DE GUNSTIGE EFFECTEN VAN ZWEMMEN OP DE FYSIEKE GEZONDHEID

Als je dit artikel leest, betekent dat ongetwijfeld dat ook jij al hebt gehoord van de gunstige invloed van zwemmen op je fysiek. Daarom wil je graag begrijpen in welke mate zwemmen een effect heeft op de fysieke gezondheid en waarom zwemmen door fysiotherapeuten zelfs wordt aangeraden als preventie voor bepaalde soorten chronische pijn. Ik heb dus navraag gedaan om jullie een top 6 te kunnen voorleggen van de gunstige effecten van zwemmen.

 

En aan het einde van dit artikel zal je ongetwijfeld meer dan ooit zin hebben om in het water te duiken!

Bewegen zonder impact op de gewrichten
1

BEWEGEN ZONDER IMPACT OP DE GEWRICHTEN (chapter 1)

Om fysiek in vorm te zijn en te blijven wordt aangeraden een regelmatige fysieke activiteit te beoefenen. Maar vaak kan sport negatieve gevolgen hebben voor je lichaam: kniepijn, spierpijn, rugklachten … Eén van de grote voordelen van zwemmen is dat deze sport lief is voor je gewrichten, aangezien het een sport is zonder schokken.   Zwemmen zorgt er dus voor dat je “gaat bewegen”, maar zonder onaangename gevolgen voor je gewrichten. Er bestaat zelfs een positief effect voor die gewrichten, want je werkt op soepelheid en versterkt ze.   Als je artrose hebt, zoals meer dan 10 miljoen Fransen, zal zwemmen helpen om te werken op de omvang van je gewrichten en de pijn verzachten. Als je nog niet in het water bent gedoken, kan je het erover hebben met je dokter of fysiotherapeut. Dan verneem je welke de goede slagen en bewegingen zijn naargelang de pijn die je hebt.

Je gewicht controleren of vermageren
2

JE GEWICHT CONTROLEREN OF VERMAGEREN (chapter 2)

Zwemmen is een van de meest energievretende sporten! Je mag rekenen op ongeveer 400 verbrande calorieën per uur zwemmen aan gematigde snelheid, en je kan tot zelfs 900 calorieën verbranden tijdens een intensieve zwemsessie. Een ideale sport dus om te vermageren of je gewicht op peil te houden.   In het kader van gewichtsverlies raden we je aan te zwemmen gedurende 40 minuten, 3 tot 4 keer per week. Ontdek ons programma om je te helpen met zwemmen gewicht te verliezen.   Om je gewicht onder controle te houden volstaan 2 tot 3 zwembeurten per week. Vergeet niet dat wonderen niet bestaan, de sleutel tot succes is en blijft de combinatie van fysieke activiteit met een evenwichtige voeding. Nogmaals: aarzel niet professionele hulp te zoeken, bijvoorbeeld van een voedingsdeskundige. Die kan helpen een correcte voeding te bepalen voor het bereiken van je doel.

Het volledige lichaam gespierder maken
3

JE HELE LICHAAM GESPIERD MAKEN (chapter 3)

Vind je dat je spieren wel wat strakker kunnen? Heb je zin om een beetje spiermassa bij te kweken en je zo beter in je vel te voelen?Een uitstekende beweegreden! Maar werken aan je spiermassa is niet alleen een kwestie van esthetiek. Werkende spieren zorgen immers voor talrijke fysieke voordelen:   - Verbetering van de houding - Vermindering van chronische pijn (rug, schouders, knieën, …) - Voorkomen van de risico's op blessures en botontkalking - Behoud van het skelet - Vloeiende bewegingen (vooral na 60 jaar)   Je hebt het al begrepen: je spieren verstrakken en doen werken is belangrijk voor de gezondheid.   Zwemmen zorgt ervoor dat je al je spieren op een efficiënte manier doet werken, zonder pijn. Het is inderdaad zo dat het menselijk lichaam voor 80% drijft in het water, waardoor de bewegingen makkelijker uit te voeren zijn en de weerstand van het water toestaat de spieren te doen werken in de diepte.   Nog een positief effect voor je fysieke vorm: tijdens een zwemsessie wordt uitgebreid beroep gedaan op de buikspieren, die vaak moeilijk te bereiken zijn.En sterkere buikspieren zorgen ervoor dat je je houding kan verbeteren, vooral als je een zittend beroep hebt, en helpt bij het verlichten van rugpijn. Kortom: je lichaam zal je dankbaar zijn!

Doe je hart werken en verbeter je ademhalingsvermogen
4

DOE JE HART WERKEN EN VERBETER JE ADEMHALINGSVERMOGEN chapter 4)

Zwemmen is een zogenaamde “cardio” sport. En zoals alle andere cardiosporten, helpt ze bij het ’onderhoud van één spier in het bijzonder, en dat is je hart. Zoals voor alle spieren geldt dat hoe meer je je hart traint, hoe beter het werkt. Een uur zwemmen aan gematigde snelheid tenminste driemaal per week zorgt naar schatting voor een verbetering van 12% van de prestaties van het hart … Indrukwekkend!   Zwemmen heeft ook een positief effect op je ademhaling. Het is natuurlijk zo dat bij zwemmen de ademhaling doorslaggevend is voor de zwemtechniek: weten wanneer en hoe je moet ademhalen. Als je tijdens je zwemsessie deze vaardigheid verkrijgt, zorgt dat ervoor dat je je longcapaciteit verhoogt maar ook dat je de toevoer van zuurstof naar de spieren verhoogt tijdens de inspanning.   Tenslotte is het goed om weten dat het beoefenen van een cardioactiviteit het gevoel geeft dat je meer energie hebt, en dat gedurende de rest van de dag. Voel je je opeens een beetje moe? Rep je dan naar het zwembad om terug in vorm te komen en energie op te doen!

Verbeter je bloedsomloop
5

VERBETER JE BLOEDSOMLOOP

Heb je last van zware benen, houd je vocht op en heb je een slechte bloedsomloop? Vraag het dan maar aan je dokter: zwemmen is één van de beste sporten om je te helpen bij het verbeteren van de bloedafvoer.   Waarom? Als je zwemt herhaal je ettelijke bewegingen en de spieren worden afwisselend op- en ontspannen. Het is die afwisseling die de bloedsomloop stimuleert. Uiteraard kan dit niet als vervanging dienen voor het consult bij een deskundige; die zal de juiste raad kunnen geven, op maat van je noden en gezondheid.   Bovendien zorgt het contact van het water met de huid bij elke beweging voor een vochtafdrijvende massage, die helpt in de strijd tegen cellulitis. Bye bye, vetkussentjes!

Verhoog je levensverwachting
6

VERHOOG JE LEVENSVERWACHTING (chapter 6)

Ben je verbaasd over dat laatste punt? En toch is het helemaal waar! Een studie van “The international journal of aquatic research and education”, uitgevoerd bij 40 000 mannen van 20 tot 90 jaar, heeft aangetoond dat het sterftecijfer bij zwemmers 50% lager ligt dan bij mannen die een zittend leven leiden en zelfs tegenover mannen die regelmatig wandelen en rennen! Wees maar zeker, toen wij deze studie ontdekten hebben we hetzelfde gedaan als jij doet op het moment dat je dit leest.   Bovendien heeft zwemmen positieve effecten op talrijke ziekten : cholesterol, verhoogde bloeddruk, astma, hartziekten en zelfs suikerziekte.   Bij personen met diabetes type 2 bijvoorbeeld zorgt zwemmen voor een verhoogde gevoeligheid aan insuline, en ook voor een beter evenwicht in de bloedsuikerspiegel en het gewicht, dankzij het hoge energieverbruik tijdens een zwembeurt.   Bovendien zorgt zwemmen ervoor, in het geval van verhoogde bloeddruk, dat in rust de bloeddruk daalt, met dank aan de regelmatige zwembeurten. Ook wie aan astma lijdt kan, met aangepaste oefeningen, de ademhalingscapaciteit verhogen.

Je kent nu alle gunstige fysieke effecten van zwemmen. Als je al aan zwemmen doet, ben je nu ongetwijfeld gemotiveerder dan ooit. Als je op het punt staat te beginnen met zwemmen, heb je nu de lijst voor je met alle positieve effecten die je eruit zal kunnen halen.

 

Heb je nog een ander gunstig effect van zwemmen opgemerkt? Deel het dan met ons in de commentaren.

 

NU IS HET AAN JOU!

NAAR BOVEN