BENUT JE VAKANTIE OM TE (HER)BEGINNEN MET LOPEN!

Je langverwachte vakantie is vaak de tijd om wat uit te rusten, te genieten en te ontspannen met je gezin of met vrienden. De tijd om eens lekker te luieren? Dat beslis je helemaal zelf. Maar wist je dat een korte of lange run je vakantiedagen nog wat aangenamer kan maken. Zo blijf je fit en soepel in de zomer.

Begin je met lopen of herbegin je na een lange onderbreking? Leg de lat tijdens je vakantie dan zeker niet te hoog, beperk je tot rustige runs om de omgeving anders te beleven. Bewegen, zweten, met je naasten heerlijke momenten beleven en vooral...luisteren naar je lichaam, daar draait het om.

Wij geven je alvast een paar tips mee om er goed aan te beginnen en te vermijden dat je voor altijd een afkeer krijgt van sport...

 

number_1

DE JUISTE UITRUSTING

De basis: een paar loopschoenen in goede staat, een short en een licht T-shirt of topje dat de transpiratie snel afvoert. Vergeet ook niet om je extra te beschermen als je in de zon loopt: zet een pet op en breng wat beschermende zonnebrandcrème aan op de blootgestelde zones.

 

number_2

VERTREK NIET ZOMAAR OP AVONTUUR

Verken vooraf met de fiets je looproute. Een inspanning van een half uur is een mooi begin. Voel je dat je beter even wandelt, doe dat dan voor je helemaal uitgeput bent. Wandel bijvoorbeeld om de tien minuten twee minuten met een versnelde tred.

 

number_3

GA VOOR EEN RUSTIG TEMPO

Kies voor een duurtempo, wat erop neerkomt dat je rustig een praatje kunt slaan zonder het gevoel dat je buiten adem raakt. Op die manier blijf je binnen je comfortzone (niet meer dan 85 % van je maximale hartslag). Het is nutteloos en zelfs risicovol om je te gaan uitputten.

 

number_4

VOER DE DUUR VAN JE RUNS GELEIDELIJK OP

Als je in staat bent om een half uurtje te lopen (of te lopen en te wandelen) aan het begin van je vakantie, probeer dan niet om tegen het einde langer dan 50 minuten te lopen. Je lichaam moet zich geleidelijk kunnen aanpassen aan de belasting die het ervaart tijdens een run.

 

number_5

VEILIG LOPEN

We raden je aan om:
- je vrienden of familie te verwittigen als je even een stukje gaat rennen en aan te geven in welke richting je trekt.
- je telefoon mee te nemen.
- een flesje fris water mee te nemen zodat je af en toe wat kan drinken (zelfs als je niet langer dan 45 minuten loopt).
- hulp te vragen als je je plots zwak of ongemakkelijk voelt (pijn in de borst, draaierigheid…).

 

number_6

EEN DOELSTELLING BEPALEN VOOR JE TERUGKEER

Om te vermijden dat de goede gewoonte die je jezelf hebt aangekweekt tijdens de vakantie weer helemaal verloren gaat in de drukte van de dagelijkse sleur. Je hebt drie opties: een evenwichtig trainingsprogramma opstellen om zonder risico te vorderen, in een club of vereniging gaan om samen te sporten, of je inschrijven voor een herfstloop om de wedstrijdsporter in jou te voeden.

Tijdens een zomerse run draait het vooral om genieten. Zien, ruiken, voelen: je zintuigen alert houden... Sporten op vakantie is bovenal synoniem van wegdromen en welzijn.

We wensen je een fijne sportieve vakantie!

 

 

NAAR BOVEN