AQUAGYM OF AQUABIKE: WAT KIES JE HET BEST?

Na zwemmen zijn aquagym en aquabike de populairste zwembadsporten. Aarzel niet langer en spring het water in! Deze twee sporten zijn erg weldadig voor je lichaam en zorgen voor een opmerkelijk gevoel van welbehagen.

number_1

AQUAGYM

Het principe van aquagym is eenvoudig: het gaat om gymnastiek in het water, gewoonlijk in een zwembad of in een vijver waar je met je voeten bij de bodem kunt.

Iedereen kan aan aquagym doen, wat je fysieke conditie en zwemniveau ook is!

Aquagym is bovendien een sport die voor welbehagen zorgt en dus een positieve invloed op je moreel uitoefent! Met deze activiteit verdrijf je de stress van de dag.

Er wordt vooral in groepsverband aan aquagym gedaan, het is dus meteen een ideale manier om je open te stellen voor anderen en sociale contact te leggen.

number_2

DE ESTHETISCHE VOORDELEN: JE CONDITIE OP PEIL HOUDEN EN AFVALLEN

Een lichaam dat in water springt met een lagere temperatuur dan zijn normale temperatuur, is verplicht om calorieën te verbranden om zo zijn thermische evenwicht te bewaren. Tijdens een sessie van 30 minuten aquagym kun je zo 600 calorieën verbranden!

Aquagym zet al je spieren aan het werk (buikspieren, bilspieren, dijen, armen enz.), zo kun je je figuur opnieuw vormen en behouden.

De weerstand van water is sterker dan de weerstand van lucht. Elke beweging die je onder water uitvoert, vergt dus een intensievere fysieke inspanning. Je voelt die fysieke inspanning niet, maar je merkt wel snel resultaat. Bovendien heeft de waterdruk die wordt opgewekt tijdens de bewegingen, een drainerend en masserend effect op je lichaam. De bloedsomloop wordt gestimuleerd en je huid wordt steviger!

number_3

DE HEILZAME EFFECTEN VOOR JE GEZONDHEID: EEN SPORT ZONDER GEVAAR VOOR JE GEWRICHTEN

Bij het uitvoeren van bewegingen onder water krijgen je gewrichten, spieren en pezen het veel minder zwaar te verduren. Zo vermijd je het risico op ontstekingen, contracties en lichamelijke letsels. Water vormt een ideale omgeving voor lichamelijke activiteiten: het natuurlijke drijfvermogen van je lichaam in het water zorgt ervoor dat je veel makkelijker je bewegingen kunt uitvoeren dan aan wal. Je romp en je ledematen lijken dus lichter.

Bovendien is aquagym een uitstekende manier om je cardiovasculaire systeem te versterken. De oefeningen zorgen ervoor dat je aan je uithoudingsvermogen gaat werken.

aquabike nabaiji
number_4

AQUABIKE

Aquabike koppelt de heilzame effecten van watersport aan die van fietsen. Het is een doeltreffende manier om de spieren van je onderlichaam te versterken zonder daarbij je gewrichten te belasten.

Wanneer je op een fiets trapt, zet je veel spieren aan het werk (dijen, bilspieren).

Afhankelijk van de gekozen intensiteit, verlies je tot 600 calorieën tijdens een sessie van 45 minuten.

Bovendien kun je aan verschillende lichaamsdelen werken door je traphouding te wijzigen (rechtop trappen, armbewegingen...).

Aquabike is een intensievere sport dan aquagym, wees er dus op voorbereid dat je hartslag zeer snel stijgt tijdens je trainingssessie!

number_5

  DE HEILZAME EFFECTEN VAN AQUABIKE

Bij aquabike ondergaat je lichaam geen schokken. Net als bij aquagym beschermt het water je spieren en je gewrichten en zorgt het ervoor dat je geen letsels oploopt. Aquabike versterkt ook je cardiovasculaire systeem. Deze sport bevordert immers je uithoudingsvermogen.

Dankzij aquabike krijg je ook slankere en stevigere benen! Aquabike is bovendien een krachtig wapen in de strijd tegen een sinaasappelhuid: de wrijving van het water werkt als een drainerende massage en verdubbelt de stimulerende werking tegen cellulitis, zodat die aanzienlijk afneemt.

Ten slotte geeft deze watersport net als aquagym een boost aan je moreel. De oefeningen gebeuren op ritmische muziek en in groep, wat zorgt voor een gevoel van saamhorigheid en een gezellige sfeer.  

number_6

WELKE OUTFIT HEB JE NODIG VOOR AQUABIKE?

Voor alle vormen van aquagym moet je er sowieso voor zorgen dat je badpak je boezem goed ondersteunt. Oefeningen die rechtopstaand en met herhaalde bewegingen worden uitgevoerd, zijn slecht voor je boezem indien je niet voor voldoende steun zorgt.

Dat geldt zeker voor aquabike. Een zeer goede ondersteuning van je boezem is een absolute vereiste bij deze intensieve activiteit! Je zou toch ook niet gaan rennen of fitnessen zonder een goede sportbeha?

Om je voeten op de pedalen van de aquabike te beschermen tegen letsels, is het sterk aangeraden om antislip badslippers te dragen. Kies voor soepelere en meer comfortabele modellen in stof, die kun je veel makkelijker aan- en uittrekken.

Zo, nu ben je helemaal op de hoogte, je hoeft enkel nog te starten en de verschillende cursussen uit te testen die men je in zwemclubs of zwembaden bij jou in de buurt aanbiedt!

NAAR BOVEN