SPORTIEF WANDELEN, HET ALLERBESTE DIEET

Wil je graag wat kilo's kwijt, maar slaag je er niet in om de wijzer van de weegschaal de juiste richting uit te sturen? Charles Aisenberg, sportarts verbonden aan het Franse INSEP (het Franse Nationale Instituut voor Sport, Expertise en Performantie), raadt aan om sportief te wandelen om je beter in je vel te voelen. Maak dus maar gauw komaf met die lastige diëten en ga wandelen om gewicht te verliezen!

GEWICHT VERLIEZEN, GRAAG, MAAR WEL ZONDER STRESS!

Sportarts Charles Aisenberg: 'Het is beter om een licht overgewicht hebben en regelmatig te sporten, dan mager te zijn en helemaal niet te sporten'.

Het is al heel lang bekend dat overgewicht gevaarlijk is voor de gezondheid, en risico's op cardiovasculaire aandoeningen met zich meebrengt. De laatste jaren werd dit door de geneeskunde genuanceerd.

Vandaag weten we namelijk dat, onafhankelijk van het 'brutogewicht', vooral het vetpercentage en de buikomtrek de ware risicofactoren zijn. Het is dus belangrijk om daar iets aan te doen.

SPORTIEF WANDELEN STAAT GELIJK AAN AFVALLEN

Voor velen komt gewicht verliezen neer op minder kilo's op de weegschaal, en dat is niet altijd goed voor de gezondheid. Hecht daarom niet te veel belang aan diëten, ga liever een uithoudingssport doen: sportief wandelen.

Als je met een dieet 3 kilo afvalt, dan is dat niet per sé 3 kilo vet: voordat je lichaam vet gaat verbranden, gebruikt het eerst vocht en spiermassa.

Als je regelmatig (tussen 2 en 4 keer per week) sportief wandelt, dan gaat je lichaam vetten verbranden door je spieren te voeden tijdens de inspanning.

Je krijgt er dus een slanker figuur van, en strakkere buikspieren.

NEWFEEL collectie

GEDULD EN MOTIVATIE: EEN ESSENTIELE COCKTAIL

Als je begint met sportief wandelen zul je niet meteen gewicht verliezen. Door 2 tot 4 keer per week te gaan stappen zul je eerst spieren opbouwen doordat je met je armen en benen bijna je hele lichaam aan het werk zet. Deze spiermassa zal dan beetje bij beetje de vetmassa vervangen; die wordt gebruikt door je spieren tijdens je wandelsessie.

Dus alleen als je regelmatig stapt, en dat ook blijft volhouden, en als je overgewicht groot genoeg is, zal de wijzer van je weegschaal langzaamaan in de juiste richting bewegen.

Als je maar enkele kilo's te verliezen hebt hoef je je geen zorgen te maken: vooral je gezondheid zal hier voordeel uit halen! Blijf dus gemotiveerd voor je volgende sessies sportief wandelen!

NAAR BOVEN