BLIJF GEMOTIVEERD OM TE HARDLOPEN

Serieuze knikken in de motivatie komen bij lopers van alle pluimage voor, dat is geen uitzondering.

Wij hebben vijf betrouwbare tips voor je om een dip te vermijden!

number1

HOU REDELIJKE DOELSTELLINGEN VOOR OGEN

Het is logisch dat je ontmoedigd raakt door een haast onmogelijk te behalen tijd of afstand als de eerste diagnose niet correct is gemaakt.
Liegen over je niveau is dan ook uit den boze. Alles begint bij een flinke dosis zelfkennis. Basissnelheid (uithouding), vermogen om een inspanning vol te houden tot het einde, aantal trainingen per week: hou rekening met deze parameters als je je een doel stelt. Het is nuttig om je te laten helpen door een ervaren trainer of hardloper om een vaak objectiever oordeel van buitenaf te hebben.

ZORG VOOR EEN PLAN

Er gewoon op uit trekken, zonder chronometer, met als enige doel een frisse neus halen en je hoofd leegmaken, is een gezonde manier om aan sport te doen: hardlopen al naargelang je humeur van de dag heeft zijn voordelen. Het blijft echter belangrijk om je training evenwichtig op te bouwen rond bepaalde fundamenten.
Vaak daalt de motivatie omdat de loopsessies te monotoon zijn. Je doet er goed aan elke week evenwichtig op te bouwen rond een gevarieerd loopprogramma. Lange jogsessies tegen een matig tempo om aan je uithoudingsvermogen te werken en dynamischere intervaltrainingen om de cardiovasculaire capaciteiten te vergroten.

HARDLOPEN IS EEN GROEPSSPORT!

De eenzaamheid van de langeafstandsloper is een mythe (letterlijk) die geen bestaansrecht heeft wanneer je in het slop zit! 

Niemand heeft ooit bewezen dat het doeltreffender is in je eentje de strijd met de nog af te leggen loopmeters aan te gaan …
Vrienden die ook lopen komen dus goed van pas. Buren, collega's op het werk, leden van een vereniging of zelfs een club: streef naar een aangename structuur die je kan stimuleren en zin doen krijgen om te bewegen. Je gaat uiteraard het best op zoek naar mensen die ongeveer op jouw niveau of iets beter hardlopen, zodat gezellig babbelen voor en na de inspanning en een gezonde concurrentie hand in hand gaan.

NEEM (REGELMATIG) DEEL AAN LOOPWEDSTRIJDEN

Is dit noodzakelijk? Zeker niet. Heel wat lopers joggen jarenlang zonder ooit een nummer op hun borst te spelden. Wie echter deelneemt aan een wedstrijd met tijdsopmeting, kan zichzelf beoordelen, zijn geboekte vorderingen nagaan en vooral, toekomstplannen maken.
Deelnemen aan een wedstrijd (het woord zelf kan misschien wat intimiderend klinken) hoeft je niet af te schrikken. 'Jezelf tegenkomen' blijft immers vaak een relatief begrip. Vooral voor nieuwe lopers. Maar gewoon de medaille van ‘finisher’ mee kunnen brengen naar huis, is altijd een bron van motivatie.

HOU EEN TRAININGSLOGBOEK BIJ

Wat slechts een gimmick kan lijken, is in feite essentieel. Het dagelijks leven van een hardloper die bang is om zijn motivatie te verliezen, kan zonder al te veel poespas worden bijgehouden. Wekelijkse kilometers of tijd over de afgelegde afstand: door dagelijks een trainingslogboek bij te houden, kan je nagaan of de fundamenten worden gerespecteerd.

Uiteindelijk wordt je trainingslogboek een echt toevluchtsoord waar de hardloper zijn beleving van de inspanning in kan neerpennen, zijn vermoeidheidsniveau, zijn lusteloosheid of zijn optimisme bij de aanpak van een nakende wedstrijd. Alles wat zijn motivatie een boost kan geven, kan hij erin kwijt.

Motivatiedipjes in bepaalde periodes van het jaar zijn perfect normaal. Het is dan zaak een algemene vermoeidheid, die een pauze in de trainingen rechtvaardigt, te kunnen onderscheiden van een eenvoudig psychologisch dipje dat zo snel mogelijk moet worden overkomen.

 

Veel loopplezier!

NAAR BOVEN