DE JUISTE VOEDING OP EEN WANDELTOCHT

Wandelen is een buitenactiviteit waarbij je nieuwe dingen ontdekt en tegelijk aan lichaamsbeweging doet. De langdurige inspanning, grote hitte of kou en de hoogte vergen veel energie van het organisme. Hoe langer de tocht, hoe vooruitziender je moet zijn bij het inpakken. Vergeet niet dat maaltijden, snacks en vooral drinken essentieel zijn voor een geslaagde tocht.

number_1

DE MAALTIJDEN MOETEN JE ENERGIEVERBRUIK DEKKEN!

Een wandeltocht vraagt een langdurige inspanning op oneffen terrein. Bij de keuze van je voedingsmiddelen moet je dus rekening houden met je energieverbruik, de strijd tegen vermoeidheid, de strijd tegen de kou en soms hoogteverschijnselen. De maaltijden gedurende de dag moeten evenwichtig zijn en voldoende calorieën leveren om de behoefte te dekken, tijdens een hele dag wandelen verbruik je maar liefst 2000 tot 3000 kcal. Afwisseling in de maaltijden is ook belangrijk om de eetlust te stimuleren die op grote hoogte vaak minder goed is.

de-juiste-voeding-op-een-wandeltocht
number_2

HOE HET ONTBIJT ORGANISEREN?

De eerste maaltijd van de dag is essentieel voor een goede start en om dipjes te vermijden en ook te voorkomen dat je de hele tocht lang loopt te snacken. Die maaltijd moet vooral koolhydraten leveren om je langdurig energie te geven. Geef de voorkeur aan voedingsmiddelen met lage glycemische index (vroeger complexe koolhydraten genoemd) zoals brood, ontbijtgranen ... In de handel vind je ook kant-en-klare ontbijten zoals ultra breakfast (product) , een poeder dat je oplost in water om een romige crème te maken. Een bijzonder handig ontbijt om mee te nemen! Die energieaanvoer moet vergezeld gaan van een warme drank, ideaal om je op te warmen in de kille ochtenduren. Het ontbijt moet ook fruit, fruitsap of vruchtenmoes bevatten om een minimum aan vitaminen te leveren.

number_3

HOE HET MIDDAGMAAL ORGANISEREN?

Het middagmaal wordt vaak heel snel genomen, doorgaans in de vorm van een picknick. Het moet vooral bestaan uit zetmeelhoudende producten zoals volkorenbrood als je kiest voor een sandwich of boterham, of volkorenpasta of -rijst indien je een slaatje kiest.

Voorbeeld van een maaltijd:

- Brood, ham, kaas, sla en boter of een beetje mayonaise als extra of, als je liever een slaatje eet: pasta, koude blokjes varkensvlees, tomatenblokjes, maïs, augurken met een vinaigrette bij
- Fruit

Soms is het moeilijk om bederfbare voedingswaren mee te nemen, vooral wanneer je een meerdaagse tocht maakt, maar goed eten is uiterst belangrijk.

Voorbeeld van een maaltijd voor een meerdaagse tocht:

- Brood met tonijn of een lichte terrine op basis van gevogelte of ham
- Vruchtenmoes

Die maaltijd is in elk geval rijk aan koolhydraten en arm aan vetten zodat hij gemakkelijk verteerbaar is en je probleemloos en snel je tocht kunt voortzetten. Vergeet niet dat voldoende drinken het allerbelangrijkste is tijdens je hele tocht. Vermijd echter zoveel mogelijk alcoholhoudende dranken.

de-juiste-voeding-op-een-wandeltocht
number_4

HOE HET AVONDMAAL ORGANISEREN?

Heb je besloten om te overnachten in een tentje? De avondmaaltijd is belangrijk omdat ze je moet helpen recupereren van de inspanningen van de dag en ervoor zorgen dat je de volgende ochtend in topconditie weer kunt vertrekken. Die maaltijd is vaak wat uitgebreider dan het middagmaal omdat je meer tijd hebt. Ze moet dus voldoen aan de behoefte na een hele dag van inspanning en tegelijk een aangenaam moment zijn. Vergeet niet dat het avondmaal ook licht en gemakkelijk mee te nemen moet zijn. Het avondmaal kan starten met een gevriesdroogde soep. Kies een soep met vermicelli, die levert meer energie of/en soep met stukjes kip of vis voor een hogere eiwitaanvoer. Na de soep kun je pasta eten, gemakkelijk mee te nemen en vooral heel energierijk, samen met een eiwitrijk voedingsmiddel in de vorm van conserven, tonijn bijvoorbeeld. Om het vervoer te vergemakkelijken en vooral meer variatie te brengen in je maaltijden, kun je ook kiezen voor vriesdroogmaaltijden (producten) die speciaal bestudeerd zijn voor dit type inspanning. Dergelijke maaltijden zijn licht, gemakkelijk mee te nemen en vooral gevarieerd: Pasta met rijst en kip (artikel), pasta bolognaise (product) gehakt parmentier (maaltijd)... Het dessert na de maaltijd kan bestaan uit vruchtenmoes of een rijsttaartje voor de aanvoer van extra koolhydraten.

de-juiste-voeding-op-een-wandeltocht
number_5

MOET JE ETEN TERWIJL JE STAPT?

Een tocht kan verschillende uren of zelfs meerdere dagen duren en net als bij elke duurinspanning heeft het organisme behoeften waaraan voldaan moet worden. Drinken Het wordt aanbevolen om regelmatig te drinken de hele tocht door. Toch is het vaak moeilijk om genoeg water mee te nemen. Hoe kom je aan water? Een paar tips: - Wanneer je langs een berghut komt, profiteer er dan van om je voorraad drinkwater helemaal aan te vullen,
- Wanneer je langs een dorp komt waar een kerkhof is, denk er dan aan om hier je watervoorraad aan te vullen, kerkhoven hebben altijd een kraan met drinkwater.
- Als je het water uit een rivier drinkt, gebruik dan tabletten die alle gevaarlijke micro-organismen uit dit water verwijderen. Snacks Om de hele dag lang een regelmatig tempo aan te houden, gun je jezelf af en toe een pauze met een snack om nieuwe energie op te doen. Graanrepen, gedroogd fruit en/of energierepen beantwoorden perfect aan die behoefte en zijn gemakkelijk mee te nemen.

NAAR BOVEN