DE KASSEIKLASSIEKERS:

TIPS & TRICKS VOOR JOUW PERFECTE CYCLO!

Droom jij ervan om de finish te overschrijden in de mythische Ronde Van Vlaanderen? Of neem je deel aan de cyclos van andere voorjaarsklassiekers zoals Parijs-Roubaix, Dwars door Vlaanderen of Gent-Wevelgem? Haast alle voorjaarsklassiekers hebben een versie op maat van wielertoeristen. Zin om deel te nemen? Neem dan wel best onze tips over het rijden op kasseien in acht!
 

foto1

Als je voor het eerst een kasseistrook opdraait, weet je niet goed wat je overkomt. Het lijkt alsof je fiets volledig uit elkaar gaat vallen, maar dat is gelukkig niet het geval. Toch zijn er enkele tips waarmee je deze hobbelige intermezzo’s toch net dat tikkeltje comfortabeler kan maken. 

Je banden komen als eerste in contact met de kasseien. Door te kiezen voor een iets bredere band, krijg je meer grip en dus meer controle. Als je bovendien ook je bandendruk net iets lager zet als op een gewoon fietstochtje, zal je ook merken dat de schokken net iets zachter geabsorbeerd zullen worden.

foto2

De lichaamsdelen die het meest afzien op kasseistroken zijn ongetwijfeld je handen. Zij die het al hebben meegemaakt, weten ongetwijfeld waar we het over hebben. Toch zijn er ook hier enkele tips te rapen die de pijn in je vingers net iets draagzamer kunnen maken. Draag bijvoorbeeld altijd handschoenen op kasseien. Sommige profs achten het niet nodig, maar een belangrijk verschil is daarbij de snelheid waarmee zij over de kasseien ‘vliegen’. Hoe hoger je snelheid, hoe minder je de impact van een kasseistrook voelt. Maar voor de doorsnee wielertoerist zullen handschoentjes toch altijd welgekomen zijn. Handschoenen beschikken namelijk toch over kleine stootkussentjes, die de vibraties op je stuur verzachten. Ook een extra stuurlint leggen heeft dezelfde functie. Maar nog belangrijker is de greep van je handen. Vele wielertoeristen hebben de (logische) reflex om hun stuur zeer goed vast te grijpen op een kasseistrook, maar laat dat nu net iets zijn wat je niet mag doen! De beste houding is handen losjes op het stuur, en zeker niet hard knijpen. 
 

Wat betreft kledij, gelden dezelfde ‘regels’ als op andere fietstochtjes in het voorjaar. Het weer is vaak zeer wisselvallig, en harde windstoten of zware regenbuien zijn nooit uit te sluiten van februari tot en met april. Voorzie dus altijd een goede wind- en/of regenstopper die je makkelijk weer kan opbergen in je achterzak indien nodig. Is het toch droog, maar schommelen de temperaturen een beetje tussen korte en lange mouwen, dan kan je altijd een paar been- en armstukken voorzien. Op een paar seconden heb je die namelijk - eventueel zelfs als rijdend - aangetrokken. Een buff, dikke handschoenen en een muts voor onder je helm zijn zeker geen overbodige luxe als het koud is.

foto3

Ondanks dat het nog niet heel warm is, en je misschien niet zo zal zweten op de fiets zoals in de zomer, is het uiterst belangrijk dat je genoeg eet en drinkt. Je staat voor een zware inspanning met veel klimmetjes en kasseistroken, en dus verbrand je zeer veel calorieën. Energie terug opnemen is dus een must! En hierbij geldt de gouden regel: als je honger begint te krijgen, is het eigenlijk al te laat … Je plant dus best vaste momenten in (bijvoorbeeld om de 20 à 30 km) om even een energiereep (of een stukje) binnen te spelen. Want een hongerklop wil je écht niet meemaken, zeker niet op zulke momenten. 

Ook drinken is zeer belangrijk, want te weinig vocht opnemen kan al snel leiden tot krampen in de benen, in de maag, of tot andere dehydratatieverschijnselen.
Om je te helpen met de keuze van je drank en voeding ontwikkelde Decathlon een heuse voedingsgids, die je gratis je persoonlijke voedingspakket samenstelt!

Het allerbelangrijkste om tijdens de kasseiklassiekers te presteren is natuurlijk je huidige vorm en conditie. Maar met deze tips kan je misschien wel rekenen op die paar procentjes extra, die je nodig hebt om nét die dag de beste van jouw pelotonnetje te zijn. Veel succes!

NAAR BOVEN