De 10 beste yogahoudingen om je rugpijn te verzachten 

Rugpijn is een van de voornaamste redenen waarom mensen aan yoga beginnen te doen. Dit zijn 10 yogahoudingen die je rugpijn verzachten, zodat je helemaal kunt ontspannen.

Stel je voor: je wordt 's ochtends wakker en je hebt helemaal geen rugpijn! Een echte droom, nee? Rugpijn wordt een echte plaag, en iedereen, jong en oud, man en vrouw, krijgt ermee te maken. Wil je een gemakkelijke tip om je rugpijn te verzachten? Yoga! Je geloof het misschien niet, maar er zijn ontelbare types yoga die je een oplossing kunnen bieden. Het ontspant de gespannen spieren in je rug en verlicht je pijn. Op naar een gezonder en gelukkiger leven!

 

Yoga heeft veel bewezen voordelen voor ons lichaam. Het speelt een rol in onze mentale en fysieke gezondheid, vermindert onze stress, verhoogt onze concentratie enzovoort… Yogahoudingen tegen rugpijn kun je zien als een onschadelijk geneesmiddel dat je regelmatig en zonder te twijfelen kunt innemen. Yoga is een therapie voor je geest en je lichaam. Deze bewegingsleer is gekend om zijn talrijke houdingen en is een prima manier om je van die eeuwige rugpijn af te helpen. Als je de oefeningen juist uitvoert zullen je spieren zich ontspannen en kun je je lichaam versterken, waardoor de pijn verdwijnt. Door dagelijks aan yoga te doen leer je naar je lichaam te luisteren. En door je op je lichaam te concentreren kun je precies voelen waar je lichaam pijn doet, waar je spanning vasthoudt en waar er onevenwicht is. Juist daarom is yoga zo onmisbaar bij de behandeling van rugpijn.

 

In de eindeloze zee van gezondheidsproducten en -oefeningen, ontworpen door een massa ongezonde of fitnessfreaks, bestaan er natuurlijk talrijke andere methodes tegen rugpijn. Dat kunnen andere oefeningen zijn, geneesmiddelen, ruggordels of nog andere dingen. Maar waarom dan precies yoga? De eeuwige vraag die jij je misschien ook wel zult stellen. Wij hebben het antwoord. Deze eeuwenoude traditionele bewegingsleer is, in tegenstelling tot andere vermoeiende oefeningen, niet alleen goed voor je fysieke pijn, maar ook voor de perceptie van pijn en mentale gezondheid. Het gebruik van verschillende houdingen spreekt verschillende spieren aan, die op hun beurt hele spiergroepen versterken waardoor je hele lichaam sterker wordt. De meeste houdingen versterken je rugspieren, en helpen de wervelkolom om een mooi rechte houding aan te nemen zonder je rug te belasten. Als er geen stress meer in je wervels zit, ontspan je je spieren beter en worden die gezonder. Zo blijf je gemakkelijk uit de klauwen van het rugpijnmonster. Een gezonde rug en een pijnloos leven, daar droomt iedereen toch van? Laten we nu eens kijken naar wat die 10 beste types yoga tegen rugpijn zijn, die je een beter leven zullen geven

10 De beste types yogahoudingen tegen rugpijn

1. De uitgerekte driehoek

Yoga tegen rugpijn

Verken hoe flexibel je lichaam is, er zitten echte mirakels in verborgen. Spreid je beide handen en armen en ga in spreidstand staan. Raak nu met je vingers je gestrekte voeten aan en vorm zo een driehoek met je lichaam. Hiermee kun je je spieren, je wervelkolom en je benen stretchen en de pijn in bepaalde gebieden verzachten. Samen met de pijn verminderen ook je stress en angsten. Het idee alleen al zal je blij maken!

2. Neerwaarts kijkende hond

Yoga Asanas (houdingen) tegen rugpijn

Klinkt gek! Maar werkt verbluffend goed. Deze houding heeft wat weg van je push-uphouding, maar het is slechts een miniversie. Je hoeft er niet helemaal voor te gaan neerliggen. Ga op je handen en knieën zitten, met je schouders boven je handen en je heupen boven je knieën. (zoals een hond dus, zoals de naam laat blijken. Misschien is dit net de reden waarom honden nooit rugpijn hebben!). Steun nu op je handen en ga op je voeten staan door je knieën te strekken. Herhaal tot je begint te zweten, het versterkt je spieren!

3. Zit en draai

Yoga tegen rugpijn

Misschien wel de beste stretchoefening voor minder fervente sporters! Ga zitten met gestrekte benen, hef je linkerbeen op en zet je voet aan de andere kant van je rechterbeen neer. Zet je linkerhand precies achter je linkerzitbeenknobbel. Blijf lekker in- en uitademen terwijl je je bovenlichaam roteert en zo je spieren stretcht. Blijf ongeveer 1 minuut in deze asana en herhaal dan aan de andere kant. Een heel efficiënte oefening tegen rugpijn!

4. De Duif

Yoga tegen rugpijn

Deze oefening tegen rugpijn is minder gemakkelijk dan het klinkt. Voor beginners kan ze weleens een uitdaging zijn, maar ze is zeker de moeite waard! Begin in de neerwaarts kijkende hond-houding, met je voeten samen. Hou deze positie 5 tot 10 minuten aan en verwissel dan van kant. (denk erom: haast en spoed zijn zelden goed, doe deze oefening langzaam zodat je je niet bezeert)

5. Kat en Koe

Yoga tegen rugpijn

Zoals de naam al laat uitschijnen moet je hier de houding van een kat of een koe aanhouden, dus op handen en knieën. Beweeg je nek hierbij langzaam naar boven en naar beneden, met holle en bolle rug, om je rugspieren te ontspannen. Dit is een gemakkelijke, maar effectieve oefening.

6. De Sprinkhaan

Met deze oefening zouden we wel eens allemaal voor altijd van onze rugpijn kunnen afraken, maar het zal wel wat tijd kosten. Ga op je rug op de grond liggen en hef je armen en benen zachtjes op. Druk met elke ademhaling je onderrug tegen de grond. Zo raak je op een gemakkelijke manier van je spanning af.

7. Babycobra

Yoga tegen rugpijn

Deze oefening kun je vlak na de Sprinkhaan doen. Je hebt de spieren in je onderrug al geactiveerd, een dubbel voordeel dus. Bij de babycobra duw je je bovenlichaam omhoog door je armen en schouders te gebruiken. Gebruik ook lichtjes je rugspieren (maar blesseer je niet). Hou je schouders mooi laag en ontspannen zodat je geen spanning creëert in je bovenrug. Het is natuurlijk wel de bedoeling om je rugpijn te verminderen en niet erger te maken.

 

8. Voorwaartse buiging

Yoga tegen rugpijn

Deze voorwaartse buiging voer je uit door met gestrekte benen te gaan zitten. Het is een van de meest gebruikte yogahoudingen tegen rugpijn. Buig voorover vanuit je heupen en probeer je voeten te raken. In het begin zal dit wat moeilijk gaan, maar oefening baart kunst! Deze asana helpt bij nek- en rugpijn.

 

9. Benen strekken

Yoga tegen rugpijn

Bij deze oefening vertrek je door op je buik op de grond te gaan liggen. Hou je heupen, benen en voeten op de grond en hef langzaam je hoofd, nek en borstkas op. Strek je armen voor je om het gewicht van je lichaam in evenwicht te houden. Vergeet niet te ademen om je bloedcirculatie te boosten.

10. Benen tegen de muur

Yoga tegen rugpijn

Na alle inspannende houdingen die je doen zweten is dit iets waarvan je helemaal kunt genieten en relaxen. Laat je spieren rusten en ontspan je lichaam en geest. Hou je benen mooi recht naar boven, kom tot rust en val misschien zelfs in slaap! Wauw! Slapen en tegelijkertijd een oefening doen, klinkt goed hé!

Dit waren enkele van de beste yogahoudingen tegen rugpijn. Luister naar je lichaam en behandel het met veel liefde. Zo hoeft je het nooit uit te schreeuwen van de pijn. Maak een gewoonte van je yoga-oefeningen, rust roest! Je lichaam heeft al genoeg pijn moeten verdragen, nu is het tijd om te genezen.

NAAR BOVEN