AQUAGYM: 4 GOEDE REDENEN OM ERMEE TE BEGINNEN

Je moet geen kampioen in etymologie zijn om te begrijpen wat aquagym is: dat is gymnastiek in het water. Het is een volledige, gemakkelijke en toegankelijke sport die heilzaam is voor het lichaam, het hart en de moraal. Een harmonieus figuur en een ontspannen geest, zonder zich al te veel te moeten afpeigeren… Dat is precies wat we nodig hebben!

number_1

DE HEILZAME EFFECTEN VAN AQUAGYM

GOED VOOR DE LIJN

Zodra je in het water gaat, weegt het lichaam nog slechts een zesde van zijn gewicht en worden alle bewegingen gemakkelijker. Water biedt een grotere weerstand dan lucht en belast de spieren meer. Dit principe vormt de basis van aquagym, de ideale bondgenoot voor een mooi figuur. De spieren werken veel intenser zonder dat we ons ervan bewust zijn.

Dankzij de verschillende bewegingen kun je alle spieren trainen. Verslanken, de borst en de billen verstevigen, de rug- en buikspieren ontwikkelen, de armen en schouders trainen… Aquagym doet het allemaal!

Wat het calorieverbruik betreft, scoort aquagymeveneens goed. Wist je dat je gedurende 30 minuten aquagym ongeveer 600 calorieën verbrandt? Dit is het equivalent van anderhalf uur gewone gym. Met dank aan het water dat deze weldoende weerstand biedt!

De weerstand van het water zorgt ook voor een doeltreffende drainerende massage, stimuleert de bloedsomloop, gaat vochtophoping tegen en bestrijdt cellulitis.

GOED VOOR DE GEZONDHEID

Dankzij aquagym kunt je je spieren verstevigen, je hartritme stimuleren en je ademhalingsspanning verbeteren. Daarnaast heeft aquagym ook het voordeel een ‘niet-traumatiserende’ sport te zijn. In tegenstelling tot veel andere grondsporten is het risico op letsels uiterst klein. De weerstand die wordt uitgeoefend door het water voorkomt spierverrekkingen, verstuikingen en spierpijn. Schokken worden gedempt, er is geen impact van de grond. De bewegingen zijn zacht en soepel. Resultaten: de gewrichten worden zacht getraind en worden soepeler zonder zware belastingen. Er zijn slechts weinig contra-indicaties voor aquagym, maar zoals voor elke sport praat je er best vooraf over met je arts.

AQUAGYM IS GOED VOOR DE MORAAL

Eerst en vooral zijn er de weldaden van het water! Het draagt ons en biedt ons een gevoel van lichtheid, waardoor we onze overtollige kilo’s even kunnen vergeten. En dat werkt uiteraard positief op het humeur! Maar het water heeft ook een relaxerend effect, alsof het ons doet terugdenken aan ons leven in de baarmoeder. Kortom, het vormt op zich al een bron van ontspanning en welzijn.

Net zoals eender welke andere sport zorgt aquagym bovendien voor een afscheiding van endorfine, het hormoon dat instaat voor ons geluksgevoel. Na enkele minuten inspanning voel je je goed.
Andere troeven van aquagym:wanneer je aquagymlessen volgt, is het een leuke pauze. Je gaat er niet naartoe om te kijken naar de overtollige kilo’s van de anderen. De sfeer is ontspannen en gemoedelijk. Het groepseffect werkt stimulerend en geeft zin om te oefenen. Je kan er babbelen en lachen. De coaches kunnen er perfect mee om!

aquagym nabaiji
VOOR ALLE LEEFTIJDEN

Omdat aquagym een zachte en ongevaarlijke sport is, is het toegankelijk voor iedereen, ongeacht het model, gewicht, leeftijd… met inbegrip van zwangere vrouwen! Je moet niet kunnen zwemmen, want veel oefeningen worden gedaan aan de rand van het zwembad, in ondiep water.

De aquagymlessen worden gegeven in gemeentezwembaden, maar ook in fitnessclubs met een zwembad. Twee sessies van 45 minuten per week is ideaal. Voor de gelukzakken die een zwembad in hun eigen tuin hebben of die aan zee wonen, is niets beter dan elke dag even kort te aquagymmen.

number_2

WELKE AQUAGYM-UITRUSTING HEB JE NODIG?

Voor aquagym heb je geen gesofisticeerde uitrusting nodig. Het volstaat dat je een comfortabel badpak hebt, dat je een goede bewegingsvrijheid biedt en dat chloorbestendig is. Koop ook een paar aangepaste schoenen om niet uit te glijden tijdens de oefeningen.

Tijdens de lessen in gemeentelijke zwembaden of clubs kan je alle accessoires voor de oefeningen gebruiken: noodles, planken, aquagymschoentjes, pullpush, zwemvliezen… Je kunt dit ook allemaal zelf kopen zodat je buiten de lessen vrij kan oefenen.

NAAR BOVEN