Aquabiking gaat vaak door in groepsverband, in fitnesscentra, openbare zwembaden, welzijnscentra en ook in sommige kuuroorden. Laat je gidsen door de coach en de muziek om je dijen en bilspieren aan het werk te zetten.

AQUABIKING

# Uithoudingsvermogen: Hoog

# Fysieke inspanning: Gematigd

# Bewegingssnelheid: Hoog

We gaan ervoor!

Werken aan je uithoudingsvermogen door in het water te trappen en verschillende traphoudingen af te wisselen. Je beenspieren trainen en genieten van het masserend effect van het water op je huid, door in het water te trappen. Deze vloeiende en herhaalde bewegingen zorgen voor spierontspanning en bevorderen de afvoer van overtollig vocht.

Deze activiteit gaat vaak door in groepsverband, in fitnesscentra, openbare zwembaden, welzijnscentra en ook in sommige kuuroorden. Laat je gidsen door de coach en de muziek om je bilspieren en dijen aan het werk te zetten.

Je kunt ook alleen aan aquabiking doen in je privézwembad, met of zonder coach, naargelang je motivatie en je budget.

number1

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN AQUABIKING?

Trapbewegingen onder water hebben een effect op de spieren van je onderlichaam en zijn doeltreffend tegen cellulitis of sinaasappelhuid. Je verbrandt calorieën en verbetert je ademhaling door de waterdruk te gebruiken als voornaamste bron van weerstand. Deze techniek is doeltreffend voor zowel topsporters als voor revalidatie. Je kunt immers sporten zonder daarbij je gewrichten te belasten. Hierdoor kun je onbezorgd beginnen sporten en aan je fysieke conditie werken.

number2

WELKE SPIEREN TRAIN JE?

#1 De dijen: de quadriceps (de spieren boven je knieën) worden het meest belast bij het duwen op de pedalen. De hamstrings (de spieren onder je bilspieren) gebruik je telkens je het pedaal naar boven trekt.

#2 De buikzone en je bilspieren: deze spieren spelen een belangrijke rol om je stabiel te houden en het trapritme aan te houden tijdens de inspanning.

#3 Naargelang de oefeningen: als je je armen gebruikt tijdens de sessie, zal je ook de spieren in je bovenlichaam stimuleren (biceps, triceps, monnikskapspier, deltaspieren, ...)

aquabiking-trappen-voor-mooie-en-sterke-benen
number3

WELKE UITRUSTING?

# Aquabike

# Aquaschoenen

# Drinkfles

number4

HOE DIEP MOET HET WATER ZIJN?

Aquabiking gebeurt bij voorkeur in een zwembad met een platte vloer en een diepte tussen 1,10 m en 1,40 m. Bij aquabiking moet het water, zodra je goed zit en aan het trappen bent, tot aan je middel komen. Als je onderlichaam onder water blijft tijdens het trappen, profiteer je ten volle van het effect van het water op je lichaam.

Personen tot 1,70 m groot kunnen aan aquabiking doen in alle zwembaden van minstens 1,10 m diep. Door je fiets af te stellen, kun je een comfortabele positie vinden om te sporten.

Als je wat groter bent, kies best voor zwembaden tussen 1,30 en 1,40 m diep, zodat het water tot aan je middel komt wanneer je op de afgestelde fiets zit, zonder dat je knieën boven water komen tijdens het trappen.

aquabiking-trappen-voor-mooie-en-sterke-benen
number5

AFSTELLING

Naargelang het model van aquabike kun je de fiets afstellen op je grootte zodat je steeds goed zit tijdens het sporten. Let erop dat, zodra je in het water zit:

1 - je je voeten goed op de pedalen kunt plaatsen: bij sommige aquabikes kun je het riempje voor je voeten bijstellen. Doe dit zodat het goed past over de vorm van je voet.

2 - je de hoogte van je zadel goed afstelt (hoger/lager): het zadel moet hoog genoeg zijn zodat je steunbeen gespannen staat als je op de pedalen steunt.

3 - je de plaatsing van het zadel afstelt (voor/achter): je knieschijf mag verticaal gezien niet voorbij de trapas komen.

4 - je je stuur afstelt: in de hoogte om je rug minder te belasten en ook naar voren of naar achteren voor een comfortabele armpositie.

NAAR BOVEN