BLESSURES IN HET VOETBAL

HOE GA JE ERMEE OM?

De blessure... de grootste obsessie van de voetballer! Enkel, dij, voet, knie, spierblessure... hoe bereid je je voor op de grote terugkeer na een blessure?

football_kipsta_ice
1

ALS HET JE OVERKOMT...

Dan moet je onmiddellijk handelen, zonder aarzelen: ijs, warmte, een strap, de eerste minuten zijn van cruciaal belang.​​​​ Toch is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan, want de vragen rijzen al snel op in je hoofd:

“Heb ik het echt horen kraken?” “Zo erg zal het toch niet zijn, of wel?” “Hoeveel tijd zal ik nodig hebben om te herstellen?” “Zal ik weer op de been zijn tegen de kwartfinale van de beker?”  

Dit soort vragen moet je vooral vermijden, je moet ze blokkeren en je concentreren op het hier en nu. We worden immers zeer snel overmand door emoties en ons onderbewustzijn, die onze geest aan het wankelen brengen waardoor we de feiten gaan ontkennen.   Tegenover onze coach, onze teamgenoten, onze collega's en vooral tegenover onze partner thuis minimaliseren we de zaken vaak door te zeggen: "Het is niet zo erg, maak je geen zorgen, morgen zal het wel beter gaan". En het ergste van al is dat je het zelf nog begint te geloven, dat je jezelf ervan overtuigt.  

Je hebt dan twee opties. Je kunt het hoofd laten hangen en in een hoekje gaan zitten huilen, of je kunt het als een opportuniteit zien, een kans om te vechten en er sterker uit te komen.

water kipsta
2

TIPS OM ZO GOED MOGELIJK MET JE BLESSURE OM TE GAAN

> Spierverstevigingsoefeningen: een sessie bij de kine, core-oefeningen, buikspieroefeningen, pompen...

> Berg alle bolvormige voorwerpen op bij je thuis ;-)

> Drink meer water dan gewoonlijk, de hele dag lang

> Gebruik je blessure om je ploeg op een andere manier te volgen: moedig ze aan, analyseer de looplijnen en de tactiek. Misschien schuilt er wel een toekomstige trainer in je!

> Profiteer ervan om je mentale kracht te verbeteren

voetbal kipsta decathlon
3

WE BEREIKEN DE LAATSTE FASE

Eindelijk bereiken we de laatste fase van deze poging om je als voetballer te destabiliseren. Het is zeker de belangrijkste en meest delicate fase, ingeleid door deze welbekende uitspraak: "Je kunt weer gaan sporten en voetballen, maar doe het rustig aan".

Gevaar! Je spelersinstinct steekt opnieuw de kop op, nog heviger dan tevoren. "Yes, het zit erop, ik heb het overwonnen! ". Een grote vergissing. Een blessure laat zich al gemakkelijk vergeten, maar blijft vaak sluimeren in de luwte om nadien feller terug te keren.

Onze laatste tip is dan ook om nooit, maar dan ook nooit, te vroeg of te hevig te herbeginnen. Probeer om dat duivelse stemmetje in jou het zwijgen op te leggen: "Hey, het is dit weekend match, het zal wel voorbijgaan".

Wees dus redelijk en neem de draad geleidelijk weer op. Doe mee met enkele balspelletjes, speel rustig mee met een wedstrijdje onder collega's tijdens de lunchpauze... Alleen op die manier kun je je blessure overwinnen en bereik je je topniveau weer zonder kleerscheuren. Geloof ons, we spreken uit ervaring! 

EEN AANTAL TIPS DIE JE KUNNEN INTERESSEREN

Tips
voetbal woordenschat voetbaltermen voetbalwoorden decathlon
Flank, corner, spits, links- en rechtsback ... je hoort het in Keulen donderen als je die termen hoort? Ontdek dan snel ons woordenschatlijstje over voetbal.
Tips
Of het nu een geïmproviseerd voetbalwedstrijdje is of niet, met vrienden of familie, jong of oud, in een tuin of in een park, KIPSTA biedt een compleet aanbod voetbaldoelen.
Tips
voetbal kipsta decathlon
Voetbal is een eenvoudige en universele sport. Het is meer dan enkel een balsport, het is een sport die je zal doen werken aan je conditie en uithoudingsvermogen.
Tips
Voetbal bal kipsta decathlon
Wil je een voetbal kopen? Dan ben je bij Decathlon aan het juiste adres. Wij hebben er voor elke leeftijd en ondergrond.
NAAR BOVEN