BLIJF IN VORM TIJDENS HET TUSSENSEIZOEN

Wanneer het tijd is om je basketbalschoenen eventjes aan de haak te hangen voor het tussenseizoen, is het noodzakelijk om je conditie te onderhouden. Indien je te lang stilzit, gaat je conditie te veel achteruit en wordt het moeilijk om de trainingen voor het nieuwe seizoen te hervatten. Daarnaast maak je ook meer kans op blessures. Hieronder vind je enkele tips om je conditie op een leuke manier te onderhouden.

number_1

MAAR EERST….. EEN BEETJE WELVERDIENDE RUST

Wanneer het basketbalseizoen voorbij is, doe je er goed aan om eerst 2 à 3 weken rust te nemen vooraleer je weer je basketbalschoenen aantrekt. Deze rustperiode is noodzakelijk zodat je fysiek en mentaal kan herstellen van het voorbije seizoen.

 

number_2

DE BASIS

Na deze rustperiode ben je al een groot deel van je conditie verloren. Daarom is het noodzakelijk om terug een basisconditie op te bouwen. Deze basis is belangrijk om kwetsuren en overbelasting van de spieren en de gewrichten te voorkomen. Je kan een basisconditie opbouwen door ongeveer 2 à 3 keer per week een halfuurtje te gaan lopen. Indien het hiervoor te warm is of wanneer je nood hebt aan een beetje afwisseling, kan je er altijd voor kiezen om te gaan zwemmen. Zwemmen is de perfecte manier om je uithoudingsvermogen te trainen en bovendien is het niet belastend voor de spieren of gewrichten.

number_3

WISSEL AF!

Om je conditie en explosiviteit te optimaliseren, is het belangrijk dat je trainingsschema heel gevarieerd is. Zo kan je verschillende soorten sporten gaan beoefenen. Je kan bijvoorbeeld gaan tennissen, dit is een sport dat zeer compatibel is met basketbal. Bovendien train je hiermee dezelfde spieren die je ook nodig hebt om basket te spelen en verbeter je jouw explosiviteit. Wanneer je voornamelijk wilt trainen op je uithoudingsvermogen kan je ervoor kiezen om te gaan fietsen of om, zoals eerder vermeld, te gaan zwemmen. Daarnaast is fitness ook altijd een optie.

rust nemen
Go to the basket
Go to the basket
team werken
men training zonder bal van basket
rust nemen tussen training
number_4

EXTRA MOTIVATIE

Om in het tussenseizoen gemotiveerd te blijven om te bewegen en om je conditie te onderhouden, kan je de hulp inschakelen van je teamgenoten. Spreek een aantal vaste dagen af waarop jullie samen kunnen gaan sporten. Op deze manier ga je minder snel je work-out sessie afzeggen en stimuleer je elkaar om je grenzen te verleggen.

number_5

SPECIALISATIETRAINING

Zoek een basketbalpaal in de buurt of installeer een basketbalbord in je tuin zodat je ook tijdens het tussenseizoen je basketbalskilss kan verbeteren. Zo is het belangrijk om je shot en je balhendeling te onderhouden. Tijdens deze shottraining kan je gebruik maken van de return bal van Kipsta die je kan bevestigen aan je basketbalbord. Met de return bal komt je basketbal meteen terug naar jou en kan je uw shottraining verder zetten zonder dat je constant achter je basketbal moet aanhollen.

echte werk in een zaal beginnen
number_6

HET ECHTE WERK!

Wanneer het tijd is om je basketbalschoenen terug van de haak te halen en om te starten aan een nieuw seizoen, kan je volop genieten van de conditie die je reeds hebt opgebouwd. Met deze conditie sta je al een stap verder in de voorbereiding en vermijd je kwetsuren en pijnlijke spieren. Bovendien heb je ook nog eens je shot en je balhendeling onderhouden waardoor je een extra grote indruk gaat maken op je coach.

 

 

NAAR BOVEN