BETER KLIMMEN, DANKZIJ YOGA

Het is niet enkel de kracht in je vingers die van jou een betere klimmer maakt. Ontdek hier hoe yoga je kan helpen om vooruitgang te boeken.

climbing-outdoor
number-1

DE KLASSIEKE FOUT: KRACHT, KRACHT EN NOG EENS KRACHT

Bij het zien van sterke klimmers zijn zowel beginners als meer ervaren klimmers snel geneigd om te denken dat een dergelijk niveau van klimmen alleen aan kracht te danken is. Om te verbeteren wil men dan vaak in de eerste plaats aan de fysieke conditie werken: “Ik zal elke week rek- en hangoefeningen doen.” Die oefeningen zijn uiteraard nuttig bij het klimmen, maar waarschijnlijk boek je meer voortuigang door je energie te stoppen in het klimmen zelf en door je lenigheid te verbeteren.

climbing
number-2

WAAROM YOGA?

Yoga versterkt de band tussen lichaam en geest.

Door regelmatig aan yoga te doen, kun je spanningen in je lichaam loslaten, hou je je gewrichten soepel en verbeter je ook je innerlijke rust en evenwicht. En dat is bijzonder nuttig om moeilijkheden bij het klimmen te overwinnen. Dankzij yoga werk je aan je lenigheid, je kracht, je mentale ingesteldheid en je ademhaling, en voorkom je blessures. Je zult dus snel merken dat je er als klimmer veel baat bij hebt.

number 3

5 REDENEN OM AAN YOGA TE DOEN

1. LENIGER WORDEN

Lenigheid is een belangrijke eigenschap bij het klimmen. Meer dan belangrijk: zeg maar onmisbaar. Als je niet lenig genoeg bent, moet je meer kracht gebruiken.
Door lenig te zijn, kun je je lichaam in de beste positie plaatsen om optimaal gebruik te maken van de beschikbare handgrepen.
Bij klimmen is een soepel bekken het belangrijkste. Het stelt je in staat om rond te draaien op je voeten, je benen op te tillen en de voetsteunen optimaal te gebruiken. Door je voeten en bekken dicht bij de muur te houden,klim je efficiënter, lichter en gecontroleerder.

Een soepel bekken wordt in een yogales vaak aangeduid met de term ‘de heupen openen’. Dit train je aan de hand van zittende asana’s (= yogahoudingen) zoals ‘de blije baby’ (ananda balasana) of ‘de kikker’ (manduk) en staande houdingen zoals de ‘driehoeken’ (trikonasana), ‘krijgers’ (virabhadrasana) enzovoort.

2. EEN STRAKKER LICHAAM

In alle sporten, en vooral bij het klimmen, isfiguurtraining essentieel.
Figuurtraining zet de diepe spieren aan het werk. Die bevinden zich vooral rond de wervelkolom, de schouders en de heupen. Zo word je preciezer in je bewegingen en kan je beter op je voeten duwen.
Met yoga kweek je niet echt spieren, maar alle spieren in je lichaam worden wel strakker en beter gevormd. Veel asana’s zijn een evenwichtstraining en helpen zo de spierspanning te verbeteren. Dankzij die asana’s ben je je meer bewust van je lichaam en krijg je controle over jezwaartepunt. Je bent in staat om je efficiënterte positioneren binnen de ruimte, zodat je minder snel moe wordt.

3. EVENWICHT TUSSEN LICHAAM EN GEEST

Bij het klimmen kan je gemoedstoestand je blokkeren. Met name de angst om te vallen is een veelvoorkomend probleem bij klimmers. Om die angst te overwinnen, moet je je bewust zijn van de manier waarop je geest werkt.
Dankzij yoga leer je ‘in het moment’ te zijn. Dat brengt je geest tot rust. Je leert niet te reageren op je gedachten, maar ze los te laten zonder er belang aan te hechten.
Je besteedt meer aandacht aan je ademhaling en op deze manier ben je meer gefocust, meer ontspannen en daardoor in staat om nieuwe uitdagingen te overwinnen.

4. JE ADEMHALING VERBETEREN

Yoga is onlosmakelijk verbonden met je ademhaling. Elke houding volgt het ritme van het in- en uitademen, zodat lichaam en geest één worden.
Dankzij yoga let je op je ademhaling en blijf je ermee verbonden. Op die manier hoor je waartoe je lichaam in staat is.
Door je ademhaling te verbeteren, ben je meer ontspannen en kun je je beter concentreren op het klimmen en op je techniek.
Een betere ademhaling komt ook je recuperatievermogen ten goede. Wanneer
je in het rood gaat, kun je jezelf kalmeren door je aandacht te richten op je ademhaling en ga je minder snel verzuren. Een niet te versmaden voordeel wanneer je van een zware klimsectie moet bekomen!

5. VERMIJD BLESSURES

Het spreekt voor zich: een goede vormspanning, flexibiliteit en bewustwording van je lichaam en geest stellen je in staat om slimmer enefficiënter te klimmen.
Je zult je minder forceren en afpeigeren, en dus de kans op letsels beperken!
Bovendien verbetert yoga je recuperatie- vermogen. En ook hier geldt dat als je beter recupereert, je minder moe bent en de kans op blessures van je belaste gestel vermindert.

yoga

Je hebt al wel begrepen dat je met yoga je soepelheid verbetert en je lichaam beter leert kennen. De combinatie van deze twee elementen met een betere vormspanning geeft je zelfvertrouwen een boost.

Je zult rustiger zijn en slimmer klimmen.

Elke klimmer weet dat als je armen verkrampen en je in het rood gaat, je hersenen stoppen met werken. Je bent niet meer lucide, je maakt fouten en lap, je valt! Overtuigd? Neem je matje en probeer onze yogaoefeningen uit.

En niet vergeten: geduld en welwillendheid ten opzichte van jezelf zijn je beste bondgenoten. Namasté.

NAAR BOVEN