ALLE VOORDELEN VAN NORDIC WALKING

Alle fysieke activiteiten die je regelmatig beoefent, brengen voordelen met zich mee voor je gezondheid en je conditie. Maar sporten verschillen, net zoals de gunstige effecten ervan op je gezondheid.

Zo is nordic walking goed voor zowel je lichaam, je hart en je geest!

number_1

NORDIC WALKING: EEN TOTAALSPORT OM FIT EN GEZOND TE BLIJVEN

Sommige sporten verbeteren je uithoudingsvermogen, andere dan weer je spierkracht, je soepelheid, je evenwicht of je coördinatie. Maar met nordic walking kun je al deze kwaliteiten doeltreffend ontwikkelen!

Olivier Capelli, tweemaal wereldkampioen nordic walking, vertelt over de vele gunstige effecten van nordic walking samen met dr. Patrick Bacquaert, hoofdgeneesheer bij het IRBMS (‘Onderzoeksinstituut voor welzijn, geneeskunde en sportgezondheid’)

NORDIC WALKING IS EEN UITSTEKENDE DUURSPORT

Door af te wisselen tussen dynamische en wat langzamere fasen, en de speciale wandelstokken voor nordic walking of poles te gebruiken, kun je met deze sport je hartcapaciteiten trainen en verbeteren.

Regelmatig een duursport beoefenen is immers uitstekend voor je gezondheid en duurzaam gezwichtsverlies!

Bovendien zijn er maar weinig sporten die je energie geven, terwijl ze alle spieren in je lichaam aan het werk zetten.

WELKE SPIEREN TRAIN JE MET NORDIC WALKING?

Poles doen veel meer dan je helpen bij je voortstuwing: de beweging die je maakt met je poles benadrukt en versterkt namelijk ook je natuurlijke stapbeweging en traint zowel je schouder-, arm- en buikspieren alsook je bil- en dijspieren!

Je kunt de poles ook beschouwen als een accessoire voor outdoorfitness, waarmee je tal van oefeningen kunt uitvoeren om je spieren te versterken en te versoepelen.

De spikes van de poles zijn in deze sport naar achteren gericht om je voorwaarts voort te stuwen, en dus niet verticaal vóór je lichaam zoals bij trekking.

Bij nordic walking train je dus dankzij de poles zowel je spieren en je soepelheid, alsook je evenwicht en je coördinatie tussen je armen en benen.

number_2

NORDIC WALKING, OM TAL VAN KWALEN TE VOORKOME

Bovenop de vele voordelen van een outdooractiviteit is nordic walking een uitstekende manier om bepaalde kwalen te voorkomen en gezond te blijven.

Nordic walking heeft een gunstig effect op:

- Een te hoog cholesterolgehalte bij diabetes type 2.

- De bloeddruk.

- De levenskwaliteit van personen met astma.

- De rusthartslag.

- Het versterken van je botten en voorkomen van osteoporose.

- Het verzorgen van je gewrichten.

 

Wat denk je? Klaar om erin te vliegen met nordic walking?

DEZE ARTIKELS ZOUDEN JE OOK KUNNEN INTERESSEREN!

Tips
nordic wandelen voor volwassenen
Na een kwartiertje wandelen gaat je hart wild tekeer’? Heb je er al eens aan gedacht om je pols te nemen ? Dat is heel eenvoudig, en bijzonder nuttig om je hartslag op te volgen.
Tips
Waarom is het een uitstekend idee om in groep te wandelen?
Sportief wandelen of nordic walking wordt vaak beschouwd als een sport die je alleen beoefent. Het is echter nog veel leuker in groep! We hebben verschillende wandelaars gevraagd waarom ze liever in groep stappen. Ga niet steeds in je eentje, maak er eens een groepsactiviteit van!
NAAR BOVEN