6 GOEDE REDENEN OM TE BEGINNEN MET YOGA

Yoga is tegenwoordig de sport bij uitstek in een gehaaste en gestresseerde samenleving. De gunstige effecten zijn legio, zowel fysiek als mentaal. Via de houdingen en de ademhaling vallen lichaam en geest samen.

Door regelmatig aan yoga te doen, voel je je goed in je vel, zowel lichamelijk als geestelijk! Hier volgen 6 goede redenen om te beginnen met yoga.

number1

TIJD VOOR JEZELF EN TEVREDENHEID

Meer dan een sportdiscipline is yoga een bevoorrecht moment waarbij het helemaal om jezelf draait, een kleine pauze om helemaal tot rust te komen in de drukte van elke dag. Elke vorm van yoga is erop gericht om het lichaam en de geest tot rust te brengen, en zo te komen tot meditatie (het mediteren gebeurt vaak op het einde van een sessie, onder verschillende vormen). Het doel van een yogales is niet om het tempo van een groep te volgen, maar om je eigen tempo te leren aannemen. Leren om te luisteren naar je adem en er één mee te worden, je lichamelijke en mentale grenzen leren kennen en aanvaarden. Om je lichaam beter te leren kennen, moet je beginnen met je emoties te begrijpen en ze beter te kanaliseren. Aan yoga doen betekent dus tijd nemen voor jezelf.

Tevredenheid of santosha is het vermogen om toegang te krijgen tot een positieve instelling. Tijdens een yogasessie vertaalt tevredenheid zich concreet in de voldoening om verder te gaan, zichzelf te overtreffen in een houding, vooruitgang te boeken en dit geluk bewust te beleven op het moment zelf. Door jezelf hierin te overtreffen, word je mentaal sterker om beter om te gaan met moeilijkheden in het dagelijks leven.

je lichaam strakker maken

JE LICHAAM STRAKKER MAKEN

Met yoga kweek je niet echt spieren, maar je werkt wel aan alle spieren van je lichaam en maakt ze strakker. Sommige houdingen hebben een verstevigende werking en voor elke spier bestaat er wel een aangepaste oefening. De brug bijvoorbeeld is perfect om te werken aan de dijen en bilspieren, met de boomhouding train je vooral de schuine buikspieren, en voor de kuiten, dijen en heupen is de krijgerhouding dan weer ideaal. Als je begint, start dan met vrij eenvoudige basishoudingen. Heb je echter een specifiek probleem (rug, gewrichten), dan kan je je asana's (houdingen) in functie daarvan kiezen. Hoe steviger je spieren, des te sterker ze zijn en des te soepeler je bent.

ONTWIKKEL JE FLEXIBILITEIT

De herhaling van houdingen, een regelmatige beoefening, maar ook een goede ademhaling bij yoga, geven je een grote souplesse. Denk echter niet dat je soepel moet zijn om te beginnen met yoga. Het gebrek aan flexibiliteit is absoluut geen belemmering voor het beoefenen van yoga, in alle welwillendheid. Die soepelheid is niet aangeboren, maar je kan ze wel aankweken door oefening. Door juist te ademen, kalmeer en versoepelt je lichaam. Een goede ademhaling voorkomt een onaangenaam gevoel tijdens de, soms intense, rekoefeningen, en voorkomt spanningen op het werk.

De souplesse die je krijgt door regelmatig aan yoga te doen verhoogt je mobiliteit, geeft je spieren meer reikwijdte en zorgt ervoor dat je je alledaagse bewegingen vloeiender en vlotter uitvoert. De versoepeling van onze spieren en pezen beperkt ook het risico op blessures tijdens een training.

je ademhaling verbeteren

JE ADEMHALING VERBETEREN

Een van de belangrijkste elementen van yoga is het werk aan de ademhaling, vaak in combinatie met houdingen. We gebruiken onze ademhalingscapaciteit niet genoeg en yoga stelt ons in staat om ons op de ademhaling te concentreren en ons er vooral bewust van te zijn. Yogi-ademhalingstechnieken leiden tot een versterking van het cardiovasculaire systeem. De diepe ademhaling, de aaneenschakeling van houdingen en de relaxatie helpen ook om het hoofd leeg te maken. De zuurstofintensiteit door de ademhaling draagt daar sterk toe bij.

HET STRESSGEVOEL VERKLEINEN

Een positief gevolg van de diepe ademhaling, is dat yoga de concentratie ontwikkelt en verbetert. Hierdoor kan je beter ademen en dus de nerveuze spanningen laten verdwijnen. Door je te concentreren op je ademhaling en balans, wat stabiliteit en een goede verankering vergt, ga je je focussen op het heden, het hier en nu, en vergeet je even alles rondom je. Die afstand die je creëert met de dagelijkse sleur, helpt om even los te komen van al dat gepieker en die heisa, om plaats te maken voor een gevoel van eindeloze ontspanning.

gezondheidsvoordelen van yoga

MAAR OOK VEEL GEZONDHEIDSVOORDELEN:

- een betere houding

- vermindert de pijn

- helpt bij de spijsvertering (torsiehoudingen)

- verstevigt je gewrichten

- helpt om te vechten tegen depressie

Yoga maakt je soepeler, verbetert de balans, geeft energie en is goed voor de gewrichten, kortom, yoga is geweldig voor het lichaam en zeer goed voor de gezondheid, dus wacht niet om deze sport te ontdekken.

DEZE ARTIKELS ZOUDEN JE OOK KUNNEN INTERESSEREN!

Tips
Hoe presteer je beter tijdens een training? Concentreer je op de echte motor van je fysieke inspanning: de ademhaling.
NAAR BOVEN