De 10 recuperatietoppers

Hoe kun je recupereren na een inspanning, en waarom is dat goed voor je?

Sporten gaat altijd gepaard met een zekere vermoeidheid van het lichaam in verhouding tot je trainingsniveau en de fysieke belasting: duur, intensiteit en regelmaat!

Om goed te kunnen recupereren, moet je luisteren naar je lichaam en begrijpen wat het je vertelt. Zo kun je inspanningen leveren zonder dat je je reserves moet aanspreken, en zet je betere prestaties neer zonder gevaar voor chronische uitputting en blessures. Checklist van onmisbare recuperatieproducten:

 

Aptonia recuperatie
Nummer 1

Hydratatie

In je gewone dagelijkse leven moet je minstens 1 liter water per dag drinken. Tijdens het sporten verlies je door transpiratie 1 tot 2 liter water per uur dat je traint. Dit wil zeggen dat je minstens 1 liter water per dag meer drinken. Houd daar rekening mee!

number2

Voeding

Wat er op je bord komt, bepaalt mee hoe je presteert tijdens het sporten. Zorg voor een aangepast dieet, en houd je vormgewicht in het oog.

Nummer 3

Koude

Koude is een uitstekend middel om recuperatie de bevorderen. Je kunt koude lokaal toepassen op een gewricht, of je kunt een koude douche nemen na je training.

Nummer 4

Stretchen

Ook als je niet in wedstrijdverband traint, is stretchen na een sessie heel doeltreffend om recuperatie te bevorderen en de normale toestand van de spieren te herstellen. Neem 5 tot 10 minuten om je spieren los te maken en te ontspannen. Je kunt ook wat rustige muziek opzetten en ontspannen door sofrologietechnieken toe te passen. 

Aptonia massage
Nummer 5

Massage met accessoires

Maak heen-en-weerbewegingen of cirkelvormige bewegingen op de spierengroep. Voer de zelfmassage langzaam uit en minstens 5 minuten voor elke spierengroep. Oefen daarbij voldoende druk uit. Laat je indien mogelijk masseren door een professionele masseur of masseuse, want verschillende massagetechnieken zijn echt gunstig voor een goede recuperatie.

Nummer 6

Handmassage

Masseer jezelf met olie, crème of balsem op basis van essentiële oliën. Deze producten zijn heel eenvoudig te gebruiken en hebben een bewezen heilzaam effect of je lichaam.

Nummer 7

Compressie

Je kunt ook drainagetechnieken gebruiken en leggings, kousen of sleeves dragen die de bloedsomloop en terugstroom van het bloed bevorderen. Dit helpt om zware benen te vermijden en vermindert spiervermoeidheid.

Nummer 8

Warmte

Thermotherapie helpt om toxines te verwijderen en gespannen spieren te ontspannen. Een sauna is een perfect voorbeeld hiervan.

elektrostimulatie
Nummer 9

Elektrostimulatie

Met de juiste uitrusting, een correcte plaatsing van de elektroden en een aangepaste stroomsterkte kun je op passieve wijze recupereren door het pijngevoel te verzachten en de bloedsomloop in de spieren te verhogen.

Nummer 10

En hoe zit het met medicijnen?

Vermijd om ontstekingsremmers of pijnstillers te nemen, tenzij je arts ze heeft voorgeschreven. Geef de voorkeur aan homeopathische behandelingen indien nodig. Je mag echter wel onbeperkt gebruikmaken van de 9 andere mogelijkheden die we hier hebben uiteengezet!

NAAR BOVEN