DUBBEL FIT!

Stephanie en Koen zijn acht jaar samen. Op een aantal vlakken vormen ze elkaars tegenpolen, maar qua vrolijkheid en drive zijn ze aan elkaar gewaagd. In het fitnessen vindt het koppel elkaar. Ondanks hun verschillende ritmes, en tussen het harde werken en de andere sporten en hobby’s door. Ook gezonde voeding zien ze als een gezamenlijke uitdaging, met elk hun eigen doel.

•  Waarom kozen jullie om samen te fitnessen? 

Stephanie: Ik doe het al sinds mijn vijftiende.

Koen: En ik fitnesste ook al toen we elkaar leerden kennen. Toen ik nog thuis woonde, maakte mijn mama zelfs twee keer avondeten ... Pasta voor de training en nog een maaltijd tegen dat ik weer thuis was.

Stephanie: We begonnen vanzelf samen te trainen. En hier is een fitnesscentrum vlakbij met heel ruime openingsuren, dat is makkelijk.

Koen: We hebben hier thuis ook onze eigen kleine fitness.

Stephanie: En we doen er ook echt iets mee. Het is niet voor de show.

KoenVroeger fitnessten we wel meer samen. Drie à vier keer per week. Maar ondertussen heb ik een kantoorjob en zit ik al de hele dag binnen ... Daarom ben ik ook beginnen mountainbiken. En thaiboksen, ik heb naast buitenlucht ook veel actie nodig. Enkel fitness is voor mij te veel sleur.

Stephanie: Terwijl ik een precisietrainster ben. Als ik een oefening doe voor een specifieke spier, dan ben ik ook helemaal gefocust op die spier.

ZELFS ALS JE VERSCHILLEND BENT EN NIET SYNCHROON TRAINT, BEN JE TOCH SAMEN LEUK BEZIG

Wat moeten jullie overwinnen om deze sport samen te doen?

Stephanie: Tijd vinden.

Koen: Stephanie fitnesst meestal ‘s morgens vroeg, om zes uur, voor ze naar het werk gaat. Maar ik ben geen ochtendmens …

Stephanie: En na het avondeten is de goesting bij mij soms ver te zoeken. Dan ben ik blij dat Koen mij meetrekt.

Hoe motiveren jullie elkaar om te blijven sporten?

Stephanie: Met aanmoedigingen, woorden: “Je kan het!” of “Komaan, neem nog wat gewicht bij!”

Koen: En met daden. Door elkaar te helpen. Ik ben Stephanie’s spotter. Ik geef haar gewichten aan als ze ligt.

Stephanie: Als Koen erbij is, kan ik oefeningen doen die op mijn eentje moeilijk zijn. Ik train vijf tot zes keer in de week. Eén keer per week ga ik aan de slag met mijn personal trainer. Zij motiveert me extra en maakte een split trainings- en een voedingsschema voor me op. Daarnaast zoek ik op internet naar oefeningen en recepten. Ik bereid me thuis altijd even voor door mijn nota’s van de vorige training door te nemen, zodat ik niets belangrijks oversla, voldoende varieer en verder kan opbouwen.

Koen: Ik train nu voorlopig mee met Stephanie’s schema, full body, maar heb vooral gespierde benen nodig voor het fietsen en boksen.

De voeding pakken jullie ook samen aan?

Stephanie: Zeventig procent van het resultaat zit in je voeding. Ik kom heel snel bij, dus focus ik op gewichtsverlies en spieren.

Koen: Ik ga ook voor spieren, maar zou vooral graag wat bijkomen. Moeilijk, met mijn snelle metabolisme.

Stephanie: En dan is er nog de uitdaging dat we lang niet alles even graag lusten.

Fitnessen jullie het hele jaar door?

Koen: Ja, maar bij mij is het wat met ups en downs. Ik vind de winter het makkelijkste seizoen. Dan is het snel donker en is er buiten ook minder te beleven op sportgebied.

Stephanie: Ik kan het niet meer missen. Ik hou van krachtsporten. Ik krijg energie van fitnessen. Ik heb altijd al een stressvolle job gehad. Tijdens het trainen ben ik echt een uurtje van de wereld af. Het maakt mijn hoofd leeg en zorgt dat ik kan relativeren. Vaak komen er na het sporten vanzelf ook oplossingen in me op.

Waarom zouden jullie fitness aanbevelen aan andere koppels?

Stephanie: Omdat je samen iets actiefs doet. En er bent voor elkaar: door met z’n tweeën te gaan en elkaar te helpen. Ook samen met de voeding bezig zijn, is makkelijker vol te houden. Zelfs als de smaken verschillen.

NAAR BOVEN