DE POSITIEVE EFFECTEN VAN SPORT OP JE LICHAAM

Je doet aan sport omdat je dat fijn vindt, of misschien wel om slank te blijven - maar weet je ook welke andere weldadige effecten sport op je lichaam heeft? Caroline Bonnière, osteopaat, heeft me uitgelegd hoe sport bepaalde kwalen kan voorkomen. Het gaat erom je spieren zo aan het werk te zetten dat je botdichtheid verhoogt. Ik probeer het je helder uit te leggen...  

de positieve effect van sport
number_1

JE SPIEREN STIMULEREN OM ZE STERKER TE MAKEN

De osteopate stelt het heel eenvoudig: “Om goed voor je lichaam te zorgen, moet je bewegen.” Tot hier kan ik haar volledig volgen... “Door onze spieren te stimuleren en ze aan het werk te zetten tijdens het sporten, veroorzaken we kleine letsels, waardoor de spieren dag na dag sterker kunnen worden”, zo verklaart Caroline Bonnière. Ze geeft me het voorbeeld van crosstraining, waarmee je alle spiergroepen van je lichaam aan het werk zet.

number_2

NEEM IN ALLE SPORTEN DE JUISTE HOUDING AAN!

Bij deze vaststelling hoort wel een vereiste. Je moet op de juiste manier aan sport doen. “Je moet opletten dat je de juiste houding aanneemt. Dit geldt voor alle sporten. Daarom is goede raad ook zo belangrijk. Bij paardrijden moet je bijvoorbeeld goed rechtop zitten en soepel meebewegen met je paard. Enkel op deze manier gaan de rugspieren goed functioneren en zal je als ruiter je core stability verbeteren.” Caroline Bonnière legt me uit dat er van het telkens opnieuw belasten en samentrekken van onze spieren ook een heilzame werking uitgaat op onze botten. “De herhaalde flexie en extensie van onze spiermassa doet ook onze gewrichten werken. Wanneer we vaak sporten, verhoogt onze botdichtheid en worden onze botten sterker. Door sport in het algemeen versterken we onze beenderstructuur en voorkomen we bepaalde kwalen, zoals osteoporose, polyartritis of een lumbago. Atonische spieren bieden ons skelet geen bescherming." Sport oefent niet enkel een invloed uit op onze spiermassa, maar ook op onze beenderen.

de positieve effect van sport
number_3

SPORT, BRON VAN EEUWIGE JEUGD

Er staat geen leeftijd op sportbeoefening en verzorging van je lichaam: het is zelfs sterk aan te raden om je hele leven lang aan sport te doen! Na ons dertigste verliezen we elk jaar 0,5 % van onze spiermassa. “Sport, aangepast aan elke levensfase, is een verjongingskuur en bevordert onze weefselregeneratie dankzij de goede zuurstoftoevoer”, zo vervolgt de osteopaat. “Zwemmen, crosstraining, sportief wandelen, yoga… Je moet er gewoon voor zorgen dat je de juiste houding aanneemt voor die specifieke sport. En je moet er natuurlijk plezier in scheppen!”  

Sylvia rédactrice Decathlon

Sylvia FLAHAUT

Decathlonredactrice

Ik ben een gepassioneerde paardrijdster, in mijn verloren uurtjes (dat zijn er niet zoveel) ga ik rennen, mijn hele leven draait om sport, ook mijn beroepsleven als redactrice.
Ik ben al een tiental jaar sportjournaliste, ik ben overtuigd van de positieve effecten van sport, ik hou ervan om de juiste informatie op dat vlak door te geven en de goede raad die ik krijg te delen! 

NAAR BOVEN