DE VOORDELEN VAN MOUNTAINBIKEN VOOR DE GEZONDHEID VAN JE KIND

Naast het fun-aspect dat uiteraard heel belangrijk is, heeft mountainbiken ook tal van fysieke voordelen voor kinderen.

Uithoudingsvermogen, coördinatie, evenwichtsgevoel, versterking van de spieren, ... Fietsen in de vrije natuur heeft tal van voordelen! En omdat je op een MTB alle mogelijke terreinen kunt verkennen, geeft hij kinderen een plezant en vrij gevoel terwijl ze tegelijkertijd hun fysieke mogelijkheden ontwikkelen. Zullen we de voordelen even op een rijtje zetten?

IN- EN UITADEMEN (EN TRAPPEN!)

Voor Joëlle Jolly, gezondheidspedagoog in Straatsburg, is een van de belangrijkste voordelen van moutainbiken het feit dat het in openlucht gedaan wordt en zorgt voor een goede zuurstoftoevoer. “Een MTB is super om in de vrije natuur van de frisse lucht te genieten! Terwijl ze zich amuseren, genieten MTB'ers, bijvoorbeeld in het bos, van alle positieve effecten van een fysieke inspanning in de buitenlucht." Ongeacht het weer kunnen ze, mits een goede uitrusting, genieten van alle voordelen van een buitenactiviteit. Terwijl ze zich buiten amuseren met het gezin of vrienden, denken ze ook niet langer aan hun spelconsole die nog binnen ligt!

MEER UITHOUDINGSVERMOGEN

Bovendien, gaat Joëlle verder, is mountainbiken een vrij complete activiteit: "naar boven en naar beneden fietsen, het nemen van hindernissen, is heel goed voor de ademhaling. Door te mountainbiken ontwikkel je ook je longcapaciteit en uithoudingsvermogen…" Je werkt aan je fysieke conditie, maar op een plezante manier. Want fietsen met kameraden is eigenlijk cardiotraining voor je kleine kapoen zonder dat hij het zelf beseft. Een goed begin om daarna andere fysieke activiteiten te ontdekken!

SPIEREN EN COÖRDINATIE!

Naargelang de toestand van het terrein, zal je jonge avonturier ook andere spiergroepen oefenen: wanneer hij z'n evenwicht zoekt bij het nemen van hindernissen, versterkt hij de dijen, de armen of de heupgordelspieren. Onder andere! "Naarmate hij z'n fiets beter beheerst en beter kan inschatten wanneer hij moet remmen,versnellen of bijsturen,krijgt je kind ook meer zelfvertrouwen, behendigheid en dus positiezin (de al dan niet bewuste waarneming van de verschillende lichaamsdelen, nvdr). En ook een beter evenwichtsgevoel. Hij wordt zich bewuster van het eigen lichaam en krijgt een betere bewegingscoördinatie."

kinderen met zwarte fiets

LICHAAM EN GEEST

Los van het louter lichamelijke aspect, zal je kleine sportieveling door regelmatig te mountainbiken, bepaalde reflexen ontwikkelen en meer vertrouwen krijgen in zijn motorische mogelijkheden. "Het voordeel is ook dat jongeren zichzelf kunnen testen,kunnen zien hoe hun lichaam reageert en zichzelf beter leren kennen. Die buitenactiviteit, soms op onbekend terrein, is ook een uitdaging. Kinderen bepalen hun grenzen, kiezen er soms voor om die te overschrijden en zichzelf uit te dagen. Dat maakt deel uit van de zelfontwikkeling en een goed evenwicht tussen lichaam en geest." En uiteraard kan sporten op de lange termijn verschillende ziektes voorkomen, zoals obesitas of hart- en vaatziekten. Door je kinderen van jongs af aan fysiek actief te laten zijn, leer je hen ook goede gewoontes aan en het belang van een gezond levensritme. Alhoewel zij het vooral belangrijk vinden dat ze zich amuseren!

Berangere Decathlon

Bérangère

Bewust fietsster. Gevorderde loopster. Gedreven triatlete. Yoga-leerling.
Kids friendly.

#TeamDecath

NAAR BOVEN