COMBINATIETRAINING: WAAROM ZWEMMEN EN (HARD)LOPEN EEN DROOMCOMBO IS

Toegegeven, als je denkt aan zwemmen, dan kun je het vooruitzicht van een duik in koud water, een badmuts die om je oren spant en een zwembril die 3 uur na je zwembeurt nog kringen rond je ogen achterlaat, moeilijk aantrekkelijk noemen.

Bovendien gaan veel lopers alleen maar zwemmen als ze moeten; als ze geblesseerd zijn of moeten recupereren. En toch helpt dat zwemmen je om beter te lopen, en is het een ongelooflijk efficiënte aanvulling op je looptraining. Uitleg.

nummer een

Zwemmen voor een actieve recuperatie

Zoals je weet is zwemmen een low-impactsport, waardoor je gewrichten niet snel beschadigd zullen raken. We kunnen het niet genoeg herhalen: het is één van de beste dingen die je kunt doen om te herstellen van een zware inspanning, of om in je trainingsritme te blijven ingeval van een verplichte loopstop. In het water kunnen je spieren ontspannen terwijl je ze tegelijkertijd toch aan het werk zet. Zelfs mét spierpijn zal het je deugd doen. Je zult ongetwijfeld ook al gemerkt hebben dat je spieren na een zwembeurt heel ontspannen aanvoelen, iets dat bijna geen enkele andere sport teweegbrengt….

Je kunt eventueel een pullbuoy gebruiken om je beenspieren te laten ontspannen.

nummer twee

Zwemmen om beter te ademen

Door te gaan zwemmen kun je een andere ademhalingstechniek aanleren, en inspanningen leveren met hypoxie (d.w.z. dat er minder zuurstof naar je organen gaat).

Het doel? Je uithoudingsvermogen in open lucht verbeteren en kortademigheid bij het lopen voorkomen.

nummer drie

Zwemmen om je loopprestaties te verbeteren

Over het algemeen is zwemmen superefficiënt om je spieren te versterken door de weerstand in het water, zelfs al werken je spieren op een compleet andere manier dan wanneer je aan het lopen bent. Het is ook een cardiosport, die je hart versterkt en zijn capaciteit vergroot, en dat is heel nuttig bij het lopen!

nummer vier

Zwemmen voor een efficiënt gespierd lichaam

Met zwemmen versterk je de spieren in heel je lichaam, en niet alleen de spieren in je onderlichaam zoals bij lopen. Het is dus een goede manier om je lichaam in evenwicht en harmonieus gespierd te houden, .

 

Belangrijker nog, zwemmen is een ideale training voor je buik- en rugspieren. Die spieren heb je heel hard nodig bij het lopen, en als ze te zwak zijn, loop je een hoger risico op letsels en daardoor nog zwakkere spieren, vandaar ook de vele lopers met rugpijn.

 

Borst- en rugcrawl zijn ideaal om je buikspieren te trainen, omdat de diepliggende buikspieren constant moeten werken om je bekken op de juiste plaats te houden, en om recht te blijven zwemmen.

nummer vijf

Zwemmen om de sleur van het lopen te doorbreken

Nog een laatste, maar zeker niet onbelangrijk voordeel: de sleur van het zwemmen doorbreken! Door te gaan zwemmen kom je in een heel andere trainingsomgeving terecht, met heel veel mogelijkheden (4 soorten zwemstijl, ander trainingsmateriaal) waardoor je je kunt toespitsen op die oefeningen die je als loper nodig hebt. Je kunt ook hetzelfde soort trainingsschema aanhouden als bij het lopen, met een goed georganiseerd trainingsplan, intervaltraining, basiswerk … Evenveel afwisseling als bij het lopen!

 

En bovenop al die fysieke voordelen geeft zwemmen jou, als loper, ook de mogelijkheid om nieuwe doelen te stellen. Waarom zou je de SwimRun eens niet proberen, om de twee sporten te combineren?

NAAR BOVEN