uit je sportieve wandeling, mag je de recuperatiefase niet verwaarlozen.

Uiteraard vragen we je niet om het drastische schema van een topatleet aan te houden! Met onze tips laad je je batterijen op de juiste manier weer op zodat je fit bent voor je volgende tocht.

1

VOLDOENDE DRINKEN

Heel wat mensen drinken niet genoeg voor het vertrek of onderweg. En zelfs al heb je erop gelet om goed te drinken, dan nog is het water dat je binnenkrijgt niet genoeg om het vochtverlies door de lichamelijke inspanning te compenseren. Het is dus heel belangrijk dat je ook na afloop van de tocht veel en regelmatig drinkt.

Zodra je weer thuis bent, kun je bijvoorbeeld een grote fles water openen en jezelf tot doel stellen dat die voor het einde van de dag leeg moet zijn.

2

STRETCHEN

Als je je niet bovenmatig hebt ingespannen tijdens de sportieve wandeling, stretch je je spieren meteen na de sessie. Heb je wel een pittige inspanning geleverd dan, wacht je beter een paar uur daarmee, of zelfs tot de volgende dag, dat is beter voor de recuperatie.

Concreet gaat het erom dat je spieren het sein krijgen dat ze zich kunnen ontspannen en rusten, zodat die overgang zachtjes verloopt. Stretchoefeningen helpen om lichamelijk en ook mentaal te recupereren en algemeen weer tot rust te komen.

newfeel stretchen decathlon
number_3

GOED ETEN

De lichamelijke inspanning van het wandelen heeft uit je energiereserves geput en dus moeten die weer worden aangevuld. Om te beginnen kun je na je tocht een drank met veel suiker drinken om in je benen en lever de suikervoorraad weer op peil te brengen.

In het ideale geval bestaat de eerste maaltijd na het sporten uit alkalische voedingsmiddelen, die een "ontzurend" effect hebben en de verzuring van spieren en pezen compenseren. Op het menu: soep en vruchtencompote! En als je veel hebt getranspireerd, voeg je wat zout toe om je organisme te helpen recupereren

4

SLAPEN EN RUSTEN

De nacht brengt raad, ook om je prestaties voor je volgende wandeltocht te verbeteren! Na een stevige tocht van drie uur is een avondje rustig tv-kijken dus beter dan een uitbundig feestje waar de alcohol rijkelijk vloeit.

Terwijl we slapen, is ons lichaam druk bezig om te recupereren na een intensieve inspanning, meer bepaald door specifieke hormonen af te scheiden (groeihormoon, testosteron enz.). Het zou jammer zijn jezelf dat te ontzeggen!

5

SPANNINGEN LOSLATEN

Voor je lichaam zorgen is goed, voor je geest zorgen is dat ook. We vertellen je niets nieuws: je gemoedstoestand heeft een grote invloed op je sportieve prestaties.

Als je dus kwiek en monter aan je volgende tocht wil beginnen, moet je leren ontspannen na de inspanning. Om je te helpen om geestelijk te recupereren, kun je diep ademhalen en bijvoorbeeld relaxatieoefeningen doen.

decathlon coach

Zegt het je wel iets, een personal trainer? Download gratis de Decathlon Coach-app. Hij begeleidt je op je loop- of wandelsessies en biedt trainingen op maat aan.

NAAR BOVEN