DE MENTALE VOORBEREIDING VAN THIERRY BREUIL VOOR EEN WEDSTRIJD

Je hersenen spelen een cruciale rol in het bereiken van een sportief doel: het is vaak je wilskracht die je helpt om je grenzen te verleggen.

Thierry Breuil, een ervaren trailloper, vertelt ons zijn geheimen om zijn fysieke capaciteiten uit te dagen en zijn tijden scherper te stellen.

DE VOORBEREIDING

Eerst en vooral bereid ik al mijn wedstrijden minutieus voor: de bevoorradingen uitdokteren, de afstand ertussen, de inhoud van mijn tas, de voeding tijdens de wedstrijd … Ik laat niets over aan het toeval zodat ik alle kansen aan mijn zijde heb en me sereen kan concentreren op mijn wedstrijd. Mijn laatste trainingen loop ik met het profiel van de wedstrijd in het achterhoofd, en alles wat ik heb kunnen verzamelen aan informatie en voorbereidingen probeer ik me te herinneren: weer van de wedstrijddag, vertrekuur, wat ik ga eten als ontbijt ... Kortom, alle randinfo.

POSITIEF DENKEN

En dan is het zover. Tijdens de wedstrijd moet je jezelf mentaal overtuigen dat je in vorm bent en dat alles goed gaat. Ik moedig mezelf vanbinnen aan door te proberen me te ontspannen en op zoek te gaan naar alles wat me een positief gevoel kan geven (bijvoorbeeld voor de spieren). Ik concentreer me ook op vrolijke gedachten: wat me een goede prestatie kan opleveren, de personen die me dierbaar zijn …

RELATIVEREN

Als de wedstrijd moeilijk wordt, overtuig ik mezelf er in de eerste plaats van dat ik nog meer kan vragen aan mijn lichaam dat afziet. Dat mijn hoofd me verder zal brengen, dat het niet erg is om enkele minuten of kilometers pijn te hebben. Bij mij is het allemaal een kwestie van relativeren: wat stelt een beetje pijn op een bepaald moment voor, vergeleken met het plezier om een wedstrijd te winnen of gewoon je doel te kunnen behalen? Pijn is snel vergeten als je een succes op zak hebt!

DENKEN AAN JE DIERBAREN

Sommigen lopen voor zichzelf, anderen, zoals ik, lopen voor anderen. Daarmee bedoel ik dat ik geluk vind ik het plezier dat ik anderen geef door een wedstrijd te winnen. 

Ik beeld me de vreugde van mijn dierbaren in, van mijn dochters, en dat helpt me om tot het uiterste te gaan, niet los te laten en te blijven doorgaan, zonder toe te geven. 

MIJN MOTIVATIE VINDEN

Uiteraard is elke hardloper anders. Het is belangrijk om jezelf goed te kennen en te weten op welke beelden, ideeën, motivaties je moet focussen zodat je ze kan gebruiken als een soort reddingsboei om verder te geraken. Ze moeten al de rest overschaduwen zodat je enkel het beste van de wedstrijd onthoudt!

NAAR BOVEN