Dit moet er in de trekrugzak van je tiener !

Logo header hoe kies je je langlaufski's

Dit moet er in de trekrugzak van je tiener ! 

Een rugzak klaarmaken voor een kamp met de jeugdbeweiging is niet altijd even eenvoudig, maar doe je dit niet ruim op voorhand samen met je tiener of kind, neem je grote risico's.  Eerst en vooral is het belangrijk om samen de juiste rugzak te kiezen.  Afhankelijk van die rugzak beslissen jullie meer of minder mee te nemen. De ultieme doelstelling : Een zo licht mogelijke rugzak meenemen zonder dat je iets vergeten bent!

Nummer 1

KIES DE JUISTE RUGZAK VOOR ELK PARCOURS EN VOOR IEDERE LICHAAMSBOUW

Voor een wandeling van 8u maak je niet dezelfde rugzak klaar als voor een van 4u. Voordat je je rugzak begint te vullen, moet je dus het parcours en de duur van je wandeling checken.

Je kent de leuze wel: hoe meer plaats je hebt, hoe meer je deze zult opvullen met spullen… Op die manier zal je rugzak steeds zwaarder en zwaarder worden.

Voor een wandeling van 4u is een rugzak van 10 tot 15 l ruim voldoende (of 20 l in de winter voor je extra laagjes kleding).
Voor een wandeling van een dag is een rugzak van 20 tot 25 l perfect geschikt.
Neem je een grotere, dan ga je al snel te veel materiaal meenemen.

Onderschat het belang van een goede rugzak voor je kind niet. Zorg ervoor dat de lengte van de rug is aangepast en kies bij voorkeur voor een rugzak met buikriem. Het comfort van je kind is van het allergrootste belang. Alleen zo kan het van de dag genieten. 

Zorg ervoor dat de rugzak van je kind goed is afgesteld. Kijk hiervoor gerust naar het filmpje hieronder:

Kijk naar het filmpje hieronder
number-2

ZORG ERVOOR DAT JE JE SPULLEN GOED VERDEELT

We raden aan om de rugzak niet zwaarder te maken dan 10 tot 15% van het gewicht van je kind. Als hij zwaarder is, kan dat schadelijk zijn voor zijn wervelkolom en pijn veroorzaken.

Is je kind geladen als een muilezel, dan zal het niet al te veel plezier beleven aan de tocht en niet gauw opnieuw willen gaan wandelen!

Denk als een "groep": met hoeveel wandelaars (volwassenen en kinderen) zijn jullie? Zo kun je de last zo goed mogelijk verdelen; een volwassene kan ongeveer 25% van zijn gewicht dragen.

Wat het gewicht betreft, vooral het water en de picknick zijn het zwaarst; toch is het belangrijk om er voldoende van mee te nemen. Neem vooral droge, maar calorierijke voedingsmiddelen mee (zoals gedroogd fruit of graanrepen), eerder dan "natte" bereidingen. Verwijder zoveel mogelijk overbodige verpakkingen. Zo is je rugzak lichter en moet je minder afval mee naar huis nemen.

De inhoud van je rugzak goed verdelen heeft niet alleen met het gewicht te maken. Je moet je rugzak ook in evenwicht houden, zodat hij comfortabeler is om te dragen. We raden aan om de zwaarste spullen tegen de rug te dragen (doorgaans zijn dat je waterzak en je picknick), dit is het dichtst bij je zwaartepunt. Zorg er ook voor dat de inhoud van je rugzak goed vastzit, zodat er niets heen en weer beweegt tijdens het wandelen.

 

Denk eraan om wat snacks op gemakkelijk bereikbare plaatsen te stoppen, zodat je er gemakkelijk bij kunt als je plots honger krijgt (de zakjes aan de riemen of de klep zijn hiervoor perfect). Als je geen waterzak hebt, zorg er dan voor dat je goed bij je drinkfles kunt. Stop tot slot je windjack of waterdichte jas bovenaan, zodat je deze er gemakkelijk kunt uithalen als je het koud krijgt!

 

Tip : check de punten op je parcours waar je drinkbaar water kunt krijgen. Op die manier vermijd je dat je je waterzak volledig moet vullen. Zijn er geen, neem dan minstens 1 l water per persoon mee. Weeg je rugzak nog even (dit kan met een personenweegschaal) en stel jezelf de vraag "is alles wat ik bijheb echt noodzakelijk?" Misschien kan er dan toch nog 1 tot 2 kg uit.

 

number 3

OK, MAAR WAT NEEM IK DAN MEE?

RUGZAK EN NOODZAKELIJKE SPULLEN

- Rugzak van 10 tot 20 l (afhankelijk van de lichaamsbouw van je kind, de duur van je tocht en de weersomstandigheden)

- Lichte maaltijd + vele tussendoortjes (graanrepen, koeken, gedroogd fruit…)

- Waterzak en drinkfles: dat is leuk en zorgt ervoor dat je kind kan drinken zonder te moeten stoppen

- Zakdoekjes / Toiletpapier

Extraatje: Een klein mes als je kind oud genoeg is

 

ZOMERKLEDING

- Lichte en stevige broek – tip: er zijn broeken die je tot short kunt omvormen

- Comfortabel en ademend T-Shirt

- Hoed met brede rand of pet met nekbeschermer

- Zonnebril met glazen van cat. 3 of 4 (check goed of hij goed past op het gezicht van je kind) - ontdek hier hoe je een zonnebril kiest voor je kind

- Licht fleecejasje (je moet steeds voorbereid zijn op plotse weersveranderingen)

- Lichte waterdichte 3-in-1 jas die je snel en eenvoudig kunt aanpassen van een warme jas naar een lichte jas dankzij de ritssluitingen (in de bergen kan het weer snel veranderen)

- Goede schoenen: schoenen met goede noppen, die bij voorkeur veel steun bieden aan de enkels. Kies voor een vetersluiting in plaats van klittenband omdat je je schoenen hiermee nauwkeuriger kunt aanpassen. (Zorg er ook voor dat je een reserveveter bij je hebt). Wij ontwikkelden de Cross Contact-zool, die een betere grip geeft op alle soorten ondergrond.

Handig extraatje: zorg ervoor dat je kind sneldrogende kleding draagt, want kinderen maken zich niet alleen snel vuil, maar koelen ook erg snel af

 

VEILIGHEID

- Hoofdlamp: voor onvoorziene omstandigheden

- Overlevingsdeken

- Kleine eerstehulpkit (zeker pleisters voor blaren)

- Zonnebrandcrème 50+

- Kaart + kompas

Belangrijk: neem een opgeladen gsm mee met het noodnummer 112 ingesteld of eventueel genaaid of geschreven in de klep van je rugzak.

 

Voorzorgsmaatregel: breng voor je vertrek een vriend of familielid op de hoogte van je parcours en zeg hem wanneer je denkt terug te zijn.

NAAR BOVEN