6 REDENEN OM BUITEN TE BLIJVEN WANDELEN!

Sportief wandelen en Nordic walking zijn sporten die je kan beoefenen wanneer je maar wilt en waar je maar wilt (binnen of buiten). Indoor wandelen is soms verleidelijk als de weersomstandigheden niet optimaal zijn buiten ... Maar geef toe: wandelen in de frisse lucht, in een park of naast het water, niets kan daar aan tippen!

Sporten heeft nog meer voordelen in de open lucht: het bewijs in 6 puntjes!

number_1

BUITEN WANDELEN: IDEAAL OM HET HOOFD LEEG TE MAKEN

Het is wetenschappelijk bewezen:  sporten in open lucht verzet je gedachten en beperkt de negatieve effecten van stress op je lichaam.

Allemaal naar buiten dus! Laat je in eerste instantie meeslepen door de ontspannende effecten, terwijl je één wordt met de omringende natuur: observeer, luister, ruik ... Kortom: maak je hoofd leeg!

's Ochtends gaan wandelen om je fysieke en mentale energie serieus op te krikken, vooraleer je begint aan je dag, ideaal!

number_2

WANDELEN IN DE FRISSE LUCHT: EEN ECHTE ZUURSTOFBOOST

Wanneer je onderweg bent buiten, snuif je veel frisse lucht op en verbeter je de algemene zuurstofopname van je lichaam.

Door dit te doen, leer je beter en efficiënter ademen en ontwikkel je je ademhalingscapaciteit.

number_3

EEN WANDELSESSIE IN DE ZON: VOL VAN VITAMINE D

Buiten wandelen betekent ook dat je optimaal kan profiteren van de voordelen van natuurlijk licht, en wat het bijbrengt aan ons lichaam.

De opgenomen dosis vitamine D hangt af van de helderheid van de hemel. Blauwe of grijze lucht, het heeft een invloed op de opname van de zogeheten "vitamines van de zon". Het boost je cardiovasculaire systeem en verstevigt je botten. Bekijk het als een lichttherapie, maar dan 100% natuurlijk!

number_4

INSPANNING BUITEN: GOED VOOR JE HUMEUR!

Wanneer je buiten aan het wandelen bent, en je de intensiteit van je sessie wat opdrijft, maakt je lichaam natuurlijke endorfines aan, het fameuze "gelukshormoon".

Daarnaast produceert je lichaam ook serotonine, ook wel "plezierhormoon" genoemd. De productie hiervan wordt vaak gelinkt aan de invloed van de zon. Ideaal om terug te groeien naar je topvorm!

number_5

WANDELEN OP GEACCIDENTEERD TERREIN: GARANTIE OP VERSTEVIGING VAN JE SPIEREN

In tegenstelling tot de sporthal, biedt de natuur je een afwisselend terrein op verschillende reliefs. Perfect voor cardiosessies!

Maak gebruik van onregelmatige routes, afdalingen en kleine beklimmingen om al je verschillende inspanningen aan te spreken.

Je zal merken dat zowel je bilspieren als dijen serieus aangesproken worden bij het klimmen en dalen.

number_6

ONTDEK EEN NIEUWE KANT VAN DE NATUUR

Tot slot is de verandering van omgeving (park, bos, rondom meren, ...) bevorderlijk om niet in een demotiverende routine te vallen. Door steeds dezelfde routes af te leggen, of ter plaatse op je loopband te wandelen, neemt je zin om te sporten beetje bij beetje af. Volledig normaal!

Door je sessies van sportief wandelen en nordic walking af te wisselen, voed je je motivatie op lange termijn. Zo zit je safe gedurende het hele seizoen!

Wat zijn jouw redenen om buiten te wandelen?

NAAR BOVEN