CROSSTRAINING: WAAROM ZWEMMEN COMBINEREN MET LOPEN?

Wees eerlijk, het vooruitzicht om in dat koude water te duiken met een spannende badmuts en zwembril (waarvan je de sporten 3 uur later nog ziet rond je ogen) is niet meteen aanlokkelijk. Veel lopers zwemmen dan ook alleen wanneer ze niet anders kunnen, bijvoorbeeld tijdens een blessure of recuperatieperiode. Nochtans zal je beter gaan lopen als je enkele zwemsessies inlast in je trainingen, want het is een zeer efficiënte aanvulling op je trainingen. Je leest de uitleg hier.

ZWEMMEN EN LOPEN: WAAROM?

1. Zwemmen als actieve recuperatie

Zoals je weet is zwemmen een 'gewrichtsvriendelijke' sport. We kunnen het niet genoeg herhalen, maar het is een van je beste bondgenoten tijdens de recuperatie na een intense inspanning, of om in vorm te blijven tijdens een gedwongen pauze. Door te zwemmen gaan de spieren wat meer ontspannen en 'zachter' werken, zelfs bij spierpijn. Je hebt het vast en zeker al wel eens gevoeld, de ontspanning van je spieren na een zwemsessie. Dat vind je bijna alleen in deze sport ...

Het gebruik van een pull-buoy voor de ontspanning van je beenspieren kan nuttig zijn.

 

2. Zwemmen voor een betere ademhaling

Zwemmen zorgt voor een aanpassing van je ademhalingsgewoonten, voor de training van inspanningen in hypoxie (vermindering van de hoeveelheid zuurstof in de organen). Het doel? Meer uithoudingsvermogen in open lucht, en kortademigheid vermijden tijdens het lopen.

 

3. Zwemmen voor betere loopprestaties

Algemeen gezien werkt zwemmen zeer efficiënt op de toename van je spierkracht, dankzij de weerstand van het water. Nochtans is het werk dat de spieren moeten verrichten volledig anders dan tijdens het lopen. Het is tevens ook een 'cardiosport', die het hart stimuleert en zijn capaciteiten verhoogt. Zeer nuttig voor runners!

 

4. Voor een efficiëntere bodytraining

Zwemmen heeft als voordeel dat het heel het lichaam versterkt, en niet alleen de lagere spieren zoals bij lopen. Een goede manier om het evenwicht in je lichaamsbouw te herstellen met mooi gevormde spieren.

Maar nog belangrijker: zwemmen heeft ook een invloed op de training van je buik- en rugspieren. En zoals je weet worden deze zones vaak aangesproken bij het lopen. Indien je daar niet over voldoende spierkracht beschikt, loop je het risico op verzwakking. Dat is de reden waarom er vaak rugklachten optreden bij deze sport.

Crawl of rugcrawl is vooral handig voor het versterken van de buikriem, omdat de diepe spieren voortdurend moeten worstelen om het bekken op zijn plaats te houden en rechtdoor te zwemmen.

 

5. Zwemmen om de eentonigheid van het lopen te doorbreken

Last but not least: zwemmen breekt de routine in je looptrainingen! Als je zwemt, doe je inspanningen in een volledig andere omgeving, met een grote diversiteit aan oefeningen die nuttig voor je zijn als loper. Je kan met een goed trainingsschema trouwens perfect je loopsessies nabootsen. Zo veel variatie als loper, heerlijk toch?

ONTDEK DE COLLECTIE

NAAR BOVEN