BUITEN SPORTEN: 10 GOEDE REDENEN OM HET TE DOEN!

Als je aan buiten denkt, denk je dan allereerst aan het weer? Wij ook. Meer nog, op dit moment denk je ongetwijfeld hetzelfde als wij. Je weet wel, dat moment waarop je vol goede moed je hardloopschoenen aantrekt, door het raam kijkt en ... de moed in je schoenen voelt zinken. Een echte klassieker, en ons gezamenlijk lot!

Nochtans, wanneer we je zeggen dat buiten sporten écht goed is, dan is dat zeker geen hypocriet lesje moraal. En trouwens, ook jij hebt altijd minstens één goed argument om buiten te sporten. Aan ons dan om je er 9 andere te geven!

Binnen sporten? Niet slecht. Buiten sporten? Beter!
number1

BINNEN SPORTEN? NIET SLECHT. BUITEN SPORTEN? BETER!

Ga je graag een stukje lopen op de loopband in een fitnessclub, dan is de kans groot dat je er 's avonds na een lange werkdag of tijdens je lunchpauze naartoe gaat. Net zoals 99 % van de sporters weet je zelf ook hoe overvol zo'n clubs kunnen zitten op drukke momenten. Maar je planning zit al zo bomvol dat je er vooral zeker van wilt zijn dat er een loopband of crosstrainer vrij is bij je aankomst. De frustratie is immers des te groter wanneer je je dag organiseert in functie van je sport, maar dat alle toestellen bezet blijken. Waarom niet gewoon een stukje buiten rennen? Daar is in elk geval plek genoeg!

Let op, je zal ons echt niet horen beweren dat de loopband slecht is. Zelfs de grootste marathonkampioenen maken er gebruik van om zich klaar te stomen voor een toptijd. Maar ben je nog niet aan die afstand en ren je graag rustig, doe dat dan gewoon buiten. Genot verzekerd!

number2

VERSTERK JE IMMUNSYSTEEM

"Ben je gek, bij minder dan 10 graden krijg je me met geen stokken buiten. Voor je het weet ben ik ziek!" Lijkt het wel of je Harry je hypochondrische collega hoort? Hij-die-altijd-gelijk-heeft Harry? Welnu, overtuig hem dan van de vele deugden van buiten sporten, ook in de winter. Vooral in de winter zelfs! Door buiten te joggen is je lichaam beter gewapend tegen lage temperaturen en vermoeidheid. Uiteraard wil dat niet zeggen dat hij zich niet warm hoeft aan te kleden.

Leg Harry ook uit dat hij sterker vatbaar is voor virussen wanneer hij in volle cut- en droogtrainperiode zit, omdat zijn lichaam dan vermoeider is. En ja, ook in de zomer. Maar door in de winter buiten te lopen, versterkt hij zijn immuunsysteem en blijft die vaste lenteverkoudheid misschien eindelijk eens weg. En dat allemaal dankzij zijn nieuwe mentor!

Verbrand meer calorieën
number3

VERBRAND MEER CALORIEËN

Door buiten te sporen verbrand je meer calorieën dan wanneer je binnen actief bent of gewoon in je luie zetel ligt. Logisch! Immers, door het contact met de koelere buitenlucht verbrandt je lichaam extra calorieën om warm te worden. En die komen maar mooi bij de calorieën die je verbruikt door te sporten. En daar blijft het niet bij! Buiten sporten wil ook zeggen dat je soms de weergoden moet trotseren. Heb je de wind op kop bijvoorbeeld, dan gaan er nog wat extra calorieën af!

Die raclette in je maag is er zo weer af! En je zal er nog meer van genieten ;)

number4

PROEF VAN ECHTE WEDSTRIJDOMSTANDIGHEDEN

Wind, regen, modder, hellingen ... Als we het zo zeggen, klinkt het niet echt aanlokkelijk natuurlijk. Maar als je sport in competitieverband, dan heb je een streepje voor als je traint in de omstandigheden die je ook mag verwachten tijdens je wedstrijden. Of het nu om een voetbalwedstrijd gaat bij een herfstige motregen, of om een modderige trail in de Ardennen, je laat je best niet verrassen door de locatie en de onvermijdelijke grillen van de weergoden. Op die manier ben je optimaal gewapend en stoom je je lichaam optimaal klaar.

Nog geen echte wedstrijdadept? Wat niet is kan nog komen. Wie weet ontdek je wel een nieuwe roeping tijdens je trainingen!

Tank je lijf vol met vitamine D
number5

TANK JE LIJF VOL MET VITAMINE D

Het woordje 'vol' is misschien wat kort door de bocht... Want het klopt, de winter is nog niet voorbij, en de zon en de wolken zijn nog geregeld verwikkeld in een bikkelharde strijd.

En toch... Buiten sporten, het is de ideale gelegenheid om de zon op te zoeken. Leg de lat wel niet te hoog, begin bij een beetje. Je zal merken, de zon laat zich altijd zien, hoe kort ook. En we weten allemaal dat je mentaal helemaal opkikkert van een streepje zon!

En heb je de gewoonte om in de week 's avonds te lopen, probeer dan in het weekend eens 's ochtends te sporten, het zal je deugd doen!

number6

HET IS KOUD BUITEN. EN DAN?

Je bent een echte koukleum? Tijd om daar iets aan te doen. En wees gerust, tijdens het sporten warm je heel snel op! Al naargelang de sport wat trager of sneller, dat is ook waar. Wil je je bekeren tot het fietsen, denk er dan aan dat enkel je benen bewegen (oké, je armen ook als je en danseuse fietst). Voorzie dus zeker overschoenen, handschoenen en een nek- en oorwarmer als je bij koud weer op je fiets springt. Dat neemt de koude niet weg natuurlijk. En dan? Soms is dat net wat je nodig hebt om de warmte van je haardvuur helemaal naar waarde te schatten.

number7

HOE GEKKER, HOE LEUKER!

In je eentje buiten sporten, motiverend is het niet altijd. Heb je de indruk dat je je daarin herkent, geen nood, elke sporter heeft weleens te maken met een dipje. In dat geval kan het handig zijn om een partner in crime te zoeken voor je trainingen. Dat kan bijzonder heilzaam zijn, zowel voor jezelf als voor je omgeving.

Er al aan gedacht om de energieke Duitse herder van je nonkel mee op pad te nemen?

Zie de natuur transformeren
number8

ZIE DE NATUUR TRANSFORMEREN

Misschien een dom argument, maar als je binnen blijft in de winter, kan je niet genieten van de prachtige transformatie die de natuur doormaakt. Dat stukje bos vlakbij, een oase van groen in de lente en de zomer, heeft in de winter misschien ook wel heel wat schatten prijs te geven. Het beekje dat er doorstroomt bijvoorbeeld, bevriest helemaal in de winter, met feeërieke taferelen tot gevolg.

Die natuurpracht is één ding, maar misschien zeg je me dat je in de zomer gemotiveerd bent, maar de warmte niet verdraagt. En dat je in de winter je sportschoenen weleens aantrekt, maar de koude niet aankunt... En wat als je in de plaats van de nadelen nu eens de voordelen inziet? Probeer het gewoon, het plezier van het hele jaar door buiten sporten zal des te groter zijn, en je lichaam en geest zullen je dankbaar zijn.

number9

HET SNEEUWBALEFFECT

Een flauw woordgrapje, de titel van ons negende voordeel ... Of juist niet? Hoe flauw ook, je nieuwsgierigheid is geprikkeld, niet? Want sneeuwballen associeer je met plezier maken. Dat sneeuwbaleffect houdt in dat mensen zien dat je gelukkig bent en willen weten hoe je dat doet.

- “Ik ga gewoon drie keer per week een stukje buiten hardlopen, meer niet!

- Bij dit weer? Bevries jij niet?

- Eens je vertrokken bent, heb je het snel warm! Je denkt niet meer aan de kou, je maakt je kopje leeg en nadien voelt het heerlijk.

- Ik krijg al zin… En bovendien behoud je het hele jaar door een mooi kleurtje!"

Het is op deze manier dat Hélène van Marc een echte runningfreak maakte. En dat Marc aan Sebastiaan de marathonmicrobe doorgaf. En dat Sebastiaan ... Een heuse sneeuwbal, die maar blijft rollen en iedereen meesleurt in een mooi avontuur!

 

DE KRACHT VAN DE REGELMAAT!
number10

DE KRACHT VAN DE REGELMAAT!

Het is belangrijk dat je een paar keer tijdens het jaar een break neemt, zeker na een wedstrijd. Maar dat doet niets af aan het feit dat buiten en in alle weer trainen (liefst niet bij stormweer weliswaar) een sporter van je maakt met een ijzeren motivatie. En tegen dat de eerste januari weer daar is, kan je een van die jaarlijkse goede voornemens alvast schrappen: meer sporten. Je bent er immers nooit mee gestopt, je hoeft je dus niet voor te nemen om te herbeginnen. Je hebt de vele voordelen van buiten sporten zelf ervaren, en nu kan je niet meer zonder. Weg voornemens, hallo actie!

En jij, waarom sport jij graag buiten?

NAAR BOVEN