DE PILATES-METHODE : WAAROM IS ZE ZO DOELTREFFEND?

“Pilates or Contrology is stretching with strength in control of the mind” - Joseph Pilates

Je lichaam harmonieus ontwikkelen, een slechte houding uitgommen, je energie weer terugvinden en lichaam en geest stimuleren…Dat is de belofte van de geestesvader van Pilates! Nieuwsgierig? NYAMBA vertelt je alles wat je moet weten over deze methode.

wat_is_pilates_domyos
number1_decathlon

WAT IS PILATES?

Pilates is een methode die gericht is op bewust bewegen. Je probeert controle te vinden in je bewegingen en je hersenen te gebruiken om de juiste spieren aan te sturen en los te laten.  Zo gaat bewegen iets heel precies en uitgebalanceerd worden. Deze connectie tussen mind & body, samen met de juiste ademhaling, zorgt ervoor dat het makkelijk en moeiteloos lijkt. 

Pilates is een bewegingssysteem dat ontwikkeld werd op verschillende toestellen, zoals de ‘reformer’, om de natuurlijke veerkracht van het lichaam te challengen met de weerstand van echte veren. De mat, het meest beoefende en gekende accessoire, werd gebruikt als huiswerk of om het niveau van de beheersing van de oefeningen te checken.

number_2

WAT ZIJN DE BELANGRIJKE BEGINSELEN VAN DEZE DISCIPLINE?

DE 6 BASISBEGINSELEN VAN PILATES

Joseph Hubertus Pilates is geboren in Duitsland als eender ziekelijk kind. Door te focussen op een betere ademhaling en tot een correcte manier van beweging te komen, overwon hij zijn klachten. Met dit succes legde hij zich toe om zijn kennis met iedereen te delen. Na WO I is hij geëmigreerd naar New York, waar hij zijn eerste ‘Contrology’ studio opende in de buurt van Broadway. Hoewel hij met zijn studio veel dansers en acteurs aantrok, is de methode van Pilates vooral gericht op het mannelijk lichaam. Na zijn dood is de methode onderhevig geweest aan tendensen en vervrouwelijkte ze steeds meer en meer. 

De discipline berust op 6 basisbeginselen, die de sleutels vormen tot succes:

ADEMHALING

‘The first and last act of mankind.’ Je ademt een diepe flankademhaling, met de nadruk op de uit-ademhaling. Inademen door de neus gedurende 4 tellen, uitademen door de mond voor 6 tellen. Op deze manier gebruik je optimaal je longen en ribben en vergroot je je longcapaciteit. 

CONCENTRATIE

Je bent heel bewust bezig om nieuwe neurologische linken te leggen tussen je brein en je lichaam. Je moet voelen, denken, ademen en bijsturen. Zeer mindful bezig blijven is dus de boodschap.

CENTRERING (BALANS)

Een uitgebalanceerd lichaam, waarbij links en rechts, onder- en bovenlichaam, de voorkant en de achterkant even sterk ontwikkeld zijn én even goed in staat zijn om te stabiliseren. Er wordt gewerkt vanuit de diepe rompspieren( powerhouse), om zo naar de uiteinden (ledematen en oppervlakkige spieren) te vloeien.

CONTROLE

Je moet elke beweging controleren, door je ademhaling en geest er ten volle op te focussen. Je moet je ten volle bewust zijn van je lichaam om elke houding en elke beweging te controleren en het helemaal te voelen.

FLOW (VLOEIEND BEWEGEN)

In de authentieke methode is er een vaste volgorde van oefeningen, waarbij
de overgang van de ene oefening in de andere met een vloeiende, precieze beweging gebeurt. Dit lijkt een makkelijke klus te zijn. Het tegendeel is echter waar: bewegen in flow, als een golf in de zee, is een ware uitdaging!

PRECISIE

Dit is niet hetzelfde als perfect! Je gaat voor de meest correcte uitvoering van een beweging, een zo juist mogelijke aansturing van ons bindweefsel, spieren en beenderstructuur.

number3

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN PILATES

“Na 10 sessies voel je het verschil. Na 20 sessies zie je het verschil. En na 30 sessies is je lichaam weer als nieuw! ” De belofte van Joseph Pilates, de bedenker van een methode met tal van deugdelijke effecten.

- Pilates bevordert kracht, lenigheid en coördinatie van het lichaam

- Je verdiept je ademhaling en voelt je energiek

- Je krijgt een platte buik, soepele rug en flexibele gewrichten

- Je lichaam wordt op een natuurlijke manier mooi, je spieren komen in balans en je voelt je langer en lichter

- Je wordt je bewust van je lichaam, verbetert je houding en je kunt je makkelijker ontspannen

-  Je leert je lichaam en je geest te controleren.

number4_decathlon

VOOR WIE

Lessen Pilates zijn bestemd voor iedereen. De oefeningen mogen dan veeleisend zijn, ze zijn niet belastend of beschadigend voor je lichaam. Zowel mannen als vrouwen, al dan niet sportief, mensen op leeftijd, mensen met een blessure of in revalidatie, personen met stress, mensen die vermoeid of stijf zijn, zwangere vrouwen of vrouwen die net bevallen zijn… ze kunnen allemaal aan Pilates doen, aangezien deze methode progressief is (aarzel niet om advies te vragen aan je huisarts bij twijfel). De oefeningen kunnen aangepast worden aan het niveau, de noden en eventuele kwalen van de deelnemers.

Op welk ritme moet je de discipline doen om doeltreffend resultaat te boeken?

Pilates is een lichte discipline die je naar hartenlust mag beoefenen. Net als bij elke andere fysieke activiteit doe je ze best tijdens de week en het hele jaar lang, voor een doeltreffend resultaat. Ons advies: doe 2 tot 3 sessies Pilates per week, afhankelijk van je leeftijd en doelstelling.

Op welk ritme moet je de discipline doen om doeltreffend resultaat te boeken?

Pilates is een lichte discipline die je naar hartenlust mag beoefenen. Net als bij elke andere fysieke activiteit doe je ze best tijdens de week en het hele jaar lang, voor een doeltreffend resultaat. Ons advies: doe 2 tot 3 sessies Pilates per week, afhankelijk van je leeftijd en doelstelling.

NAAR BOVEN