BEN JIJ AL IN VORM VOOR HET SKISEIZOEN?

Bij skiën worden intense inspanningen afgewisseld met rustiger momenten. Je beenspieren, buikspieren en hart worden flink aan het werk gezet. Je lichaam moet zich bovendien aanpassen aan een ongewone omgeving met veel wind en koude. Je goed voorbereiden is dus heel belangrijk voordat je je ski's aanbindt: zo zal je sneller je gevoel voor skiën terugvinden, je amuseren en vooruitgang boeken.

DE TIPS VAN MAUD, SKIMONITOR EN PRODUCTMANAGER BIJ WED'ZE

Begin 1 of 2 maanden voor je skivakantie met je lichaam voor te bereiden. Train je dij- en buikspieren, werk aan je uithouding en zorg voor soepele gewrichten... Deze dingen zijn heel belangrijk, maar ze mogen geen karwei worden. Dit zijn mijn tips om dagelijks op een leuke manier aan je lichaam te werken!

nummer-1

WIL JE GRAAG DIJ- EN BUIKSPIEREN WAAR ZELFS DE SUPERSKIËRS JALOERS OP ZIJN?

Deze eenvoudige oefeningen kun je overal doen om je spieren te versterken:

PLANKEN

Heel goed voor je buikspieren, je krijgt er een platte buik van. Doe dit enkele minuten per dag en je hebt het hele jaar door een mooi lichaam!

HAMSTRINGS TRAINEN

Die zitten achteraan, bij je billen! Er bestaat niets eenvoudigers dan dit: ga op de grond liggen, met je armen naast je lichaam en je knieën gebogen. Zet je voeten plat op grond en duw je bekken naar boven. Hou je handen op de grond. Laat je bekken dan weer langzaam zakken en herhaal. Adem telkens goed in en uit.

DE STOEL

Ideaal om je quadriceps, je dijspieren (aan de voorkant van je been), te versterken.

skiën met het gezin
number-2

OM JE ALGEMENE CONDITIE EN JE UITHOUDING OP PEIL TE HOUDEN

Ga regelmatig lopen of fietsen, touwtjespringen, inline skaten of zwemmen. In deze sporten kun je je uitleven en krijg je frisse lucht binnen, en kun je zonder het te merken aan je conditie werken.

skiën met het gezin
number-3

OM JE KNIE- EN ENKELGEWRICHTEN SOEPEL TE HOUDEN

Hiervoor kun je aan je evenwicht werken, bijvoorbeeld door stand-up paddling of slacklinen. Doordat je constant naar je evenwicht moet zoeken is dit ook een uitstekende training voor je buik- en rugspieren.

number-4

TIPS VAN MAUD VOOR IN JE DAGELIJKSE LEVEN

STAPPEN

Ga wandelen tijdens je lunchpauze, of stap een metro- of bulhalte vroeger af en ga het laatste kwartiertje te voet naar je werk. Probeer, als dat kan, ook in het weekend of 's avonds een uurtje of twee te stappen, dat helpt echt om je hoofd leeg te maken!

LOPEN

Maak er een gewoonte van om alle dagen naar het station te lopen, of van je auto naar je werk of omgekeerd.

NEEM DE TRAP

Neem zoveel mogelijk de trap in plaats van de lift, dat is goed voor je benen en voor je hart.

NAAR BOVEN