DE VERSCHILLENDE SOORTEN DIËTEN

Wil je meer te weten komen over de verschillende diëten die er bestaan? Keto, paleo, glutenvrij... Wat is het, waar is het goed voor, onze diëtiste Julie legt het je allemaal uit! 

pineapple
1

HET ZUUR-BASE DIEET

Wat is het?

Het is een dieet dat rekening houdt met de pH-waarde. Deze moet rond 7 en 7,5 schommelen om ons bloed te stabiliseren en het goed functioneren van ons lichaam te verzekeren. Via het dieet kan je de zuurtegraad in het bloed evalueren.

 

Waar is het goed voor?

De moderne voeding, gekenmerkt door het verbruik van verwerkte producten, sport, stress, vervuiling, etc., kan ons bloed zuurder maken. Met het zuur-base dieet kan je de zuurtegraad van het bloed en de negatieve invloed ervan op onze gezondheid en onze sportieve prestaties beperken.

2

HET KETODIEET

Wat is het?

Het ketodieet is een dieet waarbij een heel beperkte inname van koolhydraten, enkele eiwitten en veel vetten centraal staat. Het is een zeer beperkend dieet. We raden daarom ook aan om je tijdens dit dieet te laten bijstaan door een dokter of een diëtist(e).

 

Waar is het goed voor?

Het bevordert het gewichtsverlies en heeft een positieve invloed op kanker en de hersenen.

3

HET PALEODIEET

Wat is het?

Het is een genetisch dieet dat teruggrijpt naar de voeding van onze voorouders, type jager-verzamelaar.

 

Waar is het goed voor?

Het is een goed dieet om gewicht te verliezen omdat je vaak sneller verzadigd bent. Het heeft ook een positieve uitwerking op onze gezondheid want het vermindert het risico op kanker, hart- en vaatziekten en is bevorderend voor ons algemeen welzijn.

aubergines
4

HET GLUTENVRIJ DIEET

Wat is het?

Bij dit dieet worden gluten volledig gemeden. Gluten is een molecule die, wanneer slecht gestuurd, een ontsteking van de darmwand kan veroorzaken die een negatieve uitwerking kan hebben ons lichaam.

 

Waar is het goed voor?

Het is een verplicht dieet voor mensen die lijden aan coeliakie en allergisch zijn aan gluten. De inname van gluten kan bij hen leiden tot grote spijsverteringsproblemen.

Bepaalde personen zijn glutenintolerant, ze zijn niet allergisch, maar de inname van gluten kan onaangename gevolgen hebben, vooral gelinkt aan de spijsvertering. Het dieet veroorzaakt bij hen gewichtsverlies, een betere regeling van het spijsverteringsstelsel en soms ook een verbetering van de kwaliteit van de huid en het humeur.

5

HET LACTOSEVRIJ DIEET

Wat is het?

Het is een dieet waarbij melksuiker gemeden wordt: Lactose.

Melksuiker zit verwerkt in veel industrieel bewerkte maaltijden en is een natuurlijk bestanddeel van melkproducten, met uitzondering van enkelen zoals bijvoorbeeld parmezaan. Het zit ook in lactosevrije melk.

 

Waar is het goed voor?

Het dieet is vooral bedoeld voor mensen die allergisch of intolerant zijn aan lactose en die door het dieet te volgen hun spijsvertering kunnen bevorderen, vermoeidheid kunnen tegengaan en hun sportieve prestaties kunnen verbeteren.

6

HET GEFRACTIONEERD DIEET

Wat is het?

Het gefractioneerd dieet stapt af van de klassieke “3 maaltijden per dag”. Tijdens dit dieet mag je wel 6 tot 7 keer per dag eten!

 

Waar is het goed voor?

Dit dieet is geschikt voor personen die de spieren trainen, hun spiermassa verder willen ontwikkelen en gewicht willen verliezen. De verhoging van de calorieopname zorgt ervoor dat het niet mogelijk is om deze allemaal op te nemen over 3 maaltijden (te zwaar en te moeilijk om te verteren), dus wordt de calorieopname verdeeld over 6 tot 7 maaltijden!

Oats
7

HET VEGETARISCH DIEET

Wat is het?

Een vegetariër eet geen dierlijk vlees. Maar zijn voeding mag wel melkproducten, eieren en honing bevatten.

 

Waar is het goed voor?

Het is een dieet waarbij bepaalde waarden en vooral de dieren worden gerespecteerd. Het is dus vaak een keuze en wordt daarom vaak niet gebruikt om gewicht te verliezen of om gezondheidsredenen.

8

HET VEGANISTISCH DIEET

Wat is het?

De veganist eet geen dierlijke producten. Ze eten geen vlees, vis, gevogelte, melkproducten, eieren en honing.

 

Waar is het goed voor?

Het is een levensstijl en een keuze. Het is een dieet waarbij bepaalde waarden en de dieren worden gerespecteerd en ook het ecologische aspect heel belangrijk is. Het is dus vaak een keuze en wordt daarom vaak niet gebruikt om gewicht te verliezen of om gezondheidsredenen.

Onze tip: Een aanvulling van vitamine B12 is meer dan aangeraden!

9

HET FLEXITARISCH DIEET

Wat is het?

Het is een dieet waarbij de klassieke voeding wordt gecombineerd met een vegetarisch dieet. Samengevat zijn het personen die niets laten, maar die hun vleesverbruik wel willen terugschroeven.

 

Waar is het goed voor?

Het is een levensstijl. Het is een dieet waarbij bepaalde waarden en de dieren worden gerespecteerd en ook het ecologische aspect heel belangrijk is. Het is dus vaak een keuze en wordt daarom vaak niet gebruikt om gewicht te verliezen of om gezondheidsredenen.

10

HET ZONEDIEET  

Wat is het?

Het is een dieet waarbij je calorieën uit 40% koolhydraten, 30% vetstoffen en 30% eiwitten moet eten. Het dieet werkt in blokken van 5 maaltijden per dag.

 

Waar is het goed voor?

Het voornaamste doel van dit dieet is hoge insulinewaarden controleren. Hierdoor worden overbodige calorieën niet als vet opgeslagen, wordt de kans op ziektes beperkt en kan je tenslotte ook gewicht verliezen.

NAAR BOVEN